Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Vårtreff Brandbu 2023
Klokken er 10.00 og det er +5 grader og regn, da slipper ikke gamlebilen ut fra garasjen, så vi tar nybilen
Begge er jo Renault og nå kan vi ta den raskeste veien. Så kan vi jo telle tunneler på veien, dette er den første. Dette er Brynstunnelen som er 267 meter lang og er fra 1969, altså veteran, 54 år gammel
Neste er Lørentunnelen som er 1200 meter lang og er fra 2013, altså ikke gamle karen. Her må man passe på, det er en radar der inne
Da har vi kjørt igjennom Sinsenkrysset og kjører oppover Trondheimsveien. Her ser vi Hospital-sykehjemmet ved Aker sykehus som er fra 1912 og modernisert et par ganger senere. Pipa bak er fra samme tiden og begge er vernet
Trondheimsveien fra Grorud som er her og videre oppover, her skal veien oppgraderes til seks felt, hvorav to blir kollektivfelt i fremtiden
Så det kan bety at Trondheimsveien 610, husmannsplassen Bånkallenga kan bli historie
Men vi kjører videre og nå heter det Riksvei 4 og vi kommer til Hagantunnelen som er 2595 meter lang og er fra 2003. Ikke veteran riktig enda, men har rukket og bli 20 år gammel
Det skal bli et ekstra tunnelløp her et sted i fremtiden, er visst et EU tunnelsikkerhetsdirektiv...
Så må vi kjøre på Hadelandsveien (riksvei 4) et stykke og kommer til Gruatunnelen som er 1390 meter lang og er fra 1992. Nettopp blitt en veteran, men må den også utvides?
Like etterpå kommer vi til Røstetunnelen som er 1097 meter lang og like gammel som Gruatunnelen, mulig at lengden må diskuteres
Nå er vi ved Roa og her skal det komme en firefelts motorvei som skal gå til Gran hvor den møter den nye motorveien som ble ferdig i 2017
Elver og bekker renner over sine bredder, så her må det dirigering til
Men så lenge kan vi fremdeles se denne bussen fremdeles står på sin plass. Den har ikke tenk og flytte på seg
Nå er vi på den nye motorveien mellom Gran og Jaren og kommer til Granstunnelen som er 1700 meter lang og ble åpnet i 2017. Søndre Morstadgutua heter det over der og de er nok glad for tunnelen tenker jeg
Nå er vi ved Storlinna og jeg ser to veteraner som nok er i slekt med hverandre. Skal vi gjette på Opel her?
Dette krysset er alltid utfordrende, men den bobla så strøken ut, selv om den mangler bakhjul
Men nå er vi framme ved Brandbulåven og den står fortsatt. Tidligere så het dette Andfossen bruk og Andfossen sag og vi må tilbake til 1919. Bak så renner elven Vigga og det var en mølle her en gang i tiden også
Men nå skal vi titte litt på bilene som står her og som vil komme etter hvert. Dette er en Renault 5 GTE fra 1988, det er nesten hundre hestekrefter i denne
Så er det noen som har fått tak i et Renaultskilt, jeg lurer på hvor det kommer ifra. Kanskje Elverum, Jessheim eller Lillestrøm, kanskje jeg har tatt bilde av det før?
Siden det er dårlig vær og kaldt i dag så har mange tatt nybilen istedenfor veteranbilen sin. Dette er en Renault Megane Scenic fra 2010
Vi måtte også ta nybilen i dag, vår er en Renault Clio fra 2014
Men her har vi to fine veteraner, vi tar Renault-en først. Det er en Renault Dauphine Gordini fra 1962 og den til høyre er en Morris Minor 1000 fra 1957
Er du veteran så tar jeg alltid et bilde, og dette er en Dodge W-400 fra 1979. Tar jeg ikke feil så har eieren også noen Renault-er
Her kommer det også to veteraner, det vil si at dem til vanlig kjører franske veteraner
Men hva er det han bærer på, det skulle ikke være en forskjerm til en Renault 10?
Jeg lurer på hva som vil skje ved kjørerampa i dag, det pleier alltid å være noe spennende
Neste er en Renault Megane E-Tech Electric fra 2022, før eller siden så må jo elbiler dukke opp også
Morris Minor 1000 fra 1957 er overhalt fra topp til tå, se hvor fint treverket er på bilen
Men Renault Dauphine Gordini fra 1962 er også fin og det er ingen tvil om at det er en Gordini
Men kanskje vi skal gå inn mens praten går, klokken er jo snart halv tolv
Tenk deg å kjøre en bil ned her, jeg hadde aldri gjort det. Noen rygger og andre kommer med fronten
Her er det nok noen biler som skal ut, det er jo nesten fult her. Legg merke til døren på venstre side, den går rett ut til elven Vigga
Her kommer det en bil, det er en Renault Megane fra 2005. Jeg vet at den har to eksospotter bak, er nok en RS
Når jeg ser en tilhenger bak på en Renault, så blir jeg alltid nysgjerrig. Bilen skal vi se på senere
Det er litt surt og kaldt, så mange er inne på kafe Dauphine nå. Vi skal ta en tur ditt litt senere
Dodge har vi registrert, men ikke den ved siden av. Det er en Renault Kangoo fra 2012
Her passerer det en Polaris RZR, den ultimate løypemaskinen innen side-by-side - men neppe en veteran
Men vi skal holde oss til Renault, her står det en Renault Scenic fra 2018. Veteranbilen står hjemme i dag
Noen har vært med siden Renaultklubben startet, det vil si i 1986
Men her ser vi at Morris Minor 1000 fra 1957 er til salgs, og her må det komme seriøse bud på godt over 100 000,-
Den skal være i veldig fin stand hørte jeg selgeren si, og det er gjort masse med den
Pen var den inni også, syns du ikke det? Og så stilrent dashbord da
Den er engelsk så det holder og det ser vi lang vei, jeg tror denne modellen ble kalt The Traveller
Men nå skal vi fokusere på Renault igjen og telle hvor mange som har kommet
Jeg kommer til 10 stykker, det er to som ikke er med i bilde. Men her ser jeg en veteran som ikke er registrert enda
Det er en Renault 16 TL fra 1977, vi skal se litt nærmere på den senere
Nå så kona mi meg, hun har vimset rundt på plassen og sett etter meg
Men nå har vi blitt 11 Renault biler, det er fint her oppe og så er det tak her
Vi har mange juniorer i klubben, så antall medlemmer vil nok holde seg
Det er sjeldent å se så mange nybiler på treffet, men det betyr at mange medlemmer har to Renault-er, en gammel og en ny
Ble et spennende bilde, her kan vi se størrelses forskjellen også. Renault Scenic til venstre er jo en stor bil, og Renault Clio til høyre er mye mindre. Så kommer Renault Kadjar som er midt i mellom. Men så kommer det en bil som heter Renault Megane E-tech Plug-in Hybrid, nå ble jeg nysgjerrig
Jeg må bare si at Renault kan design, se på disse fire bilene
Men nå sporet jeg av, men hvis du tenker på designet Renault hadde i 1970 åra, så var det ikke dårlig da heller - kanskje bedre...
Og her har vi en Renault Laguna fra 2009, solide biler som det ikke er lett og få tak i
Bilen med tilhengeren er en Renault Megane Scenic fra 2005, og han som eier den er en veteran
Men nå skjer det noe, første bilen ut fra låven og han rygger. Det er en Renault Clio 16V fra 1992 som skal rygge ut
Den har 135 hk, så det er ikke rart at panseret sitter løst
Jeg kjenner den karen der, en svensk registrert bil som skal oppgraderes til norsk. Kanskje jeg litt senere kan invitere han til litt kappkjøring?
Men jeg lar meg ikke distrahere, bak ryggen min så parkerer det en Renault 12 TL fra 1973. En velbrukt bil og sjåføren kjenner jeg veldig godt
Men kan det endelig bli litt kappkjøring på Brandbu? Enten så vedder dem eller så snakker dem om en stang i grillen på R5
Dette er to veteraner som har trosset været, jeg vet hvor dem bor, så dem har kjørt et stykke
En Renault 5 GTE kjører fra 0 til 100 på 9,3 sekunder, en Renault Clio 16V kjører fra 0 til 100 på 7,9 sekunder. Kan bli veldig jevnt dette her, begge er jo veteraner nå
Dem har ikke lange strekningen å kjøre på, hvis dem ikke svinger til høyre og kjører tilbake igjen. Men da har den gule innersvingen og det blir kanskje litt urettferdig
Men det blir ikke noe race her i dag, dem rikker seg ikke. Kanskje like bra, jeg vet at ingen av førerne er rallykjørere
Så hvor mange er vi nå? Jeg teller til 14, det er 3 som ikke er med i bilde
På toppen av tårnet sitter det en and og under så står det A.B. 1919-1925. Andfossen bruk flyttet til Oslo i 1934, så hva skjedde fra 1925 til 1934? Jeg har noen stikkord til senere bruk. Andfossen i Mjønvald, Andfossen mølle og Sandbakken
Men nå må vi ikke glemme bilene, dette er en Renault Kadjar fra 2016. Den ble lansert det året og nå skal det komme en ny, men jeg tror ikke den kommer til å hete Kadjar
Neste er en Renault Megane E-tech Plug-in Hybrid fra 2023, den kom på markedet i 2022. Jeg tror at det fulle navnet er Renault Megane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid, og nå ser vi på det som blir fremtiden
Her kommer det en Renault Talisman fra 2016, og dem har med seg en stor tilhenger. Dette kommer til å bli spennende, jeg kjenner disse menneskene
Men nå skal det en bil til ut fra låven, det er ingen Renault ser jeg med en gang
Det er en Citroën D-spesial fra 1973, også kalt DS eller padda. Den ble produsert fra 1955 til 1975, så den var veldig populær
Men nå må jeg gni meg i øynene, her har vi en trønder som har reist 40 mil for å komme på treffet. Her må vi følge med...
Dere må ikke si noe, men vi skal kappkjøre med denne når vi reiser hjemover igjen
Brann- og redningstjenesten passer også på oss her på Brandbu, det syns jeg er veldig betryggende
Ekteparet som kommer med hengeren har drevet et Renault bilverksted før og skal kvitte seg med restene. Det er mange godbiter oppi her tenker jeg
Du må nok ha et trent øye, men jeg ser noen ruller med plakater, en koffert med et eller annet måleinstrument, noen frontruter og kanskje bakruter
Her er det forskjellig type verktøy og et hengerfeste, mye av verktøyet er sikkert spesielt til Renault
Men dette sier ikke meg noe, vi går inn på kafeen istedenfor
Her ser du Cafe Dauphine som har Norges beste vafler, atmosfæren her inne er bare helt fantastisk
Vi går ut igjen og titter oss litt rundt, hvilken bil passer dette panseret til? Jeg vil gjette på en Renault Fuego kanskje
Her er interessen stor, det tar nok ikke lang tid før hengeren er tom
Men nå skal enda en bil ut, det er en Renault Fuego TX fra 1981. Det er ikke så mange igjen av denne sportsbilen her
Som dere ser, så har han kjørt opp og ned her mange ganger
Dette er bilen som er enda penere bakfra enn forfra, var det noen som skrev en gang
Det er en firbent her i dag, det pleier og være flere. Men fin var den
Hengeren begynner og tømmes, pappesker er tomme. Det virker som at alle plakatene er borte. Herremannen til venstre har sikret seg noen fjærer og den unge damen som løper foran har fått seg en fastnøkkel
Som dere ser så skal balansen være i orden, når du går oppover her. Jeg lurer på om han fant en plakat med Renault 6...
Mens noen går oppover så skal en bil ned, og det er ikke hvem som helst
Det er en Renault Avantime fra 2002, akkurat - du leste riktig. Dette er vel noe av det særeste Renault har laget, spør du meg. Den ble lansert i 1999 under Paris-utstilling, det er noen som våger...
Vi må ta en ny opptelling, jeg tror at vi er 16 Renault-er på plassen nå. Jeg skal ta en ny opptelling litt senere
Og her kommer trønderen som har reist 40 mil for å hente denne kassen. Enten så skal den brukes på Trønder-Goeletten, eller så er den til en Renault Megane
Husker dere skjermen som var innpakket i plast, her er den. Det er en venstre skjerm og er helt ubrukt, har bare ligget et sted i 30 år og er til en Renault 10
Jeg våger meg opp på loftet og to veteraner ser overaskende på meg. Jeg går jo med kamera på magen og her lukter det både Renault 16 og Renault 17
Noen har ryddet her siden sist jeg var her, det er nok lagersjefen vår som har tatt i et tak igjen
Har du sett, det er nesten som vi må ta av oss skoene nå, når vi går her
Hva sa Ludvig i Flåklypa, dra meg langsomt inn i loppekassa. Eller var det Solan Gundersen, det spiller ingen rolle. Her har det blitt ryddig og fint
Jeg måtte bare ta en sjekk, den står der enda - R6
Du kan glemme å gå inn på Cafe Dauphine når vaffeljernet har stått på i to timer her inne, da blir det dugg på linsa
Nå skal ikke jeg dokumentere delene, men dem som bærer delene er fra Våler i Solør og Ålesund. Så her reiser man langt for å bære
Jeg vil anslå at dette Renaultskiltet kan veie maks 200 kg, da trenger vi ikke 6 mann - dere har løftet tyngre ting
Her går det så bena suser, nå er det Våler i Solør og Ytre Enebakk som er på rampen
Ok, nå skal Renaultskiltet bæres og jeg ser at dette er tungt. Skal vi si at vekten kanskje er 300 kg?
Nå er det bare fem mann, skal vi si at vekten er rundt 250 kg?
Dette går veldig fint og dem smiler, kanskje vi skal gå ned til 200 kg igjen?
Han bakerst har den ene hånden i bukselomma og han andre har hetta tredd langt over hodet, vi går ned til 100 kg
Det jeg lurer på nå, er hvor dette skiltet havner. Jeg fant jo ut hvor det forrige havnet
Men når en Renault Laguna nærmer seg rampen på låven, blir jeg oppmerksom. Du kjører ikke en sånn bil opp på låven i april
Nå skjønner jeg ingen ting, han setter på en bilhenger og rygger inn mot rampen
Og her kommer det en Renault 4 GTL fra 1982 ut fra låven, jeg har sett den før, men vet lite om den
Det er en Renault 4 GTL som er produsert i Portugal, jeg trodde at Renault var fransk jeg...
Renault sin avdeling var stor i  Portugal, jeg vil bare nevne fabrikken i Cacia. Dacia er vel et bilmerke vi kjenner igjen fra Romania, også i samarbeid med Renault
Så jeg må reise litt mer, ikke bare til Paris og Reims
Denne bilen kommer jeg til å se mer til, og da tar jeg selvfølgelig bilde
Bedre sent en aldri, her kommer det en Renault 16 TL fra 1972. Det er noen som har for mange prosjekter på gang
Rett bak så kommer den en Renault Zoe fra 2021, du kan vel ikke få bedre rekkevidde med en så liten bil
Men nå er vi på vei hjem igjen og det er 68 kilometer og kjøre hjem. Treffet ble bra det selv om det var dårlig vær
Elvene gikk over sine bredder, men fuglene trives med det
Rådyra koser seg også, fikk tatt bilde av en av dem
Men her så dukker det opp en fransk bil som vi skal ta igjen, koste hva det vil koste
Vi ligger opp på siden av den og er i ferd med å kjøre forbi, men problemet er at vi ligger i feil fil ved rundkjøringen ved Gjelleråsen
Så enden på visa er at vi havner bak den igjen
Og her ender jakten, den skal en annen vei og har rødt lys
Så nå avslutter jeg turen når vi passerer Fyrstikkbakken 14, det er et fremtidsrettet boligprosjekt med 160 selveier- og borettslagsleiligheter
Og trær skal bevares i Oslo, har du sett på maken
Nå har T-banen fått en ny bru, jeg håper at den er solid nok. Og med dette så avslutter jeg turen

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress