Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Vårtreff på Brandbu 2025
Nybilen vår som er en Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique fra 2014 er klar for tur
Min Renault 6 TL fra 1975 skal snart rygges ut fra garasjen
Bilen skal få en service også, så delene er ombord
Da er vi klare, vil du være med?
Kona kjører sin bil - nybilen og vil ligge i ryggen på meg. Kan bli litt tøft dette her
Vi kjører den korteste veien, det blir Smalvollveien hvor det er 50 nå
Så kjører vi Strømsveien som var en motorvei før
Så kjører vi Trondheimsveien og nærmer oss Grorud, etter det vil det bli forandringer kan jeg love deg
Her som for eksempel, tror du Bånkallenga vil bestå?
Firefelts motorvei oppover her? Dem har jo akkurat gjort om krysset
Selvfølgelig så ungår vi Hagantunnelen, den blir snart historie eller en lokalvei
På gamleveien er det 50 km i timen, det passer meg utmerket
Så nærmer vi oss Bjønndalen bruk, dem har et enormt areale og jeg tror den nye motorveien må gå igjennom der
Så er vi på Riksvei 4 og møter en veteran, det er en Ford Mustang fra 1966. Hvorfor jeg vet det er at jeg har tatt bilde av en fra 1968
Her møter vi også på en Ford Escort 1.3 fra 1978, jeg er ganske sikker på at den kjører i løp
Så jeg tar et bilde til, leser vi KNA-Mesterskapet her? Det kan stemme, noe skjedde i 2022
Vår første stopp er ved Rotnes Bruk som er et gammel industrianlegg ved Rotnesfossen
Her ser vi det første kraftverket ble bygget i 1906, litt senere i 1940 ble kraftstasjonen flyttet ned til den nedre fossen
Her ser vi den gamle gråsteinsdammen som ble bygget i 1881, det er mye historie her
Vi må ha et bilde med Frørenseriet også, det er fra 1907 og ombygget i 1948
Og her ser vi Tittut fra 1754, en god gammel husmannsplass
Bygningen har et skilt, det kan du lese selv
Men noen forandringer er det her siden sist jeg var her. Her nede er det noe nytt
Et eller annet sted så jobbes det med tunnel under Rotnes og Varingskollen, her ser vi at et eller annet pågår
Så kommer vi til flissiloen som Strøm Sag brukte, dem holdt det gående til 1969. Så det fins fremdeles spor etter gammel sagbruksdrift langs Nitelva
Men vil veien bare utvides, eller blir det en helt ny motorvei?
Noen steder ser det ut som dem har begynt allerede, det blir store sår i naturen
Her ser vi Telenor sin jordstasjon, skal være Nordens største. Den overfører og overvåker alt, så her skal man passe på
Men nå tar vi av ved Hadeland Pukkverk, her stoppet vi ofte i gamledager og spiste frokost. Nå skal vi kjøre Hadelandsvegen utover
Hadelandsvegen ved Stryken er den gamle veien før Riksvei 4 kom og du kan følge den helt opp til grensen til Innlandet ved Heggen
Her ser vi vanntårnet på Stryken, det er ikke mange igjen av disse nå som ble bygd på begynnelsen av 1900 tallet
Her ser vi VY toget kjører på Gjøvikbanen. Banen er like gammel som vanntårnet og åpnet i 1902. I 1963 ble det elektrisk drift
Selvfølgelig har vi stoppet ved Harestuvatnet, jeg husker at når jeg kjørte til vårtreffet i 2022 så var det is på vannet
I Harestuvatnet er det mye gjedde, ganske stor også. Da blir det mindre av de andre fiskene
Jeg ser en fugl langt der ute, jeg tror det er en Kvinand
Jeg husker at det var en kafé langs vannet i gamledager, kanskje det var her?
Den bilen som står der uten bakluke er fra 1950 åra, kanskje fra kafé tiden
I Rudsætervegen på Harestua bygges det i funkisstil, dette er nok bare begynnelsen, tenker jeg
Så kommer vi til Harestua Kro hvor alt startet i 1960 åra, bygningen du ser nå er fra 1982. Den nye riksveien 4 ble åpnet i 1993 og da ble mye forandret her. Men du kan få mat her og leid kanoer, hvis du vil ut på vannet
Turstien langs Harestuvatnet ble offisielt åpnet i oktober 2024, jeg lurte veldig på hva som skulle skje her tidligere
Vi kommer til Klypen og har akkurat passert Viubråten, her har min familie mye historie
Her passerer vi Metalliseringsverket, har du rust på gamlebilen så kan dem sandblåsing blant annet
Men nå nærmer vi oss Bjørgesæter og her går Bjørgesetervegen inn. Der har jeg vært, du finner Bjørgeseter Stasjon der
Så nærmer vi oss Rundelen minnepark, jeg har stoppet der tidligere
Jeg stoppet her når jeg skulle på høsttreffet i 2021, det er to minnesmerker her, en fra 1716 og en fra 1940
Så passerer vi Grua stasjon som ble åpnet som stoppested i 1901, vi skal ha befolkningsvekst over alt, så denne stasjonen blir nok ikke lagt ned
På Grua bor det over 1500 innbyggere, vokser ikke så mye, men litt. Navnet Grua er fordi dette var et gammelt gruvested
Så er det nedoverbakke helt ned til Roa, litt synd at veien er så svingete
Så kommer vi til Roa kro, den har ligget der lenge. Jeg tror ikke fremtidsutsiktene her blir så gode. Har noe med den nye riksveien og gjøre
Men nå drar vi ut på den nye riksveien som går fra Roa til Lynga, den ble åpnet i november 2023 og jeg har kjørt på den før
Innlandet fylke og Gran kommune, mulig at det blir Akershus fylke snart. Hvis dem blir enige
Men vi tar fort av og kommer til siloen til Norgesfôr som ligger på Jaren, jeg tror stikkordet her blir Hadeland kornsilo og mølle på Jaren. Adressen er Risenfallgutua 2, og jeg har tatt bilder av mange fugler på taket der
Vi nærmer oss Jaren stasjon, og jeg har litt lyst til å finne ut hvem denne er. Han tutet på meg, men det hjelper ikke
Det er VY som kommer med sin 75554 som er en N-NOR 94 76 0402 054-7 fra ? Det må vi ta litt senere
Jaren stasjon er endestasjonen for lokaltogene og er fra 1900. Det skal finnes rester fra forgreningen til Røykenvik stasjon i området har jeg lest
Nå nærmer vi oss krysset like før vi er ved Brandbulåven, jeg kjenner igjen noen av bilene
Tujahekken vokser ikke så fort, så jeg ser to kjenninger her
Men nå er vi framme ved Brandbulåven som egentlig er en potetlåve, som redaktøren alltid skriver. Også kalt Tårnhuset og er fra 1919. Her har klubbens biler holdt til siden 1990 og het LAGER 89. Det er 35 år siden det
Begge våres biler har vært medlemmer siden 2014, Renault Clio siden den var ny og Renault 6 kom også hit med oss i 2014. Så da har over 10 år gått
Her kommer lagersjefen vår, han er alltid først ute, vår som høst og åpner låvedørene. Uten han så hadde det vært veldig rotete der inne
Historisk bilde, vi er alene på plassen hvis du ser bort fra lagersjefens Mitsubishi som skal selges. Her var Andfossen Bruk til 1934, da flyttet dem til Oslo. Så hadde Tingelstad Almenning produksjon her, og et senter dukket opp i 2012
Så ser jeg det første vårtegnet her oppe, det er linerla som har kommet
Og Politiet er også tilstede selv på en søndag, det er alltid noen som er på jobb
Det er første gangen dem står her på Brandbu sammen, veteranbilen er en 1975 modell og fyller 50 år. Ble en fin anledning
Men her kommer det inn en bil med saker og ting, det er skilt av forskjellige slag
Skal vi anslå alderen på skiltet? Renault logoen er fra tidsepoken 1959 til 1972
Skiltene skal selges, så dem skal settes opp
Kan bli gode priser her, noen er interessert allerede
Men nå kommer den første bilen med vaffelrøra og kaffen, det er en Renault Talisman fra 2019
Renault Talisman kom til Norge i 2016 og i 2015 fikk den tittelen i utlandet "Most Beautiful Car 2015". Men du får ikke kjøpt den mer her i Europa, produksjonen sluttet i 2022
Denne modellen kom aldri som ny inn til Norge, dette er en Renault Twingo Cinetic fra 2001. Det er redaktøren vår som sørger for at disse kommer til Norge
Familien Hagen stiller bare opp med gutta i dag, jeg håper dem har med seg vaffelrøra
Renault Twingo er en liten bil, men som du ser så er den stor innvendig. Men er den lastebilen der en Renault da?
Neste som kommer er en Renault 30 TX V6 Injection fra 1980, dette var den dyreste modellen og for en motor
Jeg har som mål og ta bilder av alle veteranbilene jeg ser i dag, men jeg har et svakt punkt. Jeg må inn på låven også
Renault 30 TX ble lansert i 1975 og produksjonen varte til 1983. Helt utrolig av den her er 45 år gammel og modellen har 50 års jubileum i år
Så kommer vår leder i sin Renault Laguna fra 2002, legg merke til at han gjør en fransk hilsen. Dette er en Laguna II som ble produsert fra 2001 til 2007
Så ser jeg en Renault Caravelle 1100 fra 1967, dette er en cabriolet utgave, og det er jo strålende vær i dag
Renault Caravelle ble produsert fra 1962 til 1968 og siden dette er en 1100 så var den produksjonen fra 1966 til 1968
Men her kommer det også en Renault, det er en Renault Megane E-Tech Electric fra 2022. Dette er en moderne og dynamisk elbil som kombinerer innovativ teknologi med stilrent design og imponerende ytelse. Nå siterte jeg litt, men jeg er glad for at Renault er flinke på design, ellers så hadde jeg ikke kjent den igjen
Jeg går litt i surr når det gjelder Caravelle og Floride, men Caravelle har luftingen bak som vi ser her og Floride på siden, hvis jeg har forstått det riktig
Så kommer det en Renault 16 TL fra 1971, den ble produsert fra 1965 til 1980. Da har denne modeller 60 års jubileum i år
Renault 16 ble kåret til Car of The Year i 1966. Ser du på grillen her så tror jeg dette er generasjon 2, kanskje det kommer flere
Og her kommer kanskje eldste mann på treffet, det er en Renault Dauphine Gordini fra 1962. Produksjonen av Renault Dauphine var fra 1956 til 1968, og Gordini produksjonen startet i 1957
Men ikke alle kommer samme veien, her kommer en Renault 18 TS fra 1980. Den ble produsert fra 1978 til 1987, men i Sør-Amerika fortsatte produksjonen til 1994
Så hvor mange er vi nå? Jeg kommer til 11 biler og alle modellene er forskjellige
Jeg ser samtidig etter fugler og fly, og dette her var ingen kråke
Men her kommer det en med kjøleribber på siden, det er en Renault Floride Hardtop fra 1962
Så når var produksjonen av Renault Floride? Den ble introdusert i Paris i 1958 og kom til Europa i 1959 og produksjonen varte til 1964. Etter det som het den Caravelle, men var det forskjell på dem?
Så det er perioden 1964 til 1968 som blir spennende, ikke sant?
Hvorfor jeg tar bilde av en Opel Vivaro 2900 fra 2010 er fordi det sitter to Renault medlemmer der. Og så ligner den veldig på en Renault Trafic andre generasjon, kanskje det sitter en Renault motor der?
Og her komme det enda en Caravelle, det er en Renault Caravelle fra 1963. Da har vi to av dem her i dag
Ingen kjøleribber på siden, så teorien min stemmer. Det ruller 9 av dem på veien nå, som jeg har tatt bilde av. Men statistikken min er litt ny enda
Her kommer min personlige mekaniker og dessuten er han min svigersønn. Vi gamle har jo blitt litt gamle og heldigvis så er Renaultklubben en familieklubb, så dem unge her inne kommer med sin ekspertise
Så kommer det en Renault til, det er en Renault Megane GT fra 2018. Tror den ble produsert fra 2015, men mer vet jeg ikke
Renault Megane modellene er så mange at jeg går i surr. Historien med Megane startet rundt 1995, og da er denne kanskje 4 generasjon
Tinamor står for vaffelsalget og dette har hun gjort før. Det går i Vipps, men vi skal ta en titt på cash bøtta senere
Mens låvesvalen flyr forbi, skal vi ta en oppsummering? Jeg kommer til 14 biler og nå er det to modeller som er like - Caravelle
Delesalget på Brandbu bare vokser og vokser, det går litt i rykk og napp, men vi skal ta en nærmere titt senere
Men her kommer det en Renault 16 til, det er en Renault 16 TL fra 1968. Da er dette 1 generasjon som ble den levert uten ryggelys, men det vet dere sikkert. Da har vi to av dem her i dag
Så tilbake til delesalget, her bærer han på en frontrute til Renault 18. Ikke det at han trenger den akkurat nå, men kanskje litt senere. Jeg har hørt at han kjører langt med sin veteranbil, en gang kjørte han til Nord-Norge for å hente noen - og tilbake igjen
Men han har bestilt flere deler som kommer her, vi skal ta en nærmere titt litt senere
Så kommer det enda en Renault, dette er en Renault 20 TS fra 1979. Vi har allerede en Renault 30 her, og dem er ganske like. Den har ikke doble frontlykter og kom i 1975, men i 1979 kom altså TS-utgaven med ny og større motor på 2 liter og 109 hestekrefter
Så kommer det enda en Renault 16, det er en Renault 16 TL fra 1976
Dette er nok 3 generasjonen og da har vi dem alle samlet her i dag. Nå må vi bare få til et samlebilde, siden det er 60 års jubileum
Men her kommer det nye og gamle biler om hverandre, dette er en Renault Scenic E-Tech Electric fra 2024. Ble kåret til Årets bil i Europa i 2024. Den har en imponerende rekkevidde på inntil 622 km og jeg liker designet som jeg kjenner så godt igjen
Dere husker han som bar på to Renault deler, her er dem. Kan det være drivaksler til en Renault 18?
Så kommer det noe som jeg ikke har sett før og må selvfølgelig ta bilde. Det er en Amatør bil av modell KKK fra 2023
Den er hjemmelaget, er egentlig en motorsykkel på 109 hestekrefter og har en toppfart på 220 km/t. Denne må vi undersøke litt mer
Skal vi ta en ny oppsummering? Nå har jeg kommet til 18 biler, og vi har to Renault Caravelle her og tre Renault 16 her
Her har vi de tre Renault 16, 1 generasjon til høyre og 2 generasjon til venstre. Og midt i har vi generasjon 3, nå håper jeg at jeg har rett
Jeg kødder ikke når jeg sier at han måtte ta ut rattet når han gikk ut av bilen, men tok jeg bilde - nei. Men dette var første gangen
Så kommer det en Renault 6 til, det er en Renault 16 TL fra 1977. Da er det fire stykker av dem her nå. Skulle ikke forundre meg at det til slutt kom seks stykker, slik at jeg luktet lunta
Det skjer så mye her nå at jeg finner det best å gå opp til utsiktsposten min. Her kan jeg zoome meg både ut og inn
Alt er i orden her, kan ikke se at jeg har gått glipp av noe
Dem spiser vafler og drikker kaffe, og praten går. Dette er hyggelig
Her er min andre personlige mekaniker og en eier av en Renault 6, jeg sier ikke hvem
Jeg kjenner jo dem alle, men kan ikke skrive navn på web. Men han helt til venstre kommer snart til å kjøre en hvit Renault 5
Tror jeg skal stå her oppe litt, har så fin utsikt
Eller skulle jeg ha skrevet oversikt, her legger dem ut rampa fra låven
En Renault Megane fra 2005 rygger ut, og han har gjort dette mange ganger før
Jeg har mange nærbilder av dette før, men nå ville jeg studere menneskene rundt
Da har vi en til på plassen, men jeg gidder ikke å telle akkurat nå
Det kommer nemlig en til fra låven, det er en Renault 17 TL fra 1972
Renault 17 kan fort forveksles med Renault 15. da er det fint at vi har Renault 16 midt imellom
Renault 17 kom i 1971 og produksjonen stoppet i 1980, legg merke til de fire runde frontlyktene, dem hadde ikke Renault 15
Men her kommer det en bil til, det er en Renault 4 L fra 1962, dette er ikonet som begynte sin karriere 1960 åra
Så nå er det bare og vente til høsten, da kommer Renault 4 E-Tech Electric. Den har dere sikkert hørt om, blir en fantastisk bil
Mine reflekser er i orden, så jeg tok bilde, men så feil. Dette er en MG fra 1963
Men MG holder ikke, du har mange varianter. Jeg tror dette er en MG Midget MK 1 som ble produsert fra 1961 til 1964
Så rygger det ned enda en bil fra låven, det er en Renault Fuego TX fra 1981. Dette er bilen som kom til Norge, men ikke til Sverige. Kanskje på tide å snakke med Renault apparatet, lager Renault en bil, så skal alle land ha den...
Renault Fuego ble laget i kun fem år, fra 1980 til 1985. Hvis alle landene hadde importert den, ville den ha vart i minst 10 år
Nå er det på tide med en opptelling igjen. Jeg kommer til 23 biler av merke Renault, men alle er ikke med i bilde
Så kommer fotografen på Brandbu i sin Volvo 144 Grand Luxe Automatic fra 1972
Dere lurer sikkert på hvorfor jeg vet det - jeg har et register...
Når vi snakker om farger, grønn er da en pen farge?
Renault Megane fra 2005 blir for enkelt, den må hete noe mer. Renault Megane RS Sport er nok nærmere
Men nå må resten komme senere, jeg titter oppi motorrommet
DSC_0225_01
DSC_0226_01
DSC_0227_01
DSC_0228_01
DSC_0229_01
DSC_0230_01
DSC_0231_01
DSC_0232_01
DSC_0233_01
DSC_0234_01
DSC_0235_01
DSC_0236_01
DSC_0237_01
DSC_0238_01
DSC_0239_01
DSC_0240_01
DSC_0241_01
DSC_0242_01
DSC_0243_01
DSC_0244_01
DSC_0246_01
DSC_0247_01
DSC_0248_01
DSC_0253_01
DSC_0258_01
DSC_0260_01
DSC_0261_01
DSC_0262_01
DSC_0263_01
DSC_0264_01
DSC_0265_01
DSC_0266_01
DSC_0268_01
DSC_0269_01
DSC_0272_01
DSC_0274_01
DSC_0275_01
DSC_0276_01
DSC_0278_01
DSC_0279_01
DSC_0280_01
DSC_0281_01

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress