Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norsk Renaulttreff 2021 Koppang Camping
Her kan jeg plusse på en til, de mangler barnevogna
Hvor ble det av alle menneskene som var bak bilene? Blir en håpløs oppgave dette her
Det var fint at de parkerte ved siden av hverandre, blant annet dørhåndtakene og skjermene skiller seg ut. Det står 8S på den gule og Gordini på den blå
Fra venstre, Renault Rodéo og neste Renault Twingo som ikke kom til Norge og til slutt en lekker Renault 4 som er meget populær i Norge
Her har vi også et utvalg av biler du ikke ser hver dag, fra venstre Renault Caravelle, Alaskan og en Laguna
Her står det også noen spesielle biler, fra venstre ser vi en Renault 15 TS, neste er en Renault Clio 16V og til slutt en Renault 6 TL
Men vi har flere, fra venstre kan du studere forskjellen mellom en Renault 10 og neste som er en Renault 8, og til slutt den populære Renault 4 GTL
Ingen av disse ble solgt i Norge bortsett fra Fuego, vi begynner fra venstre som er en Renault 21 og neste er en Renault Fuego, og til slutt en Renault Laguna Coupe
Da tar vi de tre siste i denne rekken fra venstre, Renault Campus mopeden, så kommer klubbilen vår Renault Goelette og til slutt en Renault Alpine
Da tar vi de siste fire i et bilde, fra venstre en Renault 6 og så har vi tre populære Renault 4
Som dere ser har klubben fått en del sponsorting fra importøren vår av Renault RBI, så vi får en fin startpakke med på turen
Nyttig lesestoff var det i pakken også
Bare et raskt bilde til av noe som var i pakken, men nå kommer det enda en bil
Den som kommer er en Renault Dauphine som er en 1962 modell
Renault Dauphine ble lansert i 1956 og produksjonen varte til 1967
Det går rykter om at det sitter en Clio motor på 1,4 eller 1,7 i denne her, så den er litt sprekere enn i utgangspunktet
Men nå er det like før vi skal starte turen til Glopheim kafe så jeg må forte meg til plassen hvor jeg har planlagt og ta noen bilder
Akkurat i denne portalen skal jeg ta bilder av alle sammen, men fra andre siden av veien, ellers så kan noe komme i veien
Mr. Argentina er den første som kommer med sin Renault 4 GTL fra 1983, bilen har kjørt Sør-Amerika på langs
Neste er Mr. Colombia med sin Renault Teilhol Rodéo fra 1984, den har også kjørt Sør-Amerika på langs
Så kommer de gule innlandsguttene i sin Renault 8 TS fra 1969, om bilen har reist mye vet jeg ikke, men sprek er den
Neste er Porsgrunn-mannen i sin nyrestaurerte Renault 6 TL fra 1976, hvor den har fartet hele sin levetid, vet jeg heller ikke
Og neste er en ekte hedmarking som kommer i sin Renault 10 fra 1967. Jeg vet at denne bilen har vært med på mange turer men har nok holdt seg i Norge
Nå vet ikke jeg de geografiske forholdene til alle sjåførene i klubben, men at det kommer en veteran i klubben her er det ingen tvil om. Han kommer i sin Renault 8 fra 1970 og har nok hatt mange turer bak seg
Nå ser jeg at dattera til Mr. Colombia ikke kjører, så da må det være hennes nye mann. Bilen er en Renault 4 fra 1970 og ble restaurert for noen år siden så jeg vet ikke så mye om fartstiden
Om jeg skal kalle denne karen her for hedmarking eller Soløringen er jeg usikker på, men som regel kaller jeg han senior. Jeg tror ikke denne Renault 4 fra 1967 har vært i utlandet
Her kommer stokkejenta i en lånt Renault Fuego TX fra 1981, om denne bilen har vært i utlandet er jeg usikker på
Så kommer gromguttene våre i sin Renault 15 TS fra 1972 og denne har vært i utlandet
Neste er webmaster i sin Renault 4 GTL fra 1983 og denne har vært i utlandet også
Så kommer junior i sin Renault Clio 16V fra rundt 1992, og det jeg vet om denne bilen er at den har kjørt på Vålerbanen sammen med Porsche
Min personlige mekaniker som passer på bilen min kommer i sin Renault Laguna T fra 2009. Han har veteranbiler, men når du har barn i baksete er det greit og bruke nybilen på en lang tur
Svigersønn og min datter kommer i sin siste Renault Alpine A310 fra 1980. En skal kanskje bort, så da blir det spennende og se om blir hvit eller gul
Selv om jeg er usikker på det geografiske her så er det en veteran i klubben som kommer her med sin Renault Dauphine fra 1962. Jeg vet også at det gjemmer seg noe stort i hekken så den kan nesten bli kalt Dauphine Gordini
Det er en ekte trønder som kommer her og da mener jeg ikke bilen. Bilen er en Renault Caravelle fra 1964 og bilen må ha vært i utlandet siden den er importert
Neste er også en trønder hvor det lukter svidd gummi bak. Han kommer nemlig med en Renault 8 Gordini fra 1971. Om denne har vært i utlandet skulle ikke ha forundret meg
Så kommer klubbilen vår som trønderne har gjort så fin. Det er en Renault Goelette fra 1964 og de har nettopp blitt ferdig med restaurering. Om den kan komme seg til utlandet må vi bare vente med og se
Neste bil er Los Angeles paret som har krysset USA fra New York til Los Angeles, dette var 10 år siden. De kommer i sin Renault 4L fra 1966, så denne bilen har kjørt langt
At en trønder liker krefter ser vi tydelig her, han kommer i sin Renault Alaskan fra 2018. Bilen har vært i utlandet da jeg mener at den har blitt importert
Så kommer gromfamilien med sin nyinnkjøpte Renault Twingo fra 2000. Den har vært i Sverige da, men det er alt jeg vet
Sistemann i rekka er Grand Scenic fra 2018, det betyr at de to nyeste bilene på treffet er fra 2018 og den eldste er fra 1962
Nå har jeg tatt igjen de andre og nå skal vi kjøre på en lokal vei som heter Atnaveien og få en tur på ca. 25 km til Glopheim kafe
Vi har Glomma på vår venstre side og kjører snart ut av Koppang
Men jeg kan ikke ligge bak han her hele tiden så må prøve og komme meg forbi. Men det er svingete og jeg ser en syklist på veien
Så vi tar det rolig og ser oss rundt istedenfor, jeg er helt sikker på at den traktoren er en veteran
Nå begynner veien og bli litt bedre og jeg signaliserer at jeg vil forbi
Et raskt hofteskudd og vi ser at Twingo også er passert
Hvis muskelbunten er snill så slipper han meg forbi
Og det gjorde han, nå har jeg veteranbiler foran meg og benytter meg av de rette strekningene for å få mange biler med i bilde
Som dere ser er det koselige omgivelser langs veien vi kjører på
Nå vurderte jeg på om jeg skulle kjøre forbi noen til, men det ble det en brå slutt på
Plutselig ble det grusvei og vi veteranbiler er redd for steinsprut så da lar jeg det være
Her fikk vi med mange biler, det er gøy og kjøre slik i kolonne på en liten vei
Men jeg vet at det er en som puster meg i nakken og kan lett kjøre forbi meg hvis han vil
Nå er vi i Atna som er et lite tettsted i Stor-Elvdal kommune, her stopper Rørosbanen på Atna stasjon og de har en liten flyplass her også
Nå er vi 20 biler som skal finne en parkeringsplass så det vil ta litt tid
Mens vi venter kan jeg fortelle at Atna stasjon ble opprettet i 1877 og i 1991 ble den nedgradert til en fjernstyrt stasjon uten fast bemanning
Og Atna flyplass ble anlagt på slutten av 1960 tallet og har en 500 meter lang og 20 meter bred grusbane
Men her dukker det opp en veteranbil også, det er en Volvo Laplander fra 1964. Den har mange navn, Volvo Jeep, Volvo Felt og Volvo Valp
Bygget som Glopheim kafé holder til i ble ferdig i 1947 og fikk et tilbygg i 1953, begge delene av huset ble oppført i funksjonalistisk stil
Hva som er tilbygget er jeg ikke sikker på, men det er kanskje den delen her?
Det er bra med parkeringsplasser her og snart er vi alle parkert
Vi har fint vær så mange vil sitte ute
Passer fint og få noen veteranbiler rundt huset, men nå må jeg kjøre pent da en av juniorene iakttar meg
Nå venter de bare på meg tydeligvis, men jeg må ha tid på meg til og ta noen bilder da
Ikke hver dag vi er på tur sammen så dette må dokumenteres
Da er jeg endelig ute av bilen og kan få en oversikt, Atna er et koselig lite sted, lite nedbør og kaldt om vinteren
Her ser vi også et tilbygg, så da blir jeg litt usikker på hva som er den nyere delen
Så nå er det bare å bestemme seg for hva man vil ha servert, de har blant annet elgkarbonader med speilegg på menyen
Glopheim kafé ble lagt ned etter 40 års drift, men ble  gjenåpnet i år 2000 av noen ildkjeler som også var med på å starte Atna bryggeri
I 2001 ble den midlertidig vernet av Riksantikvaren og rundt 2010 ble den fredet permanent
Vi må ta en titt på Volvo Valp-en fra 1964 en gang til, jeg syns den var veldig tøff
Apropos valp, den der er veldig sint :-)
Så kommer det et par fine hester travenes bortover veien, et fint innslag som vi fotografer liker
Så vi venter litt og for Renault-er med hester, men nå må vi ta en titt inne på Glopheim kafé
Glopheim kafé er en av Skandinavias best bevarte 50-talls retrokaféer og er tildelt Olavsrosa
Kafeen er et flott møtested for nostalgisøkende folk, som for eksempel veterankjøretøyforeninger, og det er mange fine gamle bilder på veggene
Det er planer om å sette i stand bakeriet og starte produksjon av tynnkake her også
Her er det lørdagskafe gjennom hele året, og hver dag i sommermånedene og du finner svart-hvit tv, sitter på rørstoler med respatexbord og kan kose deg
Her er det jukeboks, flipper og knipsekasse og mange andre detaljer hvis du kikker godt nok etter
Sverre ville gjerne ha noen bilder av oss når vi besøkte stedet og det fikk han
Skulle gjerne ha tatt flere bilder her inne, men det er så mange folk her inne nå
Så vi for ta en ny tur ved en anledning og ta en grundigere titt
Men at dette var et fint stoppested er det ingen tvil om, men nå vil jeg se meg litt rundt på Atna også
Bak et bygg står det en Nissan Prairie som er en første generasjon som ble produsert rundt 1985, kan faktisk settes i stand slik jeg ser det
Den andre bilen jeg ser er en Chrysler Voyager og er neppe en veteran, vi er nok på en 2000 modell eller senere her. Men hengeren til høyre er spennende, det er en Orkel T3 ST traktor tilhenger som er produsert i 1980 åra
Men traktorer ser du mange av og de er som regel gamle, dette er en Zetor 3511 deluxe og jeg gjetter at den er fra 1970 åra
Siste traktoren jeg ser her er en David Brown 880 traktor og er nok like gammel, så da ble det noen veteraner til
Men at jeg også skulle finne en rød telefonkiosk på Atna var jo gøy da, men jeg ser at den mangler telefonapparatet og det tror jeg at jeg så inne på kafeen
Det stemmer, rett innenfor inngangen bak døren er den plassert
Der ser vi også toget som stopper på Atna stasjon, derfra og til Oslo sentralbanestasjon er det 271 km
Men nå må vi videre og nå må jeg gå pent da en av juniorene iakttar meg igjen
Det første vi kommer til å møte er en gammel hengebro som går over Glomma
Det er Atna bro fra 1923 til 1989, tok det så lang tid å bygge den?
Den har tregulv og jeg ser at noen stopper opp, håper vi ikke for noe dramatikk her på brua nå
Nå er det min tur og tyngre biler enn min har kjørt over så dette kommer til å gå bra
Noen påpeker at det er store rustskader på Atna bru i Stor-Elvdal, men jeg tror ikke på dem
Når du ikke kan skrive navnet på broa riktig, så er nok ikke det andre riktig heller
Så du noen rustflekker? Ikke jeg heller...
Så kommer vi inn på Storelvdalsveien og er på vei til Stor Elgen, men da ser jeg Martin i bakspeilet
Han våger ikke å kjøre forbi tenker jeg og tar dette bilde
Ungdommen har ikke respekt for de eldre og jeg er faktisk pensjonist, men jeg skal vise han jeg...
Så enden på visa ble dette her, vi eldste er best :-)
Men nå er Stor-Elvdals verdens største Elg neste stopp, men er den verdens største?
Linda Bakke står midt i verdens største elg-krig og det kan jeg forstå
En ting er at Canada med sin "Mac the Moose" krangler med oss om Elgen deres er større, men vår er 10,3 høy så vi ble enige, men nå skal svenskene blande seg inn også
Så dere forresten en liten Renault mellom bena også, jeg zoomer bilde litt inn
Hvis svenskene får finansiert sin Elg så er vår Linda Bakke klar for å lage en enda større elg i gull hvis Stor-Elvdal ønsker det
Så mens de andre krangler om og være størst så leker jeg meg litt med bilder
Kan du få like gode bilder hvis Elgen er i gull?
Kjenner jeg svenskene rett så lager de den i tre og da blir det ikke bra nok
Så inntil videre har jeg bilde av Renault Goelette mellom bena til verdens største Elg
Så mens de konkurrerer om verdens største Elg så følger jeg vår fine klubb-bil som er en Renault Goelette
Men er det det? Kan det også være en Renault 1000 kg?
Den har en egenvekt på 1820 kg og er en varebil i klasse 2
Her har dere grunnen til at jeg kalte han Elgen, han heter jo Evjen til etternavn
Speilvendt girkasse, men han kjører bilen med stil
Noe og tenke på, du har noen trøndere i klubben og så har du plutselig denne bilen i klubben også
Renault Alpine A310, denne gangen kan du kjøre alene
Mitt siste bilde av Elgen på Stor-Elvdal, den eneste Renault-en som står igjen er en Twingo
Men nå er vi på vei til Koppang camping igjen, snart skal lørdagsfesten begynne
Jeg har ingen interesse av å kjøre forbi disse tre bilene
Jeg bare nyter synet av og ha tre veteranbiler foran meg og kan ta bilder
Her skal jeg svinge inn og må takle både blinklys og ta bilde,  det er en Morris Van fra 1954
Jeg fikk høre senere at bilen hadde vært nede på plassen vår på campingen for og hilse på oss, men vi var ikke der
Vi er på plass igjen på gressletten og hva er da et tøffere bilde en dette her? Men nå skal jeg ikke strekke den lenger her
Grillen er fyrt opp og neste bil kommer ned, det er en Renault Alpine A310
Neste bil som kommer ned er klubbilen Renault Goelette, men nå er det grillen som tåkelegger
Neste bil som kommer inn med grilltåka er en Renault 4 fra 1967
Legg merke til alle merkene på denne bilen og de er satt på med presisjon
Legg merke til han som kjører denne bilen her, tror vi ser mer til han senere
Legg merke til disse to typene i denne bilen her, det er ikke sikkert at det er siste gangen vi ser disse veteranene her
Men nå er det lørdagskveld og først så skal vi ha en konkurranse når alle er tilbake
Renault 4 fyller 60 år så derfor parkerer de for seg selv så vi kan få noen fine bilder. Vi venter bare på den siste bilen
Der kom den, produksjonen av Renault 4 startet i 1961 og varte frem til 1992. Det ble produsert mer en 8 000 000 biler så den ble virkelig en salgssuksess
Som dere ser har vi strålende vær og bilene skinner så fint i solen
På bordet foran oss ser du tre pappesker, i hver pappeske ligger det en gjenstand som man kan føle og ta på, da det er to hull på siden av eskene hvor du stikker hendene igjennom
Men vi er ikke helt ferdige med 60 års jubileet enda, det var den første bilen fra Renault som hadde forhjulsdrift
Men i løpet av 30 års produksjon måtte jo noe endres, som for eksempel at den fikk 4 trinns girkasse istedenfor 3 trinns
Den kom i mange forskjellige modeller, 4L, 4TL, 4GTL, stasjonsvogn, varebiler og kabriolet
Den startet med 6 volts anlegg men gikk over til 12 volts anlegg i 1972, den fikk skivebremser foran og større motor
Så må vi ikke glemme setene, de ble også mye bedre. Noe som mange her satt stor pris på :-)
Den har blitt brukt av Politiet, brannvesenet, posten - til og med som militært kjøretøy
Legg merke til vaieren på Renault Campus mopeden, vi skjønte ikke hva den var til, så vi fikk aldri startet den
Dette er den store kubben fra i går kveld, den ulmer enda, men i kveld har vi ordentlig ved
Men nå skal konkurransen starte og vi for noen instruksjoner fra redaktøren
Disse to er også med i dommerpanelet, og vi kan bare gjette på hva som er i disse colaboksene som står på bordet
Gromgutten er den første som kaster seg over pappeskene med det rare i
Som dere ser så er nok ikke dette så enkelt
Er den myk eller hard, er den skummel å ta på? Ikke så lett og tolke det her
5 colabokser med forskjellig innhold, her går lukteprøven riktig for seg
Vi skal se litt senere at noen deltakere trodde at de kunne prøvesmake også
Jeg skal røpe såpass at i en av boksene var det blyerstatningsmiddel, og da kan du tenke deg...
Det var ingen av deltakerne som klarte å lukte riktig innhold i alle boksene
Ja, nå kan du lure på hva som skal skje her. Dommeren sitter til venstre og stakkaren i midten må ned i knestående med et eller annet merkelig redskap
Hun holder i et kosteskaft og i enden er det en hammer som er festet til kosteskaftet med en gummislange
Da beveger jo hammeren seg og det blir ikke lett å treffe spikeren, men hun var ikke langt unna og du har flere forsøk
Her er neste øvelse, du skal kaste noen hestesko og prøve å treffe nærmest pinnen
Som vi ser ble dette litt for mye på siden, men legg merke til hammeren bak også
Men her snakker vi, denne var da nærme nok
Se på det lure blikket til dommeren, tror du vi for vite hva som er i eskene til slutt?
Jeg fant ut det at hvis jeg stod her og så hvordan hesteskoen var i forhold til den hvite boksen så kunne jeg allerede da bedømme kastet
Jeg kan med en gang se at dette ble et bra kast
Men nå glemte jeg og sammenligne, enten så var det kasteteknikken eller kapsen som distraherte meg
Det var nok kapsen, jeg tror faktisk at den er fransk
Nye deltakere er på plass ved pappeskene og gromgutten må avlegge svar ser det ut som
Vel, det er ingen ting her heller som forteller meg om hva som kan være i pappeskene
Nye deltakere på lukte prøven og her ser vi hvordan man prøver og beskrive smaken også med hånden
Dette ser jo veldig bra ut, begge lukter samtidig og da kan man ha en samtale samtidig også
Men nesetippen er kanskje litt faretruende nærme boksen, det er fort gjort å sette seg fast
Men her går det nesten galt, en voksen skal prøve seg på ringspillet og den er kun for barn
Jeg blir mer og mer nysgjerrig på hva som er i pappeskene, de bruker lang tid på og kjenne syns jeg
Men nå skal nye deltakere prøve seg, vi for ta en titt på dem senere
Men det er mer på gang her, de holder et ark i hånden
Rebus Koppang 2021. En hest minus H pluss E, nei dette ble vanskelig
Ny deltaker på hammeren, stilen ser jo bra ut
Han bomma, hva skjer hvis man treffer? Har den noe kraft?
Nå går det riktig for seg her, ringspillet er for barn og her kastes det
Men her ser dere hva jeg mente i sted, jeg var redd trønderne skulle prøvesmake og ikke lukte
Ny deltaker på hestesko kasting, dette ser lovende ut
Veldig nære den hvite kassa så da har den riktig retning

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress