Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norge Skandinavisk treff – 2022
Jeg har kontroll nå. tror jeg. Men de to gule til høyre, er det S for Super eller Sport?
Jo da, jeg har kontroll nå. Her er alt som det skal være
Renault har alltid hvert flinke med farger, og jeg som er fargeblind...
For eksempel bil nummer to og fire, Captur og Kadjar. Hvor mange forskjellige farger kan du få dem i, sjekker du så blir du overasket
Nå bare kontrollerer jeg litt før jeg skal sette inn støtet
Det er mulig at jeg må be noen om å flytte på seg
Den rekka der tør jeg ikke å flytte, dem er for mange
Men jeg har en plan, her ser du to Renault 6 ved siden av hverandre
Men så kommer jeg og da blir vi tre, et fantastisk bilde
Men når kan vi bli fire, jeg vet jo at det er flere der ute...
Alt jeg kan si er at jeg har et håp, og at jeg jobber med saken
Her har du også noe du ikke ser hver dag, to Renault 15 side om side på et treff
Disse bilene er like sære som en Renault 6, faktisk enda litt særere
Men jo særere jo bedre, er det ikke det vi sier?
Jeg gir disse to her et spark bak, og så skal jeg sparke meg selv i ræva også - dette skal vi få til, med å bli flere
Men nå har jeg vært ute av fokus en stund, på tide å se seg rundt
Og jo da, her har det kommet en Renault 12 TL fra 1976, da har vi to av denne modellen her på treffet
Mulig at jeg tar litt av, men ser jeg en veteran så tar jeg bilde. Dette er en Ford Thunderbird som også kalt T-Bird og er fra 1966
Men det står en til der borte, det er en Chevrolet Bel Air fra 1957. Men nå skal jeg konsentrere meg om Renault igjen
Det jeg ser med en gang er at her er det en jeg ikke har registrert før. Det er den nærmeste som er en Renault Megane fra 2016 som er en sportsmodell
Jentene i klubben er ikke helt borte de heller, selvfølgelig kjører dem Renault og hun til venstre er med i Greta Molanders Æresløp. Hun til høyre har en diger amerikaner i tillegg, som selvfølgelig er veteran
Men her så dukker det opp noen biler jeg ikke har registrert før, jeg begynner fra venstre. Der har vi en Renault Caravelle fra 1964, rett til høyre har det kommet en finsk Renault 11 GTS fra 1983 til...?
Jeg prøver å gjøre en ny oppsummering, vi er 49 biler som er Renault her nå, 44 som er norske, 4 som er finske og en som er tysk
Men hvis du tror at vi gir oss her så tar du veldig feil, Halvard og Tom kommer med en bil som er gammel og fin
Det er en Renault Dauphine fra 1964, som dere ser så ligner den på en Renault Ondine
Nå må du ikke forveksle denne med en Renault Alpine A110, men det er faktisk det. Det er bare det at denne er fra 2019, du ble nok overasket nå
Men dette tar ingen ende, her står det en Renault Espace 2.0 RT fra 1997
Så det blir sånn her, Trond guider oss til Lifjellstua som er en kjøretur på 35 minutter hver vei. Først så blir det oppoverbakke, så hjem igjen blir det nedoverbakke. Vi starter herfra...
Hvis du kjører en finsk Renault Zoe fra Finland til Norge på en fredag, da må den ha lang rekkevidde, ikke sant?
Alle bilene er polerte og nyvasket, nå starter showet
Nå skal formannen vår si noen ord om lørdagen, jeg håper han ikke nevner det med dekksparking etter turen...
Det er nemlig slik at når du skal på en kjøretur som tar 3 timer med en veteranbil, så er det ikke det første du tenker på og sparke på et dekk når du kommer tilbake igjen
Men nå overlater jeg ordet til formannen og han ser oss rett inn i øya. Er dere klare folkens!
Han må selvfølgelig ta det på engelsk også, vi har en del finske medlemmer her (en dansk) og dem skjønner jo ikke norsk
Og ligge i rumpa til Thor passer meg veldig bra, vi har jo nesten samme bilen
Og nei du Major, du får ikke presse deg imellom
Sjekk denne rekkefølgen da, dette liker jeg
Men dette går ikke helt etter planen, jeg har allerede blitt forbikjørt av en Renault 4 og en Renault 12 - og noen har dokumentert det allerede
Men det er en ting jeg må si, det er koselige folk som bor her
Men nå er jeg lei av og bli forbikjørt, så nå følger jeg nøye med
Nå venter jeg bare på en nedoverbakke, men det ser litt dårlig ut
Roy puster meg i nakken, men jeg nekter å bli forbikjørt en gang til
Her kunne jeg vært rampete og kjørt forbi, vi skal jo i retning Akkerhaugen
Jeg tar en status bakover, den eneste jeg er litt engstelig for er den gule Renault 8 Super, den kan være rask
Nå er det på tide at jeg blir litt rampete, vi skal jo mot Gvarv
Men jeg nekter å bli forbikjørt, så jeg følger med dem bak også
Jeg ser at i nedoverbakke så vinner jeg litt
Men i oppoverbakke så sliter jeg litt
Fantastisk landskap, her kan dere se selv
Jeg har kontroll nå, ser kun to gule biler bak meg som kan yppe
Der jeg kan så stopper jeg litt opp, det er så fint å se Renault-er kommer bortover veien, men mulig vi er litt forvirret på veien
Men vi kommer i gang igjen, og nå er vi ved Gunheim og vi har 60 km som passer meg meget bra
Gardsturisme er turisme hvor man bruker gårdens ulike ressurser – bygninger, dyr, utstyr, landbruksproduksjonen, natur, historie og tradisjoner osv. Vi er nå ca. 800 m fra Gvarv sentrum og løypa skal være nokså bratt
Jeg ser rovfugl her også, men det er litt vanskelig å ta bilder av dem i fart
Men ærlig talt, her må lederbilen ha tatt av for tidlig, vi kommer med nyvaska og polerte biler og må kjøre på denne grusveien
Og Roy puster meg fremdeles i nakken, hvordan klarte han å komme bak meg igjen?
Ikke kan jeg kjøre forbi heller, her er det grus og steinsprut så det holder
Endelig så havner vi på riktig vei igjen, men vi har oppoverbakke hele tiden
La deg ikke lure av disse to her, dem er falske eller uekte og blir dratt fram og tilbake i snoren under vannet
4CV-en  har gitt opp, eller kanskje de startet før oss og vil bare se på oss som sliter oppover. Det var veldig fint uansett
Disse oppoverbakkene gjør vondt på både bil og kar, eller en kjerring så har vi likestillingen på plass
Ankomst Lifjellstua og dette ser bra ut, det er ingen panser som er oppe enda
Jeg kan benytte anledningen også for å se om jeg har gått glipp av noen, men her er alle kjenninger
Jeg kan tenke meg at dem som ikke hadde tak over hodet nå på turen, er litt varme i panna si
Men dem later som ingen ting, dem kjører jo sportsbiler av typen Renault
Men her dukker det opp en finsk Renault Kangoo, da er det flere finske biler her
Jeg tror det er klokt i og registrere flere biler her, men disse er gamle kjente
Disse også, men kan det være at noen ikke klarer og komme opp?
Foreløpig så ser alt greit ut
Her tror jeg faktisk det kommer en finsk Renault til, men må ha et bedre bilde av den bakerste bilen
To finske i et bilde, den foran som er en Renault 11 GTS har vi sett på før, men den bak må da være en Renault Laguna sport?
Ellers så er alt normalt her, er det redaktøren jeg ser med runde solbriller?
Disse to Renault 8 Gordini kjørte vel på tomgang opp her, men da fikk vi se den røde litt bedre
Renault Dauphine var et velment fransk forsøk på å bryte Boblas hegemoni i kampen om europeiske bilkjøpere, at noen tør å skrive det...
Her går det så det spruter, er dem Gordini begge to?
Her kommer det en Gordini til, denne bilen tiltrekker seg damer skal jeg si
Jeg blir så imponert over rekkevidden på denne finske Zoe, hvor får den strømmen fra?
Det er varmt inne i bilene når vi kommer opp hit, det er om og gjøre å komme seg fortest mulig ut
Denne bilen lurer jeg litt på, jeg så den i Sverige også på Skandinavisk treff. Den er tyskregistrert, men hvem er føreren?
Alt ser greit ut her, men bare nesten...
Se på landskapet bak da, her er det fint
Og det er en fantastisk utsikt den andre veien også
Nå er Renault-familien på tur, og det er like koselig hver gang
Litt historie om Lifjellstua, jeg siterer: I 1936 blei det reist spørsmål i generalforsamlingen i Skein Telemark Turist Forening om å reise en hytte på Lifjell. Det resulterte i at DNT kjøpte Jønnbu turisthytte 18 februar 1943 for 5000 kroner. Etter 2 verdenskrig ble det satt i gang et arbeid om å oppgradere standarden og gå i gang med å anlegge vei opp til Lifjellplatået. Lifjellstua var da i DNT sitt eie og drift frem til 1981
Mer historie: Etter dette har det vært flere forskjellige eiere og drivere av Lifjellstua. På starten av 2000 tallet var fjellstuen drevet av den kjente interiørdesigneren Anne Mone Wille Våge og Per Bakke. Da gikk Lifjellstua igjennom et kjempemessig ansiktsløft og bilder ble avbildet i flere interiørmagasiner. Etter å ha blitt leid ut som storhytte med selvhushold i flere år, fikk dagens drivere og eier kjøpt Lifjellstua 15 mai 2017. Etter 1,5 måned med intens oppussing åpent Lifjellstua igjen dørene for hyttenaboer, Telemarkinger og besøkende
Så Lifjellstua er en 60 år gammel fjellstue på toppen av Lifjell, da vet vi det
Jeg tror jeg har kontroll nå, men det er andre biler her også, jeg må dobbeltsjekke
Jeg må ikke overse noen, da er min tid som fotograf over
Alt er under kontroll, men jeg er litt usikker på den finske jeg registrerte. Jeg tror at det er en Renault Latitude
Bli med på vår «hest og hengekøye» tur! Turen starter med å bli kjent med din personlige pelskledde venn; en av våre vakre, trivelige og arbeidsvillige... det høres koselig ut
Den kom til Norsjø med en bilhenger, men kjørte opp til Lifjell på egen hånd
At han her kom opp overasket meg, jeg tror at han har hjulpet noen på veien opp. Sånn er formannen vår
LifjellStua skal skrives med en stor S, dette er en unik fjellstue som ligger 750 meter over havet
Nå ser jeg at en finsk Renault Clio skal registreres også, et bilde kan fortelle så mye
Nå er jeg faktisk fornøyd med registreringen og kan se meg litt rundt uten og zoome meg inn alt for mye
Hjertet mitt gråter, her reiser den første Renault-en fra LifjellStua, Renault 6 ble solgt i 2312 eksemplarer og topp året var 1970 med 774 stykker, og vi var tre på treffet nå
Her oppe har du også Vinterlandheisen,  du må bare sikte inn på Lifjellvegen
Her oppe kan du se Widerøe også, med sin Dash 8
Mulig vi må ta en ny status nå, jeg har faktisk kommet opp i totalt 53 biler på treffet
Finland har stilt opp med 8 biler på treffet, og det syns jeg er veldig bra
Som jeg skrev i sted en gang, Renault er en stor familie hvor vi alle passer sammen
Dette er noen av de finske Renault-jentene, er dem ikke søte?
Men nå er det på tide og reise tilbake igjen, enten vi vil eller ikke
Vi takker alle på Lifjellstua for god service og god mottagelse
Renault 8 Super eller Sport er faktisk med i noe som heter Pipercross, noe som ikke sa meg noen ting
Ja folkens, det er nedoverbakke hele veien tilbake. Dette fikser vi, opp med hodet nå...
Nå har ikke jeg tenkt å ligge bak Vidar i sin Renault V6, akkurat der melder jeg pass
Formannen vår er tøff som bare det, men når dattera hans roper, da er han myk som bare det
Ok tøffen, har du tenkt og flytte deg?
Endelig, da kan vi kjøre i nedoverbakke
Nå skal jeg nemlig puste Roy i nakken, jeg håper bare at han ikke utløser bremsefallskjermen
Men nå puster tre barske biler meg i nakken, så jeg må holde fokus på veien til vi skal stoppe et sted
Vi trenger ikke å tenke på mat i kveld, men vi er tørste etter en slik tur. Så det er fire av oss som er tørste og kjøper litt å drikke
På vei tilbake så tenker jeg, hvis du øvelseskjører i en Renault 4 med paraplygir, da må jo du klare alt senere?
Men når kom paraplygir, jeg vil gjette på rundt 1960 åra. Rattgir er sikkert eldre enn paraplygir
Til og øvelseskjøre så må denne sjåføren være veldig god, jeg klarer nesten ikke å holde følge
Jeg snur meg, er det noen som puster meg i nakke nå? Men da er svaret nei, her koser Svend og Asgeir seg
Så nå er vi hjemme igjen, det vil si at vi er på Norsjø Ferieland
Men la oss nå studere dem som kommer inn etter kjøreturen, her har vi en Renault 8S hvor føreren ser veldig avslappet ut. Er nok en behagelig bil å kjøre
Hva dem driver med på her vet jeg ikke, jeg håper bare at vi ikke ser noen dekk
Neste mann kjører faktisk ut, men det er en Renault Spider som sikkert har kjørt turen flere ganger
Husker dere hva vi kalte denne hunden, eller er dette en annen hund?
Renault 10 Major har også klart seg bra på turen, men hva er det med bakhjula på disse bilene?
Finsk Renault Laguna sport passerer, sidevinduet er åpent og sjåføren har det veldig bra
Spider´n er allerede tilbake, hvor fort kan denne bilen gå?
Så kommer en Renault 10 inn, han har ikke en gang sveivet ned vinduet helt
Så kommer det inn en Renault 8 Gordini, legg merke til hvor avslappet han er
Et vindu kan fortelle mye, dette er en Renault 8S
Så kommer det en Renault 8A, legg merke til sjåføren og vinduet nå
Renault Caravelle er neste, er en åpen bil dette her
Så kommer bilen som tiltrekker seg jenter, det er en Renault 8
Renault 8 Gordini, legg merke til sjåføren og vinduet
Renault 10, flatt panser og legg merke til...
Renault 8 som ikke har flatt panser, men ellers så kan du se på det andre...
Renault 8 Gordini, skulle tro vi var i Sverige - men de er ikke her...
Litt historie: Renault 8 ble lansert i 1962 og så kom storebroren Renault 10 i 1965. Renault 10 var litt større, men Renault 8 var litt kvassere - enig?
Men hadde du spurt meg, så hadde jeg valgt rullestolen til høyre
Men nå ser jeg en kar som pleier å komme med noen spesielle biler, jeg må bare være tålmodig
Det er ikke denne Renault Megane Sport fra 2005 han kommer med, men dere kan få historien. Renault var inne i en periode med skikkelig eksperimentering på designfronten, noe ikke alle likte
Renault er historie, både på tid og modeller. Dem våget og satse, men har du blitt stor og det blir krig, da ble det problemer
Her er bilen, det er en Renault Clio Williams fra 1993 og oppover
Renault Clio Williams kom i 1993 i et begrenset opplag på 3800 biler, men den ble så populær at det ble produsert en del biler til
Heldigvis så hoppet vi over dekksparkingen og skal starte med blindefotballen
Blindefotball er en variant av futsal for spillere som er blinde eller svaksynte, men det er jo ingen av disse her
Så vi er nødt til å sette på dem sovemasker, du vet hva det er? Sånne du for på fly så du kan få sove
Ballen er en vanlig ball uten akustisk lyd eller bjeller, da må det bare bli kaos
Sverige og Danmark glimret med sitt fravær
Men Norge og Finland kjempet tappert
Det blir litt vanskelig og kommentere spillet
Dem ser jo ikke ballen, men publikum skal liksom lede dem til ballen
Mulig at noen lurertitter, det blir jo så mørkt
Men hvem er dommeren, jeg tror jeg ser han der langt borte
Jeg må nesten le, se på de tapre som snart skal ut i kamp
Formannen må faktisk kommandere, gå ut og spark nå
Dem gjør så godt dem kan Erik, men dem ser jo ikke ballen
Huff da, men hvor er ballen?
Der er den, men hvor var målet?
Et kutog har nok aldri vår finske venn sett før, men nå så ser han det
Men tilbake til blindefotballen, her jobbes det hardt
Det er litt synd at ballen ikke gir lyd fra seg
Hadde den gitt litt lyd...
Da hadde det sett mye bedre ut
Mulig at vi må ordne en annen ball til neste gang, ballen er jo høyt over hodet på dem
Ikke sant, ballen ligger stille og dem kan ikke se den
Her har vi dommeren som passer på tiden, spør du meg så burde han avslutte kampen snart
Jeg kjenner litt på at dette kan gå alt for langt
Men betyr dette at Finland vant kampen, nå ble jeg veldig usikker
Kutoget er i gang i hvert fall og noen følger med
Vi må skaffe dem en ball med lyd neste gang, dette blir patetisk
Hvor er ballen? Men nå er endelig kampen over, sist jeg så noe som dette var i Skjeberg 2016
Da kan vi endelig fokusere på noe annet, dette er en John Deere Gator som drar kutoget
Dem som sitter i kutoget er viljesterke små barn som viser sin glede
Men akkurat her fikk nok vår finske venn nok, og kjører snorrett tilbake igjen
Men nå skal jeg inn på kundeparkeringen til Renault, og her kan vi finne mye spennende
Her ser vi et bilde av lanseringen av Renault 5 ved VM-Huset ved Holmenkollbakken. Bilen ble populær og produksjonen sluttet først i 1996. Men ikke fortvil, den skal lanseres på ny i 2024 som en EL-bil og da er vi i gang igjen
Her har vi en prisliste fra 1971 på en del Renault modeller som faktisk er her i dag. At en veteranbil holder seg i pris er det ingen tvil om. Alle disse prisene her kan du gange med minst to, og enda så kan det hende at du ikke for kjøpt bilen
Renault driver ikke bare med biler, en Renaultmotor kan du finne i både båt og i fly hvis du leter godt nok
Her ser vi Louis Renault sitt første verksted hvor den første bilen ble laget, en Renault Voiturette i 1898
I 1930 var Renault verdensledende på flymotorer og lagde noen fly selv gjennom selskapet Renault Aviation. Caudron Renault C-362 og Avions Caudron Renault C-450 var noen av dem
Så Renault har hatt fartsrekorder både i luften og til lands med sine motorer. I 1934 med flyet Caudron Renault C-460 Rafale med en fart på over 505 km/t og med bilen Renault Etoile Filante i 1956 med en fart på over 308 km/t

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress