Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Kort-Tur til Oslo Motor Show 2024
Da er vi på vei til Oslo Motor Show, stiftelsen Norges Varemesse har vært vertskap for Norges største messesuksesser i over 100 år nå
Da nærmer vi oss, Nesa fabrikkområde og NOVA Spektrum står det på skiltet. Da kan jeg sitere litt. Nesa Nord skal transformeres fra industri til en grønn og bærekraftig bydel med fokus på god arkitektur. Det legges vekt på bygg som skal gi en god overgang fra det urbane til omkringliggende villabebyggelse. På det vel 37 mål store området skal det utvikles rundt 500 boliger og 10.000 kvm næringsarealer
Husker dere bilmessen på Sjølyst, Bil for alle og når messen ble flyttet til Lillestrøm i 2002 så het den Autofil
Så når kom navnet Oslo Motor Show? Jeg fant ut at det må være i 2010
Jeg har dokumentert denne sykkelen før, men når ble Lillestrøm en sykkelby? Det må ha vært i 2008, sikkert fordi at det er så flatt der
Men nå har jeg et problem, jeg står her klokken 09.09 og har en billett som ikke slipper meg inn før etter 09.30, når publikum begynner å slippe inn
Jeg har uniformert meg, så nå må jeg bruke min sjarm. Det må da være mulig og komme inn litt før...
Noen stikkord så var det i boks. Webmaster og fotograf hos Club Renault Norvège, det tok kun 3 minutter
Da er jeg inne og jeg har 14 minutter på meg før publikum kommer inn. Skiltet ser greit ut, kjenner det igjen fra 2021. Og nå har jeg vært her før, så dette blir plankekjøring, utfordringen nå blir å finne ut hvor Vidar har gått
Den var lang, den har ikke Vidar tatt bilde av med mobilen sin. Det er Nitro Vikings med sin Top Fuel dragster og offisielt lanserer Nitro Vikings Supporters Club. Syns jeg ser Gardermoen flyplass på bilde bak der
Håndtegninger, jeg har ikke tid til å stoppe. Men jeg ser Mercedes, BMW, Volkswagen, Sitroën, Volvo, Ford, Tempo og mange flere. Kan det være Caroline Dilling som står bak disse her?
Så tar jeg en titt inn i den første hallen jeg passerer, nå blir det store spørsmålet - har Vidar vært her? Dette er hall D og jeg leser fort, Skandinavias Flotteste Bil, Dropp Off og Norsk Antirust
Jeg går videre, dette er nok standen til AJ Produkter. Så jo ut som en grei kontorplass dette her
Da må dette være hall C, her leser jeg SC Styling, Flex1One og Bilsport Classic. Legger hallen i minnet i tilfelle Vidar har vært her
I hall C finner vi også det nye bilmerke Seres som har neste-generasjons elbiler. Her tror jeg ikke at jeg finner veteranen Vidar
Vet dere hvor mange spisesteder det er på messeområdet? Jeg fant ut at det er minst 8 steder
Vi tar en rask dokumentasjon her, motorsykkelen er en Harley Davidson Chopper fra 1956, neste er LSK-bilen som vi skal titte litt nærmere på senere. Til slutt har vi en Ford Escort stasjonsvogn fra rundt 1970, jeg klarer ikke å lese hva som står på siden - Lotus?
Da begynner vi på litt nærbilder, dette er en Volkswagen Boble som jeg ikke vet årstallet på - enda... Her treffes jeg og Vidar
Vidar har nemlig en video av denne når den snurrer rundt, og det tillates ikke her. Så jeg stopper videoen og tar et bilde. Mulig at vi begge tiltrekkes av bobler...
Her tar jeg også bilde av to Volkswagen, en er bobla fra 1960 åra og den andre må vel være en Karmann Ghia, men her er jeg ikke sikker
Vidar har også funnet Bobla fra 1960 tallet. Dette var bilen for den norske folkesjela på den tiden
Nå tok ikke jeg flere bilder av Bobler, men Vidar fant en til. Bobla fra 1970 tallet var en av dem som vant Juryens Valg Streetcar
Men nå har vi kommet til klubben min, den heter Club Renault Norvège, men vi liker og kalle oss Renaultklubben også
Vi er rundt 200 medlemmer og i år stiller vi med tre biler av typen 4CV, Alpine og Avantime - alle selvfølgelig Renault
Men vi er litt tidlig ute, så vi tar en titt litt senere
Vi rusler videre og jeg tar bilde av en Mercedes Benz 300 C Adenauer, jeg tror ikke Vidar er på Mercedes. Dette er en luksus modell som ble produsert mellom 1951 og 1957
Vidar er mer på BMW, her tar han bilde av en BMW E9 3.0 CSL. Modellen ble produsert fra 1968 til 1975, men dette er en 1976 modell som er et kunstprosjekt gjennomført av kunstneren Frank Stella og BMW
Så har vi kommet til Opel hjørnet, her ser vi en Opel Ascona B GTE fra 1981 til venstre og til høyre en Opel Omega Evolution 500 med 4 liters motor fra 1992
Gult er kult, her står en dekorert Ford Lincoln Continental fra 1976. Den er vel bygd om litt, kjenner ikke helt igjen grillen
Vidar svarer med en gul bil han også, her har han tatt bilde av en Volvo Amazon som er en smule ombygd. Dette er vel profilbilen til Knut
Så er jeg på Mercedes igjen, hva med en Mercedes-Benz CLR fra The LOH Collection Nationales Auto Museum? Da er vi i Tyskland dere...
Så kommer vi til en Volkswagen Kleinbus fra 1975. Motoren er en V12 og blir neppe godkjent på veien. Skulle ikke forundre meg om Vidar dukker opp her
Og det gjør Vidar med dette bilde her. Bilen fikk forresten en Crew Award Hall C pris
Men se på denne da, kommer ikke Vidar hit, så vet ikke jeg. Det er en Chevrolet Impala fra 1959, like gammel som meg
Selvfølgelig var Vidar her, fint at vi har litt forskjellig vinkel på bildene. Denne bilen fikk prisen Juryens Valg Amcar
Neste bil jeg ser er en Alfa Romeo 8C fra 2008, må ikke forveksles med Alfa Romeo 8C fra 1930 åra, som visstnok var supersjeldne
Men nå skal vi se på den verdensberømte Freiabilen, den har nok ikke Vidar bilde av. Jeg hørte rykter om at det var masse folk rundt her på lørdagen
Hvis ikke Freiabilen er verdensberømt enda, så blir den det til neste år. Da skal den til Paris, eller rettere sagt Salon Retro Mobile Paris. Jeg var der i 2020, så det kunne vært på tide med en ny tur
Selvfølgelig var jeg her i 2021 når Freiabilen fikk Crew Award hall D prisen, og jeg er her nå når den fikk Juryens Valg Classic Car prisen. Trenger han en fotograf når han skal kjøre Freiabilen ned til Paris tro...
Men nå er det Vidars tur, han tar bilde av en Tesla Cybertruck som er fremtidens design. Nå ble jeg virkelig bekymret, den har allerede blitt et ikon - hvor?
Men nå må vi lande litt, hva med en Harley Davidson Breakout og en Benelli 750 Sei og en Yamaha FS1-DX som står ved siden av hverandre. Dere ser pokalene?
Så er det Vidars tur igjen, hva har han funnet nå? Han har funnet Vestlandets heftigaste festival sin Trøkk n
Men jeg har en sværing jeg også, her må jeg bare sitere. Autodude Monster er den ultimate familiebilen med en vri—denne 8-seteren er perfekt for alt fra campingturer til seriøse off-road-eventyr. Det stod en utenfor også, kanskje jeg burde zoome den inn?
Men nå er det på tide å lufte seg litt, men det krever en egen billett som jeg ikke har. Buldre Racingteam er igjen tilbake på Oslo Motor Show, hvor de som vanlig vil imponere
Hvis dette er hovedtribunen, så teller jeg 122 plasser, ferdig snakka
Men nå må vi inn igjen, vi skal gå litt i detaljer - støvsuge liksom...
Nå har det endelig kommet en på standen vår som kan åpne dørene - er du klar?
Renaultklubben har mange biler, men vi har selvfølgelig ikke alle - eventyret begynte i 1898
Vi kan begynne med den eldste, Renault 4CV ble produsert fra 1946 til 1961. Ble startet som et prosjekt av Louis Renault under andre verdenskrig, etter en modell av den tyske folkevognen og ble en storselger
Det er et dårlig bilde, men nå sitter du i en Renault 4CV fra 1955. Ser du at speedometeret går til 120?
Så har vi den legendariske Renault Alpine A110 som ble produsert fra 1961 til 1977. Ikke en bil du så så ofte i gatene, men på banen så du den
Her kan du lese litt mer om den, her har du stikkord som Monte Carlo Rally i 1971 og 1973
Nå ser vi inn i en Renault Alpine A110 fra 1975, hadde jeg satt meg inn så hadde jeg ikke kommet ut igjen
Den siste bilen på standen vår er en Renault Avantime som ble produsert fra 2001 til 2003. Du har kanskje ikke sett eller hørt om den før, det er nok en grunn til det...
Her kan du lese litt selv, tenk at av 8557 eksemplarer så befinner 3 av dem seg i Norge. Det er nesten 200 land i verden, så det er ikke så galt det
Når alle tre i Top Gear liker bilen, så må det da bety litt
Så her sitter vi bak rattet på en Renault Avantime som ble vist som en konseptbil på bilutstillingen i Genève i 1999 og kom i salg to år etterpå. Salget varte i 18 måneder har jeg hørt
Og sidedørene, dem er 50 kg tunge og måler 1,4 meter i lengde. Sjekk disse doble dørhengslene da - genialt
Så liker du Renault så er det bare å bli medlem, har du ikke en Renault, så skaffer klubben deg det :-)
Her har vi et medlem som har fått seg en ny Renault, selvfølgelig passet det da at den stod på messen
Og her har dere meg som er kledd for anledningen, men bilen er dessverre ikke min, jeg kjører en Renault 6
Det gikk rykter om at det skulle være en Renault til på messeområdet, og jeg fant den. Det er en Renault Fuego, og her kommer nok Vidar også
Og her kommer Vidar med sitt bilde selvfølgelig, han har minst to av dem, men hvor mange han har hatt totalt, vet vel ingen
Renault Fuego ble produsert fra 1980 til 1986, jeg har 88 bilder og alle bilene er fra 1981 - bortsett fra en Renault Fuego 1982 modell i Frankrike, en turbo versjon fra USA
Men nå er det på tide med en gul igjen, dette er en Audi 100 C1 fra 1976. Audi 100 ble produsert fra 1968 til 1994, men C1 ble bare produsert til 1975. Dette er ikke en bil du ser hver dag
Men nå er det Vidar sin tur igjen, han kommer med en gul Volvo C70 Speedster fra 2006. Det er en heftig bil som hadde en annen farge før - hvis jeg husker riktig. Fikk også Juryens Valg Streetcar prisen
Men nå er jeg på lastebilavdelingen og leter etter Renault Trucks, men finner ingen. Jeg overlater lastebilavdelingen til Vidar
Så Vidar starter med denne, og vi har noen valg da, du glemte skiltet. Kan det være en Scania R560 fra 2024? J. Jensen Transport fikk 2 plass i klassen Scandinavian Truck Trophy tror jeg
Denne skal jeg klare Vidar, jeg tror du har tatt bilde av en Scania S770 fra 2023 og Haugo Spesialoppdrag er nok stikkordet her. Jeg er klar for neste...
Denne var lang Vidar, jeg tror det er en Scania T650 fra 2020. Det er Molanders Transport med sin King of New York som fikk premien Scandinavian Truck Trophy Beste Lakk
Vidar gir seg ikke, her ser vi en Scania R660 fra 2022. Thiz Transport fra Vesterås blir stikkordet her
Vidar tar en til, det er en Scania R590 fra 2023. Her blir stikkordet Malmbergs i Gotland
Her kommer den siste lastebilen til Vidar, det er en Scania R660 krokbil fra 2024. Den har pop-gruppen Nik & Jay som motiv og fikk 3 plassen i Scandinavian Truck Trophy klassen
Men nå er det min tur, innerst i hall E finner du aktiviteter, lek og moro og blir kalt Kids Corner. En av aktiviteten her blant annet er radiostyrte drifting biler som er morsomt for både store og små
Rart at Vidar ikke har kjøpt denne Dinky Toys Coffret Collector esken med to Renault 4L biler. Det er mye historie i den esken kan jeg love deg
Men her ser jeg noe spesielt, det er en Cleveland Blue Devil 270 ccm fra 1923. Sykkelen kommer fra USA, det var bilprodusenten Cleveland i Ohio som stod bak
Men her har Vidar funnet noe rart, vi ser på en Chevrolet 3100 Pick-Up fra 1954. Det er Helltuna Hotrod & Kustom som blir stikkordet her og dem fikk prisen Crew Award Hall D
Jeg prøver meg på en i samme stilen, det er en Ford Fordoor fra 1938.  Jeg tror OMS Custom Garage er stikkordet her og legg merke til bensinpumpen også
Vi kan ikke gå herfra riktig enda, jeg har et bilde til. Her ser vi en Ford C cupe Firetruck fra 1923 og til høyre en Ford Roadster fra 1932. Tar jeg ikke feil så fikk Ford Roadster, Finalist Skandinavias Flotteste Bil prisen
Så er det Vidar igjen, han har funnet en Chevrolet Impala fra 1959. Den fikk to priser, Juryens Valg Amcar og Beste Lakk Amcar
Da er det min tur igjen, her ser vi en MG Midget fra 1969. Driver er Rune Guttormsen og han kjørte den i Historisk Racing i 2023 fant jeg ut
Nå har Vidar funnet en Lancia Flavia Sport fra 1964,  sportsutgaven ble produsert fra 1963 til 1967 og det var Zagato som designet den
Da er det min tur og jeg velger en fransk. Det er en Sitroën SM fra 1972. Den ble produsert mellom 1970 og 1975 og fikk tredjeplassen i den europeiske «Årets bil»-kåringen i 1971
Vidar prøver seg på en Lancia til, dette er en Lancia Delta Integrale fra 1994. Dette er andre generasjon som ble produsert fra 1993 til1999, mulig at Vidar er på italiensk nå
Da er det min tur til å ta en italiensk, dette er en Alfa Romeo GTV 6 fra 1984. Dette var en lykkepille på hjul, her snakker vi italiensk på sitt beste
Ok Vidar, jeg skjønner. Du har en Ford Escort MK 1 fra 1970, den fikk prisen Juryens Valg Streetcar
Men jeg har en jeg også, det er en Ford Escort Twincam fra 1969. Skal jeg forstå den rett så har den hvert med på Rallye Monte Carlo i 1977
Men Vidar kan overaske, her kommer han med en Triumph Toledo 1500 fra 1971. Den ble produsert av Rover Triumph divisjonen til British Leyland i Storbritannia fra 1970 til 1976
Men jeg kan overaske jeg også, her kommer det en Talbot Samba fra 1984. Den er fransk og er produsert av PSA Group i den tidligere Simca-fabrikken i Poissy, som ligger i Frankrike
Mulig at jeg og Vidar går samme ruten, her kommer han med Fiat 500 fra 1968 som står ved siden av. Det du skal vite er at den finnes som EL-bil også
Nå er jeg nødt til å gjøre noe, her kommer jeg med en Pacer fra 1976. AMC Pacer ble produsert i USA fra 1975 til 1980
Nå er Vidar på Volvo, da har han snart ikke flere bilder. Dette er en Volvo P1800 ES fra 1973. ES-utgaven av Volvo P1800 ble bygget i kun to år, det var i 1972 og 1973. Du snakker...
Da er det min tur, dette er en Ford GTD 40 fra 1995. Noen hvisket i øret mitt at det sitter frontlykter av typen Renault her
Men Vidar har enda en Volvo på lager, det er en Volvo Amazon 121 fra 1969. Stikkordet her blir Norsk Volvo Amazon Klubb, som har holdt på siden 1990
Jeg kommer med en NSU 1200 TT fra 1968, bilmerket NSU finnes ikke lengre, men denne sprekingen kom ut i 1967
Dette er siste bilde til Vidar som også er en Volvo Amazon fra 1965. Produksjonen av Volvo Amazon varte i 14 år, fra 1956 til 1970
Da er det fritt fram for meg og jeg velger en Toyota Crown Deluxe fra 1965. Dette er nok andre generasjonen, men hvor har det blitt av sidespeilene?
Så velger jeg en fransk, det er en Peugeot 504 Cabriolet fra 1979. Dette var en bil som fikk mye oppmerksomhet når den ble lansert i 1969 for sitt moderne utseende
Du kan ikke gå forbi en Morris Mini fra 1970 med denne settingen, en søtere bil skal du lete lenge etter. Alle husker vel Mr. Bean som hadde flere enn en Mini
Men nå slipper jeg også opp for bilder, og siden vi er i Lillestrøm så avslutter vi med LSK-bilen som er en Honda Civic fra 1979. Alle husker vel gullaget fra 1976 med Tom Lund, Lillestrøms legende og trener Joe Hooley
Så med dette bilde av NSB på Oslo Motor Show, så takker jeg for turen. Så må jeg takke klubben for billetten, det kom jo faktisk 56.669 besøkende denne helgen :-)

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress