Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Vårtreff Brandbu 2022
God morgen, klokken er 07.57 og vi er på vei til Brandbu. Jeg tar en annen vei i dag, siden noe kan komme til å endre seg her
Denne 100 års gamle brua (to bruer) skal rives og det vil komme en ny, men det sies at det ene brokaret fra den gamle broen skal bevares
Smalvollveien blir aldri den samme som før og den nye tunnelen har jeg kontroll på, men hva er det som skjer her?
Jernbaneveien 19 og Fyrstikkbakken 7 er adressen på denne bygningen. Og helt i enden begynner Smalvollveien og her er det mye historie. Rett i nærheten har du gamle Tveten bru, men vi går ikke mer i detaljer her nå
Jeg har kommet meg litt videre og ser nå Trondheimsveien 426 og da er vi på Grorud. Trondheimsveien skal nedgraderes til en lokalvei med grønn midtrabatt, kryss, rundkjøringer og mye mindre trafikk, men fra Grorud skal veien oppgraderes til seks felt, hvorav to er kollektivfelt. Da blir vel disse bygningene borte
Vi har kommet til krysset ved Rotnes og Gamleveien 2 ser vi foran oss. Huset har stått der lenge, men har blitt pusset opp, helt siden det var grusvei her
Vi skal kjøre Gamleveien, men tar en stopp ved Rotnesfossen som er et av de få strykene i en ellers så ganske rolig elv
Her ser dere bilen jeg kjører, det er en Renault 6 TL fra 1975. Bak så ser du Gamlebrua som går over Rotnesfossen, og vi tar oss en tur på brua nå
Nitelva, eller Hakadalselva som den heter lengre nord, starter sin ferd ved utløpet av Harestuvannet og renner videre her ned til Øyeren
Her ligger det også et gammelt nyrestaurert kraftverk fra 1940, som du ser på høyre side
Helt øverst ser du demningen rett over Rotnesfossen hvor Mølleparken på Rotnes ligger, men nå må vi kjøre videre på Gamleveien og se hva vi finner
Gamleveien 149 med litt motlys så litt gammelt ut, men jeg fant ikke ut alderen på huset
Men nå har vi kommet til Snap Drive Åneby som har adresse Gamleveien 453, som blir mitt nye verksted for service på gamlebilen
Vi passerer Hakadal kirke på veien, kirken er opprinnelig fra 1732 slik vi ser den nå og det er mye historie rundt kirken
Jeg tar en stopp ved Aas Gård og her renner Åsbekken, med en gang så trodde jeg dette var en Kvinand, men der tok jeg feil
Og den svømte raskt nedover før jeg fikk studert den en gang til
Jeg stoppet ved siden av våpenskjoldet som ligger i Aas Gård som er veien opp til Aas gård som har masse historie. Hovedbygningen der oppe skal opprinnelig være fra 1767, men har blitt endret siden
På våpenskjoldet står det, Sine Fraude Fides, som betyr troskap uten svik. Det er Fearnley-slekten som stammer fra landsbyen Heckmondwike i Yorkshire i England som eier det
Men vi må videre, her ser vi Varingskollen Alpinsenter som går helt opp til toppen, 546 meter over havet og åpnet i 1963
Nå er Gamleveien slutt og vi har krysset Hadelandsveien og er på vei til Fuglåsveien 10 hvor Hakadal Landhandel lå. Jeg klarte ikke å finne noe historie om butikken, men forretningsgården er fra rundt 1970 og er vernet
Neste hus som heter Haugastøl har adresse Fuglåsveien 52 og er veldig gammelt, rundt 1910-20 vil jeg anslå
Har kjørt et stykke til nå og har fulgt Hadelandsveien, her har vi kommet til Strykenenga 1 og nærmer oss Harestua. Bygningen tror jeg ikke er så gammel, men hadde en fin stil
Like etterpå tar jeg en stopp ved Harestuvatnet hvor Hakadalselva kommer fra. Vannet er langt, over 4300 meter
Det er is på vannet enda, men jeg tror ikke vi skal prøve å gå på isen
Vi passerer Rundelen minnepark hvor det står to minnesmerker, den eldste er en bauta over Gregers Granavollens bedrift i den store nordiske krig i 1716 og den andre er til minne om kampene mot tyskerne på Stryken, Harestuvollen og Bjørgesæter 14-16 april 1940
Så har vi kommet til Hadeland Bergverksmuseum som er et museum for Hadelands geologi og bergverkshistorie, men vi har ikke tid til og rusle rundt her nå
Vi passerer Roa Kro som ble etablert i 1988, jeg ser at det er til salgs nå, etter så mange år. Men hovedtrafikken går jo ikke her lenger, så det skal bli spennende å se hva som blir her
Vi har kommet til Oslolinna 131, jeg fant ikke ut så mye, men stikkordet her blir nok Stenberg. Det røde bygget er kanskje Stenberggården
Nå har vi kommet til Jarenvatnet og registrerer at det er en del fugler her
Vi er ikke på fugletur nå, så her lar jeg være og dokumentere
Men jeg kjenner igjen en del av dem
Litt høyere opp i Jarenvatnet så ligger isen enda, men det tar nok ikke lang tid før den er borte
Men hvorfor sprekker isen slik på Jarenvatnet? Er det et naturfenomen eller menneskeskapt?
Dette blir den eneste lille fuglen på turen, jeg gjetter Bokfink
Vi kjører videre og her ser vi Jarenvegen 72 som heter Folkvang og må være gammelt. Det ble bygget ferdig i 1901 og  het da Ungdomshuset Folkvang, og nå er det Fagerlund ungdomslag som eier det
Og her hadde jeg håpet og møte noen, men ingen er tilstede, jeg vil anslå alderen på dette bygget til rundt 1990 åra
Neste stopp er Jaren stasjon som er fra 1900 og het opprinnelig Tingelstad stasjon
Jaren stasjon var et viktig knutepunkt på Hadeland, ikke minst på grunn av nærheten til Jaren hotell og Horns hotell - som begge lå like i nærheten av stasjonen
I dag er Jaren endestasjon for lokaltog fra Oslo, men betjenes også med regiontog fra Oslo til Gjøvik
Så kanskje jeg skulle ha parkert bilen et sted og gått litt rundt her, men det for bli en annen gang
Men nå skal jeg til Brandbu sentrum og det er like spennende og kjøre forbi her
Det jeg ser med en gang er at alle er veteraner, Opel, Boble, Morris Marina og en Ford
Det er ikke lett å ta bilder i fart, kan vi gjette Dodge og Opel her?
Men nå er vi i Brandbu og neste stopp er i Rosendalsvegen 5 hvor Tegneseriemuseet ligger. Det lå i Oslo før, så etter år 2000 en gang ble det flyttet hit
Rosendalsvegen 5 er det gamle gamle avishuset Hadelandsgården som er fra 1929. Nå er det 4 museer, antikvariat, bruktbutikker, galleri og bibliotek i samme hus, og her skal vi ta oss en tur inn når vi har bedre tid
På den andre siden av plassen ligger Valhallavegen 3, hvor det står Gran kommune Vegstasjon på veggen, og der finner jeg en gammel bensinpumpe. Alderen og historien om dette bygget fant jeg ingen ting om
Vi passerer Brandeparken i Brandbu som jeg tror ble åpnet rundt 2017 eller kanskje litt tidligere
Storlinna 25 er Folkets Hus fra 1936, har hvert Arbeiderpartiets hus og huser nå kommunal kino, spisested, kulturlokale med jazzklubb mm.
Der oppe ser vi Rosendalsvegen 7 som ligger på en høyde, hvor gammelt det er fant jeg ikke ut
Storlinna 80 er et gammelt lite hus i jugendstil, var forfalt, men skal pusses opp nå. Men hvor gammelt det er, fant jeg ikke ut av
Men nå er vi framme ved Renault-garasjen som har adresse Storlinna 125, og her står det en nyrestaurert Renault Dauphine Gordini og venter på meg
Gordini varianten kom fra 1964 hvis jeg ikke tar feil, så da må modellen være mellom 1964 og 1967
Det ble produsert over 2 000 000 millioner av Renault Dauphine og denne ble da ordentlig fin
Men her er det bare å snu seg, det er gladgutta som kommer i sin Renault 17 TL fra 1972
Denne modellen var i produksjon mellom 1971 og 1980 og ligner veldig på Renault 15, så her må vi holde tunge rett i munn. Visste dere at i Italia så kalte de denne modellen for R177 på grunn av lokal overtro
Men er kommer det også en nyrestaurert bil som er så fin at den ikke for kjøre selv på veien, enda det er en spreking
Det er en Renault 8 Gordini fra 1968 og må ikke forveksles med Renault 10, denne har en knekk på panseret som ikke 10 har
Sjekk den spoileren bak og de felgene da, jeg lurer på om den kan kjøre selv...
Renault 17 TL fra 1972 og Renault 6 TL fra 1975 ved siden av hverandre, gladgutta vet hvor de skal parkere :-)
Så dette betyr at klubben fornyer seg og det er gøy, men skal vi ta en titt på motoren også?
Jeg ble fortalt at det sitter en standard motor i den foreløpig, da tror jeg det er en 845 cc
Karen til høyre skulle ha kommet med sin gule Renault 6, men han driver å setter en båt han har bygget på vannet, så det rakk han ikke denne gangen
Her sitter lagersjefen til venstre og prater med et trofast medlem som har vært med i mange år. Uten han så hadde ikke lageret klart seg som het Andfossen bruk og ble etablert i 1919
Men her kommer det en Renault som er lett å kjenne igjen, kan ikke forveksles med noen
Det er en Renault 4 TL fra 1964 og det er ikke hvem som helt som sitter inne i bilen
Renaultklubben er ikke bare en klubb for gamle biler, det er en familieklubb for alle som har Renault og her kommer det en
Det er en Renault Megane kabriolet fra 2004, jeg har hørt at du kan felle ned taket på under 25 sekunder på denne modellen
Neste som kommer er også en bil som mange kjenner igjen, nå er det slutt på paraplygir og vi går over til rattgir
Det er en Renault 16 TL fra 1976, modellen ble kåret til Årets Bil i Europa i 1966
Men nå kommer vaffelrøra og kaffen, så det blir nok litt liv og røre her
Neste som kommer er ikke en Renault, men det er en franskmann og veteran
Det er en Citroen CX Prestige fra 1976, jeg har lest at den til og med blir kalt luksus-cruiseren
Neste som kommer er en Renault, og dette er en kombikupé. Var det denne modellen som ble kalt Golf-killer fra Frankrike?
Vel, dette er en Renault Megane fra 2006, og jeg ser at det står 1.4-16V på siden av den
Nå har faktisk den røde Renault 8 Gordini rygget ned fra bilhengeren, kanskje vi kan få bilde av den fra en annen vinkel også
Men vi savner en Renault her, guttene på midten av bilde fikk ikke startet opp veteranen når de skulle dra, så de måtte bruke nybilen som ikke er en Renault. Synd, hvis det var samme bilen som i fjor høst så hadde de kommet med en Renault 4 TL fra 1975
Været er fint og vi er åtte biler her allerede før treffet egentlig begynner, dette lover bra
Og her kommer den, Renault 8 Gordini og selvfølgelig er stripene på plass med fire lykter foran. En rød Gordini er ikke noe man ser hver dag skal jeg si dere
To år siden siste vårtreff, ikke rart at skravla går :-)
Men nå litt historie. Bygningen vi ser er industrilokaler som er bygd i flere etapper, trekonstruksjon med smårutete vinduer til høyre har adresse Storlinna 123 og er fra 1919. Den har et tårn med en and (værhane) hvor det står bokstavene ab for Andfossen bruk. Murbyggforlengelsen til venstre med buete vinduer er Andfossen sag og har adresse Storlinna 125
Når vi først er litt ved bygget kan jeg ikke unngå å se en veteran til, det er en Mercedes-Benz 450 SLC fra 1977. Tar jeg ikke helt feil her, så sitter det en V8 med 230 hestekrefter i denne bilen
Men her kommer det en Renault til, det er en Renault L48 TXE fra 1990. Men det sa oss vel ingenting, så vi prøver en gang til
Så hvis vi skriver Renault 21 TXE fra 1990, da blir vi litt klokere. Og legger vi på Hatchback, automat og 0 til 100 km/h på 12.1 sekunder, da snakker vi
Men her ble jeg lurt litt, med en gang så registrerte jeg ikke at dette var en Renault. Men det er det, så kan du lukke døra, så prøver vi en gang til
Sånn ja, dette er en Renault Megane Scenic RX4 fra 2003. Dette er en bil som ikke ruster og innvendig så er den rett og slett genial. Men åpner du opp panseret og skal ha noe gjort, bør du kunne mekke selv :-)
Men ser jeg en veteran så tar jeg bilde av den, og dette er en veteran. Det er en Volvo 740 Turbo Intercooler fra 1989, så denne har fått en ansiktsløftning og kraftigere motor
Men her kommer det en som også har rattgir, det er en Renault 16 TL fra 1977
Med en gang ville jeg ha skrevet at denne er olivengrønn, men jeg er jo fargeblind. Bilen her er faktisk gullfarget, og det skal du lete lenge etter før du finner en
Så da har vi foreløpig to Renault 16 på treffet, en 1976 og en 1977 modell. I 2025 har denne modellen faktisk 60 års jubileum, det må vi ikke glemme
Renault Megane Scenic RX4 er genial innvendig, og så tok jeg ikke et eneste bilde av den innvendig - jeg er håpløs
Fantastisk treff på et fint sted, tror vi er over 10 biler nå
Hadde jeg ikke visst bedre, så ville jeg ha trodd at trønderne kom ned til oss. Men det er nok for langt å kjøre på en søndag, sånn uten videre
Da har vi tre Renault 16 på treffet og dette er en Renault 16 TL fra 1973, så dette er den eldste hittil
Så da blir det store spørsmålet, kommer den fra Trondheim, Tynset eller fra Ås? Mens du lurer på denne, så må jeg ta neste bil
Men her kommer sannelig en Renault 16 til på treffet, da må vel modellen Renault 16 bli årets bil på Brandbu våren 2022
Dette er en Renault 16 TL fra 1972, så da blir den, den eldste her. Da har vi 1977, 1976, 1973 og 1972 på plassen
Men her kommer en bil som ikke er så vanlig i Norge, du må faktisk importere den, da den ikke var i salg i Norge
Det er en Renault Twingo fra år 2000, rundere kan det vel ikke bli og om 8 år så er den en veteran
Neste som kommer er Webmaster som drifter hjemmesiden til klubben, og hvis dere ser godt etter så tar han svingen med en hånd på rattet i sin Renault 4 GTL fra 1983
Neste som kommer er heller ikke hvem som helt, sammen med noen venner så startet han Renaultklubben. Vi gjør litt stas på bilen siden den er den eldste her
Renault Floride R-1092 årgang 1962 og alle husker vel hvilken bil Brigitte Bardot kjørte :-)
Men her kommer det en bil som er litt spennende selv om den er ny. Tygg litt på denne, Renault Megane E-Tech Plug-In Hybrid fra 2021. Her kommer fremtidens bil ryggende mot oss
Gullfarget eller oliven grønn, fillern at jeg er fargeblind. Sjekk den grillen og de jålete dekkene, og så tror jeg at taket kan tas av, så det blir en Renault Floride kabriolet
Men hva er det som har skjedd her, en liten motorstopp på veien?
Men da har du kommet til riktig plass, på plassen her nå så har du all den ekspertise du kan finne i mils omkrets
Men la oss ta en titt på bilen også, det er en Renault Dauphine  Gordini fra 1962. Men siden den er fra 1962, er det bare en Renault Gordini? Jeg bare spør, da jeg trodde Gordini kom i 1964
Renault Megane E-Tech Plug-In Hybrid, tenk deg om 30 år når disse blir veteraner. Er det noen som kan se for seg et veterantreff i 2052?
Første oversiktsbilde, jeg kan telle 18 Renault-er og det er et bra oppmøte så langt, syns jeg
Dette er et vakkert syn, fine biler og fine farger og titter du litt bak til venstre så er de i full gang med å analysere feilen på Gordini-en
Vafler og kaffe er på plass, solen skinner og vi kan ikke få det bedre
Renaultklubben har vært her siden 1987, den gangen var det grusdekke her og kjørebru opp til låven
Gordini går allerede på tomgang, hva sa jeg om disse gutta her
Bakdøra på en... det blir det morsomme her
Selvfølgelig er det litt delesalg på Brandbu, bakparten på en R8 kanskje og litt annet på bordet
Eksosmanifold og lykter til en diverse Renault ser vi her
Er du ute etter litt lesestoff, da har du kommet på rett sted
Broom! Titter du litt her, så ser du bredden på Renault
Og her kommer første franskmann ut fra låven, vi kaller bygningen det
Det er en Citroen D-Super spesial fra 1973, og du skal ha tunga rett i munnen når du rygger ned her
Det gikk jo veldig fint dette her, men vi skal se flere biler senere, som kjører både opp og ned den rampen her
Så da blir det store spørsmålet, hvor mange ganger kjører formannen opp og ned rampen?
Vi var 18 sist jeg telte og jeg kan ikke se at vi har blitt flere enda
Men se på dette fargespillet, her kan man gå fram og tilbake flere ganger
Bakparten på en Renault er heller ikke så verst, dem er like fine fra begge ender
Kan jeg kalle denne bilen olivengrønn, eller en den så dus grønn at den heller litt mot mosegrønn?
Men nå er vi litt på historie igjen, bak her et sted skal Andfossen Mølle ligge. Ingen har funnet ut akkurat hvor, men jeg skal jo ta noen flere turer hit
Men det lønner seg og gå rundt å ta bilder, Mercedes-en og Gordini-en har vi sett før, men det gjemmer seg en Renault 4 bak der som vi ikke har sett før
Vi har to Sitroën-er på plassen, men hvor er Peugeot gutta?
Jeg lukter vafler og kaffe helt hit, ikke rart at vår og høsttreffet på Brandbu er favoritt
Klokken er litt over 12.00 og jeg tar en oversikt, jeg tror vi er 19 Renault-er her nå med den røde R4 som vi ikke har tatt et ordentlig bilde av enda
Så nå kommer det som er så spennende, jeg skal inn på låven og ta bilder, og mens jeg er der inne så kan alt skje her ute
Så hva ser vi her inne som er nytt, et par merkelige ruller på venstre side og en gammel Sitroën B fra 1950 åra
Går vi litt lenger inn så ser vi noen av bilene som formannen må flytte på, men jeg vet ikke hvilken biler enda
Dauphine kafe er tom for mennesker enda, vi har enda pandemien hengene over oss
Jeg gleder meg til den dagen jeg kommer inn her og vaffelpressa går på høygir, så jeg for dugg på linsa :-)
Men vi må opp på loftet også, og denne trappen gruer jeg meg alltid til
Her ser alt normalt ut, hvis noen deler går ut, så må det også komme deler inn
Siden sist har det kommet opp noen led lys, og står det en hel bil der oppe under taket?
Delelageret er intakt, så langt jeg kan se ihvertfall
Jeg var der inne i over 5 minutter og tar et overblikk, ser jeg noe nytt?
Det beste svaret kan jeg få er her oppe, og jeg ser en Renault Megane stasjonsvogn fra 2020 på høyre side som jeg ikke har registrert
Bortsett fra et par BMW-er som står der, en BMW 320D fra 2006 og en BMW 5 serien, et eller annet
Der kommer den jeg ikke har registrert enda, men jeg følger deg...
Mulig det kan være en Renault 4 L fra 1962, som jeg kan skjønne har ikke denne vært på veien siden 1968
Noen ganger har jeg vurdert og bli med i Mercedes-Benz klubben, men det har jeg ikke råd til
Denne har også kommet mens jeg var i låven, det er en Renault Laguna fra 2012
Til slutt må du parkere bilen din som er en Renault 4 L fra 1962, den var jo veldig lekker da
Og jeg har øyne i nakken, passerer det en veteranbil forbi her på Brandbu så tar jeg bilde av den. Dette er en Ford Escort 1.3 fra 1978
Bedre sent enn aldri, her kommer en Renault 15 TS fra 1973
Legg merke til felgene, tilhengerfeste og figuren som henger på sladrespeilet :-)
Her dukker det også opp en Renault, det er en Renault 19 Cabriolet fra 1993
En Renault 19 Cabriolet fra 1993 skal du lete lenge etter, men så står det finebiler.no på den også
Så da er statusen klokken 13.22 at det står 20 Renault-er her
Siste status før folk drar, 21 Renault og 2 Sitroën er statusen på Brandbu nå
Da reiser Renault 4 TL fra 1964, se hvor lekker den er
Så reiser Renault 4 GTL fra 1983, se hvor lekker den er
Så fyker det en boble forbi, det var neste så jeg ikke så den. Sjekk takgrinden og de originale felgene, jeg vil gjette en VW 1300 fra 1980 åra
Skulle ha vært morsomt med noen gamle bilder når plassen var gruslagt, men så gammel er jeg ikke i klubben
Er ganske fersk jeg, kom ikke her før i 2014 i egen bil
Men nå må vi følge med, hvor mange biler kjører formannen opp og ned på låven?
Her rygger han en Renault Fuego TX fra 1981 ned fra låven
Denne mannen kan kjøre alt av biler, han er et unikum
Og her står en BMW 520L fra 1986, jeg liker at det er mange veteranbiler rundt på Brandbu når vi har treff
Men nå ser jeg rumpa på en Peugeot 206 fra 2001, den hadde et tøft reg. nummer
Jeg vet ikke om formannen for plass i denne bilen, men det ser ut som det går greit :-)
Selvfølgelig går dette like greit, har jeg fortalt at denne mannen er et unikum?
Renault 8 Gordini fra 1968, har du sett hvor brede og dype disse felgene er?
Her har jeg bare et ord - vakkert :-)
Vi begynner og nærme oss slutten, men en Renault cowboy bærer ikke på to revolvere, men på to...
At formannen håndterer franske biler er greit, men her skal han kjøre en BMW 2002 ned låvebrua
BMW 2002 var drømme bilen min i guttedagene, men det ble en Dodge van istedenfor
Min far jobbet i Ullern bil når jeg tok lappen, så ble det Mazda, men noen år senere så jobbet han med BMW og da hadde jeg blitt voksen
Fantastisk, den går ikke på egen maskin, men blir dratt opp på hengeren igjen
Ny bil på rampen og det er ikke formannen som kjører denne opp
Den spola litt opp rampen, sikkert slitte dekk på BMW-en
Nei, ikke dra - jeg har ikke tatt bilde innvendig enda...
Formannen kjører Renault Fuego TX fra 1981 opp igjen til låven, det betyr at det ikke skal flere biler ned igjen
Gla-guttene reiser også avgårde med sin Renault 17  TL fra 1972
Renault Gordini fra 1962 reiser også avgårde på egen maskin, helt fantastisk
En veteran i klubben reiser av gårde med en veteranbil som har vært med han i mange år, kan det bli finere?

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress