Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Høsttreff på Brandbu 2024
Klokken er 08.04 og jeg skal opp til Høsttreffet på Brandbu og møte mine venner. Det er ikke helt det fine været, men det blir nok bedre
Fra Ryen til Manglerud er på mange måter en optimal strekning for bygging av grønt lokk, fordi Ring 3 ligger nedsunket i terrenget på begge sider. Dette har dem skrevet i mange år
Går rykter om at det skal komme opp over 500 leiligheter til her i Smalvollveien, men det må bli nærmere Alnabru. Her er det vel ikke plass til flere
Her er Hellerudbekken, den går fra Stordammen, men akkurat her ser du den og det skal være en liten foss her før den renner ut i Alnaelven
Vi passerer Sven Oftedals vei 10 på Bredtvet. Den går som blindvei sørvestover fra Nedre Kalbakkvei. Veien fikk sitt navn i 1969 etter Sven Oftedal. Bygget i nr. 10 ble oppført i 1975 som lager- og kontorbygg for Norsk Medisinaldepot, som holdt til der til 2011
Så har vi kommet til Kalbakken, en av landets eldste steinhvelvbruer, Kalbakkbrua som er fra ca. 1790 ligger her, og førte den gamle Trondheimsveien over Alnaelva
Så passerer vi Trondheimsveien 610 fra 1857, som er en gammel husmannsplass som heter Bånkallenga. Nå er den til salgs og det følger med en 33 mål stor tomt. Hva tror du vil dukke opp her?
Min første stopp, her syns jeg det er så koselig. Vi er ved Rotnes Bruk
I 1906 fikk Rotnes Bruk sitt kraftverk i Mølla. Og i 1940 ble kraftverket modernisert og flyttet nederst ved fossen. Men alt dette har jeg sikkert fortalt før, jeg stopper jo alltid her når jeg skal til Brandbu
Mølledammen rett ovenfor Rotnesfossen har vært her siden 1400 tallet, men dagens dam ble restaurert i 1918. Men dette vet dere sikkert fra før...
Det er en tavle her, skal gi dere noen stikkord. Rotnesfossen-Mølledammen-Mølla-Kraftverket-Frørenseriet-Tittut-Møllermesterboligen
Så da må jeg ha et profilbilde av bilen min sammen med Frørenseriet
Dette kan du lese selv, det er jeg sikker på
Men vi må videre, her nærmer vi oss en flissilo som Strøm Sag brukte, jeg vil anslå alderen sånn rundt 1900 tallet
Men ved Stryken tar jeg gamle Hadelandsveien istedenfor, her kan du finne Stryken kullmile, hvis du finner et sted å stoppe
Dette må være Strykenvatnet, mulig at jeg har kalt det Harestuvatnet før. Neste gang må jeg finne brua som skiller dem
Men nå er vi ved Harestuvatnet, her lager dem en gangsti som skal gå fra Krakk til Bøhrentangen langs Harestuvatnet
Og her ser jeg et par svaner, er det Knoppsvaner eller Sangsvaner?
Synd at det er så dårlig vær, jeg rekker akkurat ikke bort
Men det var fem stykker, det har jeg dokumentert
Så svømmer det tre til forbi, jeg gjetter på at det er Kvinand
Turstien ble planlagt i 2019, og nå i 2024 finner jeg ut at den skal gå fra Bøhrentangen i sør til sentrum av Harestua i nord
Men vi kjører videre på gamle Hadelandsvei, litt rart at jeg aldri ser noen tog her
Nå er Grua stasjon ferdig, i 1901 ble Grua stasjon åpnet som stoppested. Stasjonen fikk en ny sideplattform for spor 2 i 2010. Dette ble skrevet i juli 2024, nå er stasjonen nymalt og rehabilitert, til våren skal jeg ta en runde rundt her
Det går rykter om at i sommer holder Bane NOR på med flere oppussings- og vedlikeholdsprosjekter på flere av stasjonene langs Gjøvikbanen
Jeg vet at jeg skal passere et par stasjoner til på veien, så da må vi bare vente å se
Roa Kro & Restaurant er ikke lenger til salgs, det var hyggelig å se
Det er de lokale stamgjestene som har støttet dem som driver det, sånt liker jeg :-)
Dem har fremdeles litt å jobbe med her på denne sletta, men fuglene liker dammen
Vi nærmer oss Gran sentrum, prosjektet med miljøgate skal bidra til et attraktivt Gran sentrum som legger til rette for sikrere og bedre fremkommelighet for alle trafikantgrupper
Så nå må jeg kjøre en annen vei enn jeg pleier, når slikt skjer så pleier jeg å rote meg bort
Gran stasjon som ble åpnet i 1900, to år før Gjøvikbanen ble fullført, ser jo veldig fin ut
Det skal være et uthus og godshus her også, skal vi gjette på at dette er godshuset?
Vi passerer Marienlyst som ligger sentralt på Jaren og ble bygget i begynnelsen av 1900 tallet. Det er Grendehuset på Jaren, stikkordene her er Jaren hotell, Jaren gjestgiveri og diskoteket Villa Rossi
Lurer du på hvorfor Jaren stasjon er innpakket? Da må du lese Hadeland avis + Da hopper vi over det
Kan ha noe med ekstremværet Hans i 2023, men det er et år siden det
Men nå er jeg ved mitt første mål, og da har jeg muligheten til å parkere ved siden av en Renault Dauphine fra 1961. Det er 14 års aldersforskjell og du ser forskjellen
Og her står det mye spennende også, fra venstre har du en Renault 4 fra 1973, i midten har du en Renault Dauphine Ondine fra 1961. Helt til høyre står en Renault 16 fra 1968
Når du kommer inn så ser du biler som vekker minner, hva med Monte Carlo Challenge i 1998. Det er en Renault Dauphine fra 1962, kan det sitte en Gordini motor i den?
Neste er også spesiell, det er en Renault Caravelle fra 1961. Den til venstre som vi ser snuten på er en Lloyd Alexander TS fra 1960, og da er vi ikke på barnebøker
Så har vi en Renault F4 Fourgonnette som står høyt og trygt, jeg vil anslå at alderen er +-1970. Den ble lansert i 1961, og denne kan fort se eldre ut enn den er
Men så blir jeg utfordret, det er ikke bare å skrive Fiat her. Men skriver jeg Neckar Jagst så er vi på tvillingbroren. Jeg gjetter på 1960 åra
Neste blir mye enklere, dette er en Renault 4 L fra 1962
Du må løfte blikket når du er her inne, for i høyden finner du en Renault 4 Safari. Antagelig fra 1970 åra
Må du dra allerede nå, vi har mer spennende å vise deg. Men jeg må dra, skal være den første på Brandbulåven
Tujahekken vokser, men jeg kan enda se bilene
Kan det være en boble og en Opel? Boble er nok en nyere utgave, men legg merke til speilet som er plassert på Opel-en - hvis det er en Opel da...
Ankomst Brandbulåven, jeg er førstemann - endelig
Det første jeg ser er at det er noe nytt med rampen opp til låven
Det andre jeg ser er at låvedøren er åpen og at vår lagersjef selvfølgelig er her før meg
Vi har tid til en liten prat, så vet han hvor grillen jeg har med skulle leveres, det visste ikke jeg. Så prater vi litt om hjullagrene til min Renault 6 som må byttes til neste år. Det er en meget klok mann dette her
Men så kommer første mann, han ble nok litt overasket at jeg var her først. Nybilen hans er en Renault Kadjar fra 2016, legg merke til ekstralysene hans
Bilen bak er en Renault F4 Fourgonnette fra 1988, men jeg er mest opptatt av hengeren den står på
Du løsner bare på noen belter og setter deg i bilen, så bare rygger du ned uten hjelp av andre
Selvfølgelig er begge bilene fine, men hengeren er en Tiki AS1600-RB fra 2019, da fikk jeg det registrert
Så kommer det en Renault Megane fra 2004, du skal ha tunga rett i munnen når du skriver Megane
Jeg husker at jeg så en slik i 2018 da min datter skulle gifte seg, da fikk jeg demonstrert hva du kan gjøre med taket
Så kommer vår leder med sin Renault 17 TS fra 1978, den bilen er han glad i
Men hvem er det han har som passasjer? Det er vel ikke Renault junior vel?
Så kjører det forbi en Renault Megane fra 2003, Megane familien er stor og jeg tror hun bare skulle sjekke hvordan det gikk med oss og vaflene
Nå er mitt dype spørsmål, hvem av dem løp maraton i går?
Så kommer det en Renault 5 TL 1981, vi skal følge den bilen litt her
Du ser det nok kanskje ikke, men det er med en meget spesiell passasjer
Ok gutter, noen av dere har vel med noe som skal selges?
Så kommer det en Renault Fuego TX fra 1981, vet dere hvorfor alle her i Norge er fra 1981?
Så kommer det et dypt spørsmål igjen, i hvilken bil satt denne Løven? Det er en Løve vel?
Når saker og ting legges ut for salg, da må du være der - i nærheten
Så kommer det en Renault Caravelle Hardtop fra 1964 som ikke kan kjøre selv, er nok et prosjekt dette her
Så kommer det en Renault Fuego TX fra 1981 til, dere husker hva jeg skrev om 1981?
Jeg elsker å ta bilder av prosjekter, jeg husker i gamledager - å nei, der kommer det en som jeg ikke kan registrere igjen
Når det gjelder Caravelle og Floride skal du se etter kjøleribber, det har jeg nå gjort i 10 år
Bilene som forsvant, når så du sist en Renault Fuego? På et halvår var de borte. Hadde de programmert levetid? Mulig at dem som skrev dette ikke var medlem av Renaultklubben
Det er bare på Brandbu du kan oppleve dette, den dagen jeg ikke kommer meg opp til Brandbu - da tar jeg tog...
Det er ikke alle Caravelle som har denne tydelige skriften i fronten, verd og merke seg
Så kommer det en Renault 16 TL fra 1972, det kommer mange Renault 16 hit til Brandbu
Jeg kjenner ikke igjen sjåføren helt, men det kan vi komme tilbake til
Så kommer det en Renault Dauphine Gordini fra 1962, dem er det ikke mange av igjen
Vi har noen gamle gode medlemmer, og dette er en av dem
Vegmerking deles i to typer, langsgående merking som i stor grad gjøres maskinelt og tverrgående merking som i stor grad må utføres for hånd. Da er vi ikke i tvil om hva som skjer her
Men her kommer det en bil til, det er en Renault Twingo Cinetic fra 2001
Det er redaktøren vår som sørger for at Twingo kommer til Norge, dette er andre bilen han har
Alt på dette bilde er til salgs, vi skal ta en titt, men Mercedes kapslene er jeg litt usikker på
Når du kan få en Renault Megane fra 2004 til 19 000, -, da må han være desperat på jakt etter en veteranbil - Renault
Fine modellbiler hadde han til salgs også, jeg kjøpte to av dem, men sier ikke hvilken...
Gamle blikkbokser, nå skal ikke jeg strekke den for langt. Men Esso MP Grease og Shell X-100 Motor oil, forteller vel litt historie
Så har vi et par Picnic kofferter med lås, hvilket årstall er vi på da - jeg bare spør...
Selger han bilen med tilbehør så er til og med jeg villig til å bytte. Her ser jeg vannpumpe, bærebru, bremseklosser, bensinlokk, tenningslås og masse annet
Neste bord er jo like interessant, her ser jeg NGK tennplugger og et ratt blant annet. Som gammel tobakkselger ser jeg også en bærepose med reklamen Sørlandets Tobakkfabrikk
Men nå må jeg snu meg, jeg hører en Renault 4 fra 1971. Kommer rett fra Innlandet spør du meg
Det er litt historie på vinduene her, kanskje jeg neste gang må ta en nærmere titt. Her leser jeg det i stor skrift, treff i 2005 og til 2010
Men vi var ikke helt ferdig med bordet her borte, skal jeg plukke ut noe så må det bli den original Mixture pakken helt bakerst der
Her har vi et bord til, men blikket mitt sklir til høyre
Det som slår meg her er at Renault 8 Gordini er i fokus, men så har vi bøkene med John Unnerud og Martin Schanche også
Men nå skal vi titte litt på Renault 5 deler, alt du ser her er til den. Vi mangler bare motoren så kunne dette ha blitt en hel bil
Her er det neste nok til å få til skallet, dører, panser, radiator og til og med en skjerm
Eksosrøret til en Renault 5, nå vet vi hvordan den ser ut
Men her kommer det også en bil, vi må ta den først. Det er en Renault 16 TL fra 1976, den er populær her på Brandbu
Men nå er vi på en annen eksosavdeling, eksosrør er en forbruksvare på gamle veteranbiler
Har du sett så mange forskjellige potter noen gang? Bare her på Brandbu
Her er det flere deler til salgs, deler du det lange bordet på midten, så har du Renault deler til høyre og Peugeot deler til venstre
Og her så kommer det en Peugeot, det er en Peugeot 306 fra 2000. Bare 6 år til så er den en veteran
Men her kommer det en veteran, det er en Renault 16 TL fra 1977
Fast gjest på Brandbu, han er her både vår og høst
Her var jeg kanskje litt for rask på avtrekkeren, jeg trodde det var en Renault Megane Sport...
Jeg pleier av og til gå opp denne trappa og ta et overblikk. Som jeg kan telle herfra så er vi 14 Renault-er nå
Et bilde kan fortelle mye når du kjenner dem litt, du kan nesten se hvilken bil dem kjører. Så er jeg litt spent på neste generasjon, hvilke biler kommer dem til å velge?
Som dere sikkert skjønner så kan jeg ikke zoome meg inn på hver eneste pappeske, så du må ta deg en tur selv en gang
Men akkurat her så lå det en Renault 6 del, men en Renault 6 fins i flere modeller
Nesten alt er franske biler, er det ikke fint?
1950-60 åra og 1960-70 åra, se hvor fort bilene forandrer seg i form
Noen har panseret åpent, og andre har bakluka si åpen. Vet dere at noen Renault 16 har reservedekket sitt i motorrommet?
Nå var det ingen som hadde bakluka si åpen, men vi kan ta noen runder til senere vi
Nå tar redaktøren noen detaljbilder, han har sett noe...
En av disse bilene er til salgs, det tror jeg redaktøren har merket seg også
Ok, han skriver noen notiser, som dem sier på NAF språket. Da er det på tide jeg tar meg en tur bort
Ok, her står det at en Renault 5 TL, 1981 mod. er til salgs for 25 000,- eller høystbydende
Her er bilen, den har takgrind også, men jeg vet ikke om maskoten følger med - løven, du husker...
Men nå må vi ta en tur inn på Brandbulåven eller Andfossen Bruk som det het i gamle dager. Her har det stått papir og trykkemaskiner helt til 1934. Det eldste vi ser her nå er en Citroën 11 C fra 1956
En Renault 5 og en Renault 6 side om side, en vakker dag så kommer dem på veien igjen - kanskje
Her står det også franske prosjekter, i en gammel låve skal du finne gamle ting
Kafe Dauphine er kanskje ikke den mest moderne kafeen, men at den er koselig, er det ingen tvil om
Men vi må en tur på loftet også, lagersjefen rydder og rydder og gutta her oppe roter og roter. Men ser dere stigen der borte? Kanskje man kan se tårnet?
Men det for bli neste gang, men det er nok mye rart der oppe også. Det står vel ikke en bil oppe ved taket der?
Skal vi se, hvor kan jeg finne hjullagre hen tro,,,
Her fant jeg min første gassvaier til min veteranbil for 10 år siden, og den har jeg enda - på bilen min
Hvor er et naturlig sted å putte hjullagre, kanskje her. Nei, jeg gir opp
Men grillen jeg hadde med henger på plass, den har reist helt fra Dombås. Men før det så kom den fra Ålesund, tenk deg det
Men så kommer det spennende, har det kommet noen flere biler mens jeg har vært inne? Jeg kan telle 15 biler her
Her legger jeg merke til at kontanter fremdeles brukes som betaling, da er den bekreftet. Noen sier at kontanter skal utgå, hvordan vil det gå med vaffelsalget da?
Her har vi også noen deler, termostat, kapsler, og lys så det holder. Legg også merke til gummihjulet, kan være grei å ha hvis felgene er gamle
Så snart så kommer det store spørsmålet, skal Brandbulåven få et malingsstrøk eller skal dem rive det?
Da har jeg gått runden, jeg tror ikke jeg har gått glipp av noen. Da kan vi ta imot neste bil som kommer
Og her kommer neste, nyvaska og nypolert. Vi har sett den før hvis du husker, det er en Renault Dauphine 1961
Denne karen her og meg skal snart kjøre i lag med hver vår Renault 6 - merk mine ord
Redaktøren har vært på Skandinavisk Renaulttreff i Finland i år, er det et finsk flagg han holder i hånden?
Husker dere alle Renault 5 delene vi har sett på? Her er en plakat også. Alt selges samlet for bare kr. 1000,- Enten så har han glemt en null, eller så er han litt gal...
Det er ikke lenge etter at det kommer en Renault 5 GTE fra 1990. Mulig han har fått noen tips i forkant
Jeg leser på t-skjora til ungdommen, together betyr at vi er sammen. Kan det passe bedre?
Da er det på tide og ta en ny telling, tenk om alle kom presis. Vel, jeg kan telle 16 Renault-er her nå
En Renault 5 GTE kommer med en 1,7 liters originalmotor med elektrisk innsprøytning som yter hele 95 hestekrefter, har jeg lest
Når en Renault har panseret åpent kan det bety to ting, enten så vil han vise fram motoren sin, eller så er det noe smårusk som må fikses
Men nå må vi følge med, det kommer en Peugeot 106 Rallye 16V fra 1999. Jeg lurer på hvor han vil parkere...
Begge er franske, må jeg velge? Nå har jeg enda ikke opplevd kappkjøring på Brandbu, men jeg husker en gang at det nesten ble en...
Denne kan bli vanskelig, men jeg tror det er en Peugeot 505 GTI fra 1987. Har alltid noe spennende og selge
Men nå sliter jeg litt, jeg vet at det er en veteran. Jeg gjetter en Ford Cortina GT fra rundt 1960 åra
Noen må reise allerede, dem kommer fra Nederland og har selvfølgelig en lang reise hjem
Av en eller annen grunn så tror jeg dem skal innom Kjeller flyplass før dem skal hjem igjen. Spør meg ikke om hvorfor...
Men nå kommer det virkelig en veteran, det er en Renault 4CV fra 1955
Det er ikke så ofte du ser den her, men den er lekker og legg merke til hengslene på dørene og vinduspusserne plassering
Neste som kommer er en Renault Talisman fra 2019, den har jeg sett før
Det er 9 registrerte Renault Talisman Grandtour i Norge leste jeg en gang, kan den være en av dem?
Så har det plutselig dukket opp en franskmann med navnet Renault 10 Major fra 1969, da er det på tide med et overblikk igjen
Da er vi 17 Renault-er her nå pluss den blå som dro. Da har vi sånn noenlunde kontroll
Jeg fikk ikke sjekket om franskmannen hadde hatten sin på denne gangen
Nei, han hadde ikke hatten sin på denne gangen
Da reiser GTE også, skulle ønske jeg så litt røyk bak dekka når dem dro
Her har det sannelig kommet en til, det er en Renault 18 TS fra 1980. Jeg lurte på når den skulle dukke opp
Vakkert ikke sant? Du møter ikke opp på Brandbu med en møkkete bil
Renault 4CV ble den første franske bilen med et salgstall over en million, dere forstår nå hvorfor?
Skulle gjerne hatt eksakt årstall på denne Ford Cortina her, kanskje jeg har tatt bilde av den før?
Men her ser jeg noe, det er vår tidligere webmaster med frue. Da må bilen hans være her også
Selvfølgelig så fant jeg den, det er en Renault 4 GTL fra 1983
Jeg har en dragning til bobler, særlig når den har takgrind. Jeg tipper fra 1960 åra
Renault Fuego TX fra 1981, jeg har begynt med en statistikk, og alle er fra 1981
Så kommer det en Renault 16 fra 1968, jeg tror vi så den tidligere på turen
Svingradiusen på en Renault 16 må være bra, jeg har faktisk kjørt en slik fra Oslo til Danmark
Den hadde rattgir, men når jeg selv fikk en bil med paraply gir så...
En Renault Caravelle har gulvgir, så det er ikke alltid alderen på bilen som bestemmer hvordan gir du har
En vakker dag så ser jeg deg på veien, og nå er du registrert
Men nå skjer det mer enn jeg kan dokumentere, her kjører redaktøren av gårde i en Fuego
Så kommer han igjen, nå er svingen krappere en siste gang
Så kommer det jeg elsker, en bil skal opp på rampa
Rampa er gjort sikkerhetsmessig bedre for gående, men her skraper bunnpanna nedi. Så noe må gjøres til neste gang...
Her fikk jeg tak i bobla, det er en Volkswagen 1200 fra 1964. Den er to år yngre enn den som er på Møller Ryen
Men nå ser jeg en mulighet, kanskje vi kan få til et fint samlebilde
Hva med en Renault 6 og en Renault 4CV i samme bilde, det er 20 års aldersforskjell mellom disse to her
Eller hva med en Renault 6 og en Renault 4CV og en Renault Dauphine Gordini i samme bilde. Da har vi biler fra 50, 60 og 70 åra foran oss
Men da er det tid for hjemreise, treffet har vært fint. To biler til salgs og minst tusen deler til salgs, ikke dårlig det
Jeg må ta en stopp ved Sagdammen, det har vært en fin dag med masse fine biler
Jeg har hørt at det skal være kreps her, kanskje derfor det er så mange fugler her

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress