Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Sverige Skandinavisk treff 2025
Ser greit og her også, kan telle 8 Renault 4 her oppe
Men jeg kan ikke la være, det står en bil bak meg. Det er en Buick Skylark fra 1965. Den vekte minner, jeg tok et bilde i 6. juli 2019 på bursdagen min, og en i august 2020 og en i september 2021, dem kalte jeg Buick Skylark 2DHT, men denne er 4 dørs
Mulig at jeg får sparken som fotograf nå, men skal gjøre det godt igjen
Her ser vi på en Renault 4 Super fra 1963, som dere sikkert ser så har den en bakdel som er veldig spesiell
Det har sluttet og regne, endelig. Ikke blåser det så mye heller, men kanskje jeg er litt for optimistisk
Her kommer det en Renault Talisman fra 2016, og bak på hengeren har han en Renault 8 Major fra 1964. Da har vi tre slike i dag
Men nå kommer Magnus i en Renault 4 Plein Air fra 1967 og skal fortelle oss litt om Renault
Vel, det regner litt enda. Men er det en mann jeg beundrer så er det han her. Han titter 2 sekunder på bilen og forteller oss at dette er en Renault 13 fra 1970
Nå tok jeg nok litt av, men jeg filmer han alltid litt først. Men så må jeg høre på han, det er sånn jeg lærer
Jo mer han forteller, jo nærmere dem kommer
Jeg elsker denne fortellingen her, først så trekker han ned vinduet. Så er det bakfangeren som må brettes ned, før du kan åpne bakluken. Dette var kort fortalt
Jeg kan ikke ta bilder av alt, men har nærmer seg min bil
Og her sliter han litt, Renault 6 er ikke akkurat verdens navle
Men han gjorde så godt han kunne, jeg likte det han sa om bilen min :-)
Her passer fargene til hverandre, Trønder Goeletten har fått selskap av en svensk Alpine Renault A110 fra 2019
Nå har vi tre Renault 8 major her og da fant jeg ut at en sånn har 50 hestekrefter. Sånt har Magnus i hodet, så jeg imponerer ikke
Selvfølgelig tar Magnus opp tråden på de elektriske Renault-ene, Renault er på retro modeller nå
Så er han ved den norske Renault Twingo, Magnus er jo klar over at Twingo ikke ble solgt i Norge
Men vår norske redaktør trekker pusten inn og forteller oss hvordan han får dem inn til Norge. Dette er jo ikke første gangen...
Magnus er litt fasinert av denne Renault 21 Turbo 4x4 fra 1992, her er er det godt over 100 hestekrefter
Mens jeg følger Magnus så oppdager jeg noe, her har vi den attende norske bilen som jeg savnet. Renault Espace Initiale fra 2015 er en luksusbil som ble vist frem i 2013 som konseptbilen Initiale Paris. Da har vi tre Renault Espace her i dag
Når du ser nærmere etter, Renault Mégane Cabriolet fra 1998 har en tøddel over e-en
Så når sluttet Renault med og skrive tøddel over é på Megane bilene? Når jeg ser på modellbilene mine så tror jeg det var rundt 2002
Men nå er Magnus borte ved Trønder Goeletten, han måtte innrømme at har ikke hadde så mye greie på denne modellen. Men noe kunne han
Så tar han seg en tur bort til rallybilene Renault Clio 16V fra rundt 1990 tallet. Da forteller han oss at den norske var opprinnelig svensk - slå den...
Så er han borte ved Spider-en, her liker Magnus seg. Renault Sport er hans greie
Så er han borte ved Alpine gjengen, der koste han seg også :-)
Jeg kunne ha tatt mange flere bilder, Magnus begynte og fortelle klokken 13.40 og ble ikke ferdig før 15.20. Det forteller vel litt hvor mye han kan om Renault sin historie
Så får jeg antennene ute, det passerer en Renault med kjøleribber på siden forbi meg. Jeg ser den aldri igjen, men dette må vel være en  Renault Floride fra rundt 1959 til 1963?
Men vi må ta med denne også, det er en Alpine Renault A110 fra 2019. Da har vi tre av dem her i dag, to svenske og en finsk. Skal jeg fortelle dere en hemmelighet? Det er mulig at vi kan få se en elektrisk Alpine i nær fremtid også
Men nå begynner Romme Alpin rally, ser dere at begge bilene har veltebøyler på innsiden?
Vår norske rally bil, sjåføren har hjelm og kartleseren har ikke hjelm. Trenger man kartleser på denne banen?
Han K. Eriksson som kjører denne bilen har ikke hjelm og mangler kartleser
Herregud for en tomgang, det høres ut som motoren har lyst til og komme ut
Vent litt, kartleseren tar også på seg hjelm nå
Vi får beskjed om å gå ut på banen, problemet mitt er at jeg ikke vet hvor dem skal kjøre hen. Men den første bilen som dukker opp er en Renault 8 Gordini fra 1965 med 95 hestekrefter. Men tar jeg ikke feil så sitter det en familiefar her med sønnen sin på rundt 12 år - begge uten hjelm og bilen har veltebøyler innvendig
Neste som kommer er en Renault 4CV fra 1961 med betegnelsen Renault 4XV med ukjente hestekrefter. Her sitter det også en familiefar uten hjelm, også med en ungdom uten hjelm
Men nå kommer dem på løpende bånd, her kommer det en Renault Dauphine Gordini fra 1962 med 46 hestekrefter som jeg ikke tror noe på. Det sitter to i denne bilen også - uten hjelm
Renault 4CV fra 1961 med betegnelsen Renault 4XV med ukjente hestekrefter har soltak og et flagg jeg burde kjenne igjen. Er det Magnus som kjører med bilflagget jeg laget i gamledager?
Når jeg så på frontruten til Renault Dauphine Gordini fra 1962, da leste jeg navnet Gauloises. Bør det fortelle meg noe?
Neste er en Renault 12 Gordini fra 1970 med 129 hestekrefter, både sjåfør og kartleser heter J. Nilsson. Men det ser ut som han sitter alene i bilen, og jeg kan ikke se om han har hjelm
Så kommer det to med hjem, det er vår norske Renault Clio 16V fra rundt 1990. Det er minst 162 hestekrefter her
Jeg følger dem hvor dem skal kjøre hen, neste gang skal jeg filme litt også
Nå har dem barn i bilene, men hvor har det blitt av dem? Bilen er jo førerløs
Jeg har planlagt at hvis jeg tar dem fra første svingen og til her, så kan jeg finne ut hvem som kjører raskest
Så kan jeg også se hvor mye grus dem spruter opp, sist jeg var her ble det bare støv
Men her går det ikke så fort, noe må ha skjedd
Renault Floride S fra 1962 har 57 hestekrefter, hvorfor jeg ikke kunne ta den i svingen, er at jeg gjør klart mitt kamera. Men den har veltebøyler innvendig
Blir det samme med Renault Clio 16V fra 1992 med 163 hestekrefter. Nå vil jeg bare registrere dem, men nå har han tatt på seg hjelm
Renault 8 Major fra 1964 har også tatt på seg hjelm
Her ser jeg også veltebøyler innvendig, kan bli litt tøft dette her
Noe har skjedd med vår norske rallybil, jeg vet bare ikke hva
Renault F Sabelt, da snakker vi om Renault Sport Racing. Og det har vi her i dag
Kan det være Kenneth Eriksson som kjører her? Da er vi i Äppelbo som er et tettsted i Vansbro kommune
På Renault 8 Major fra 1964 har jeg ikke så mye og gå etter, men nå har jeg kamera klart
Trønder Goeletten viser seg også på grusbanen og for strålende applaus. Selvfølgelig så filmet jeg
Det gikk ikke så fort, men fort nok. Han skal jo kjøre 60 mil hjem igjen også
Så dette er historisk, Trønder Goeletten er med på rally i Sverige
Nå har jeg filmet alle bilene, så nå er det på tide med noen rundetider. Jeg begynner i denne svingen og tar et bilde til i den andre svingen
Men jeg fikk ikke filmet alle bilene som var med, den norske rallybilen dukket ikke opp. Så her må det ha skjedd noe
Men her har vi den andre svingen og det tok under ett minutt, da blir nok dette litt vanskelig. Men grusen spruter minst en meter bakover
Vi er fremdeles på minuttet når den nærmer seg målområdet, og jeg har ingen mulighet til å telle sekundene
Vi prøver igjen, den svingen er krapp
Det går så grusen spruter, dem kjører fort selv om det er gamle biler
Her så ble det også under minuttet og grusen spruter minst en meter bakover
Her kommer neste bil allerede, når du kjører på en grusbane så er det greit at registreringsnummeret begynner på GRU
Tiden her blir også på under minuttet og grusen spruter like langt
Så inn til målområdet, fremdeles under minuttet
Her kommer neste, skal si bilene får juling i denne svingen
Her oppe er det noen forferdelige dumper, dem må bremse ned litt
Se den grusen da og rundetiden er under minuttet her også
Jeg husker i 2015 og 2019 når jeg var her, da var det bare en støvsky bak dem når dem kjørte. Så fotoforholdene nå er bedre
Her kommer neste bil, her er det to i bilen ser jeg
Alle bilene vi har sett på grusbanen hittil er fra 1960 åra, tenk på det
Under minuttet her også selv om dem er to i bilen, og du ser grusen her også
Det er litt synd av vi ikke kan få med lyden, en Gordini høres herlig ut
Men her kommer GRU en gang til og han er ikke alene i bilen
Når jeg titter etter så syns jeg det ligner på Magnus, jeg vet at han kjører rally :-)
Under ett minutt her også, selv med et barn i bilen
Ja da, jeg ser deg...
Jeg skal sitere litt. Club Renault Sverige er den mest aktiva Renaultklubb med träffar, evenemang och bankörning på...
Her kommer neste, nå er vi tidlig på 1990 tallet
Jeg skal si at han legger igjen litt grus på veien
Jeg behøver ikke å nevne rundetiden, dette gikk fort
Jeg tror han K. Eriksson har kjørt rally i mange år, hvis jeg ikke tar feil
Vi tåler en runde til, legg merke til de gule franske lysene
Under minuttet denne gangen også, og kanskje litt mer grus denne gangen
Vi tar med den siste bilen også, her var jeg litt sen på avtrekkeren. Eller var det han som var litt for sjapp i svingen?
En Renault Floride S med veltebøyler er ikke noe du ser hver dag
Ble litt grus denne gangen også, men hva betyr den gule pilen?
Jaggu er det en gul pil foran også, men nå skal vi ta oss en tur til målområdet
Her nede står rallybilene på rekke og rad, seks stykker til sammen og vår norske mangler
Renault Floride S fra 1962, det var vel siste året Floride S ble produsert det. Nå blir det store spørsmålet om det sitter en Gordini motor i denne
Renault 8 Major fra 1964, det var vel året når R8 Major ble lansert. Svensk Bilsport står det på bakruta, det sier vel litt
Og nå vet vi hva som skjedde med den norsk rallybilen Renault Clio 16V, det var den ene drivakselen som røyk
Renault Clio 16V fra 1992, den fikk ikke konkurranse av tvillingbroren i dag. Men her står det Eskilstuna Motorklubb og der fant jeg Kjell Eriksson
Renault 8 Gordini fra 1965 med navnet Sylvia II har jeg da sett før, men hvor? Var det i Rally Monte Carlo i 2023?
Ja det var det, men jeg så ikke bilen når jeg var her i 2015 og 2019
Renault Dauphine Gordini fra 1962, jeg har lest at en sånn akselerer fra 0 til 100 på 27 sekunder og topphastigheten er i nedoverbakke 130 km/t
Renault 12 Gordini fra 1970, jeg tror det var året når den ble lansert. Her gjelder nok KAK Motorsport som er den Kungliga Automobil Klubben
Og hvem står her? Jeg tror det er en Renault 8 Gordini fra 1965. Den så jeg faktisk i 2015 når den kjørte rally, det er 10 år siden det
Hvor lenge holder en rallybil, kan det være 10 år? Jeg tror ikke jeg har sett de andre før, verken i 2019 eller 2015
Men nå skal dem opp i slalåmbakken og kjøre rally der, det er langt opp dit
Jeg tror jeg holder meg her nede, men vi kan jo se hvem som skal opp
Jeg vet at Romme Alpin har en slalåmbakke som er 2700 meter lang, og det har ikke jeg tenkt og prøve meg på. Her fikk jeg tommelen opp også :-)
Men de som kjører opp må jo komme ned igjen også - ikke sant?
Så da ønsker vi dem lykke til og håper at alle bilene tåler trøkket der oppe
Det ser ut som dem planlegger litt der oppe, og nå ser jeg hvor dem kjører opp
Her har jeg en liten glippe og har under et sekund på meg, men her reiser Renault 8 Major oppover
Så reiser Renault Dauphine Gordini oppover
Etterfulgt av Renault 12 Gordini
Men her er det en som ikke vil opp enda, vil leke litt med grusen først
Men Renault Clio 16V vil oppover
Ja Magnus, hva blir det til? Skal du oppover du også?
Nå ser det ut som det ordner seg, nå har vi to Renault 8 Gordini der oppe
Her kommer 1965 modellen
Og til slutt 1965 modellen dette også
Nå blir det spennende å se om alle kommer seg ned igjen, vi vet jo hvem som kjørte opp
J. Nilsson kom seg ned igjen, han har tross alt 129 hestekrefter
Magnus kom seg ned igjen, han har 95 hestekrefter og alltid med seg en i bilen
Og vår gode gamle Gordini som jeg husker fra 2015 kommer ned igjen med sine 95 hestekrefter
Så er det en som kommer den andre veien igjen, det er han Magnus det
Så kommer Dauphine Gordini med sine 46 hestekrefter
Men se her, dette er historisk. Første gang en Renault 5 E-Tech electric er med på rally
Sjekk denne, følg med på de firkanta lysene nede nå
Tøft?
Ukjent antall med hestekrefter du, da har du nok en Alpine motor bak luken din
Vi manglet noen, men nå må vi gå inn. Her sitter vår redaktør ved Dauphine bordet sitt allerede
Vi har tre bord som hører med til landskampen etterpå, dette er det ene. Under teppet eller banneret så ligger det et viss antall bilrelaterte deler som skal memoreres og huskes
På det andre bordet har du en kanne med et ukjent mengde med vann, du skal helle ut 5 dl i glassrøret og selvfølgelig er papphylsen rundt røret når du heller
Det tredje bordet så skal du skifte 4 tennplugger så fort som mulig. Og alt skal være like ryddig når du er ferdig
Så da blir det store spørsmålet, skal den eldre eller yngre generasjonen være med på landskampen?
Men den var veldig grei, her ser du svaret
Vi kan se på et av bordene, Renault Laguna, Renault Kangoo, Renault Scenic, Renault Scenic XMOD, Renault Megane og Renault Fluence
På neste bord ser vi Renault Paris-Madrid 1903, vi kan alle den triste historien. Renault Taxi de la Marne er en bil som ble produsert fra 1905 til 1910
Her skulle jeg ha handlet, men ikke hadde jeg svenske eller Euro. Og smarttelefon har jeg ikke
Renault 4 1967, jeg syns det står Lilla blå der. Det er jo den med campingvognen det
Spennende, Solex forgasser til Renault 4 L og fodersats til 1108 cc motor. Da er vi vel på stempel
Dauphine bordet, hvor mange deler til Dauphine ser du her?
Landskampen har begynt, her står vår norske deltager og får informasjonen som trengs
Han har gjort dette før og bruker begge hendene
Dette går unna kan jeg love deg
Fytterakkern, da er alle de røde tennpluggene på plass
Vår neste deltager blir fortalt hva som skal gjøres, dette har hun selvfølgelig gjort før
Tuten må mugga er selvfølgelig litt tett, så hun heller og heller
Så blir hylsa trukket opp - er det mulig!
Det umulige er gjort, her er vi nesten på streken
Det er ikke bare det at du skal memorere de 13 delene, du skal også vite hva det er for noe. Her er det svenskene som prøver seg, og hør nå... Du skal fortelle det til din kollega, så skal avgi rapport - slå den...
Nå venter vi bare på festmiddagen og premieutdelingen som kommer litt senere. Skal bare pynte meg litt
Da er vi klare for festmiddagen med en velkomstdrink, Magnus og kjøkkensjefen sier noen ord om kvelden og om maten
Romme Alpin bruker kortreist mat av god kvalitet, så her har vi noe og glede oss til
Etter festmiddagen med dessert blir det premieutdeling
Og her inne kan vi plukke og velge fra den store bufféen, jeg husker ikke alt vi kunne velge mellom
Etter middagen i Lodgerestauranten må jeg ut og lufte meg litt, kanskje vi oppdager noen nye biler også
Hvor mange biler kom vi totalt opp i? Her står forresten en finsk Renault Zoe fra rundt 2020 som vi ikke har telt
Vi har telt 10 finske Renault-er her til nå, så for vi summere litt etterpå
Når det gleder norske biler så er vi 18 Renault-er her på treffet. Så mange har vi ikke vært før
Når det gjelder svenske Renault-er så har jeg kommet til 45 stykker
Men vent, her har vi en svensk Renault Megane fra 2018 som vi ikke har telt. Da har vi 46 svenske Renault-er her nå
Så hvis vi summerer 46 svenske og 18 norske og 10 finske, så blir vi totalt 74 Renault-er på treffet
Vinden her gjør sitt, men dem holder stand. Men nå går vi inn igjen
Hvor mange personer vi er her i dag vet jeg ikke, men hvis jeg sier over 120 personer... Vi er 74 biler
På det norske bordet tror jeg vi er minst 22 personer, så med 18 biler så kan det stemme
Men totalt så er vi minst 26 norske personer her, det sitter noen andre på et annet bord også
Vår nestleder tar ordet og ønsker alle velkommen til Skandinavisk treff i Norge til neste år. Vi må komme tilbake på hvor det skal være hen
Så en liten gave til Club Renault Sverige som har arrangert et fantastisk treff igjen
Så er det premieutdeling, jeg er like spent som dere
Landskampen går mellom Sverige, Norge og Finland i år, dessverre så er ikke Danmark med i år. Dem savner vi og håper dem kommer tilbake igjen
Det er Norge som vinner landskampen i år, da var det riktig og bruke den yngre generasjonen
Jeg har tatt bilder av mange landskamper, det er helt utrolig hva dem kan gå ut på
Se hvor stolte dem er, har ikke ord
Finland for andre plass, jeg kjenner dem igjen
Jeg lurer på hvor jevnt det var mellom oss, men det får vi vel aldri vite
Men Renault kan alle her, det er helt sikkert
Det er språket som kan være litt vanskelig mellom finnene og oss, men det ordner seg alltid på et vis
Svenskene kommer på tredje plass, dem har sikkert vært snille mot oss
Da gratulerer vi alle lagene med vel gjennomført konkurranse
Men vi har andre premier også, Trønder Goeletten fikk flest stemmer når det gjaldt sjarmerende bil
Jeg tror det var runden på grusbanen som gjorde utslaget
Men det er flere premier, han her har Lilla Blå som er en Renault 4 med campingvogn som jeg tror er lyseblå

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress