Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Høsttreff på Brandbu 2023
Bilen er ren og pen, kamerabag er nesten på plass. Da reiser vi opp til Brandbu dere
Snart ferdigstilles Oslos nye T-banetrasé og syklistene får beskjed om å senke farten. Da går jeg klar
Her bygger vi 160 leiligheter til ålreite folk, vi nærmer oss Fyrstikkbakken 14
Det er full fres på Norges råeste gokartsenter, nå er vi i Smalvollveien 34
Fra Gjelleråsen og sørover inn til Groruddalen er det høyest trafikk og er proppen i veisystemet, men her har dem gjort en bra jobb
Jeg skal unngå tunneler, så jeg kjører gamleveien rundt Hagantunnelen. Norske tunneler får stryk, det er i følge EU direktivet
Jeg tenker på våre naboland, Danmark skal nå få den såkalte Femern-forbindelsen, en 18 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Danmark og Tyskland. Sverige har under 50 veitunneler, på til sammen 28 km - det var i 2019. Og hvor mange har Norge? Det er godt over 1260 veitunneler i Norge, og vi er ikke ferdig enda
Jeg tar alltid en stopp ved Rotnes hvor Nitelva renner forbi
Rotnes Bruk kraftverk er et minikraftverk som utnytter et fall på 9 meter i Nitelva, og jeg trenger all den energien jeg kan få
Dette er ett gammelt kraftverk i Nitelva fra 1940, men se på den vannføringen da
Ved Rotnesfossen – et av de få strykene i en ellers ganske rolig elv, ligger også et gammelt, nyrestaurert kraftverk. Lenger oppe langs elva er Hakadal verk, og på Markerud sør i bygda ble «Nitedals Tændstikfabrik» etablert i 1884
Men hva har skjedd her? Har flommen gjort sitt her også?
Så Rotnesfossen og Mølledammen har historie, hvis du gidder å lete. Men nå må vi videre
Ved Elvetangen har også Riksvei 4 blitt finere, ingen flaskehals her
Dette skiltet kjøper jeg, hvis det ikke er noen elg her, så vender du skiltet og får opp et rådyr istedenfor
Dette er Telenor sitt anlegg, kjører du en moderne bil og har smarttelefon, så kan de spore deg. Kjører du en veteranbil og har en 2G mobiltelefon - kan dem ikke spore deg...
Harestuvannet ved riksvei 4 i Lunner kommune. De fleste som kjører forbi vannet, har kanskje aldri stoppet her, i alle fall ikke etter at veien ble lagt om til vestsiden av vannet. Den "nye" veistrekningen har elggjerder og ingen parkeringsmuligheter, men tar man den gamle veien på østsiden er det flere steder som innbyr til en stopp. Her er det fine badeplasser og fiskeplasser
Selvfølgelig så stopper jeg, han har vært ute og fisket allerede
Harestuvannet er ca. 4,3 km langt, og det er vakkert her
Speider du utover vannet så kan du oppdage fugler, dette er en Kvinand hunn
En liten øy, her ser jeg potensiale til å se fugler
Jeg stod der i 10 minutter, men nå må jeg videre
Du står stille og lytter etter lyder, og vips der er toget
Så må jeg stoppe ved vanntårnet ved Stryken stasjon, det er det eneste i sitt slag langs Gjøvikbanen, og en av få gjenværende vanntårn langs jernbaner i Norge
Sist jeg kjørte forbi så var det noen paller der, jeg var redd for at det skulle rives
Men der tok jeg skammelig feil, i sommer så rehabiliterte dem tårnet - og se hvor fint det har blitt
Men nå må jeg videre, er ikke veteranbilen fin?
På veien oppover kan du finne mange gamle plasser, Rundelen minnepark, Bjørgeseter kullmile, osv.
Dette er ikke en tunnel, men selv om du kjører gamleveien må du under sånne
Vi passerer Grua stasjon fra 1901, men den er ikke fredet eller vernet. Men Grua kirke er vernet, og så har du noe som heter taubanen her oppe
Men jeg anbefaler det å kjøre Hadelandsvegen, her er det fin natur og sauer
Vi kommer til Roa og da er det slutt på moroa. Navnet Roa kommer av det norrøne krok, vrå, ró. Tettstedet ligger nede i Viggadalen, omgitt av landskap preget av jordbruk og skogsområder
Roa kro er fremdeles til salgs, Roa Kro & Restaurant som har vært her i 35 år
Men enten du vil eller ikke så må du ut på en ny vei, men jeg skal finne den gamle veien igjen
Denne bussen har stått parkert her så lenge jeg kan huske, men hvor gammel den er, vet jeg ikke
Men nå er vi på den gode gamle veien igjen og jeg stopper ved Jarenvatnet og ser om jeg kan se noen fugler
Blåmeisen er lokalisert her oppe, men den er jo veldig vanlig da
Fillern, der fløy den gitt
Men at vi har pent vær i dag er helt sikkert, skal bli fine bilder av veteranbilene
Men her kommer det tre fugler flyenes, men hvem er dem?
Jeg gjetter på stokkender, dem er også vanlige
Må gidder jeg ikke å følge dem lenger
Jarenvatnet er en innsjø i Gran kommune på Hadeland, 201 moh. Innsjøen får tilløp fra elven Vigga i sydenden, og har utløp i nordenden, hvor Vigga renner videre mot Røykenvika i Randsfjorden. Nordøst for Jarenvatnet ligger tettstedet Jaren, og i sydenden ligger Gran - da vet du det, jeg siterte
Men nå nærmer vi oss det første målet, og jaktkatta er på plass. Det er sikkert mye mus her...
Her ser vi litt av en Citroën DS som ble produsert mellom 1955 til 1975. En god fransk bil som ble kalt Padda. Tenk at en dag så ruller kanskje denne på veien igjen
Men her er det veterantreff allerede ser jeg, når kan du se en blanding av Mazda Miata, VW 1303S, Volvo Amazon, Renault Twingo og en del SAAB veteraner...
Her står det også to biler, den til høyre er en sjelden Renault Ondine og den til venstre er jeg litt usikker på
Så til slutt så har vi en Renault Fourgonnette som du heller ikke ser hver dag på veien
Men nå skal vi inn og hilse på Knoll og Tott, vi kaller dem det. Hvilke prosjekter har dem i dag tro...
Vi kan jo begynne med en dobbel forgasser av typen Weber Carburator som passer til en Renault 4CV. Jeg sa jo at dem driver med mye rart
Om dette er prototypen til en ny Renault skal jeg ikke utale meg om. Men dem driver med andre biler også
Hvis du lurer på hvordan en Renault 4 Safari kan komme helt opp der, så er svaret - med en truck
Og her står det to bortglemte Renault 4, det skulle ikke forundre meg at vi en vakker dag ser dem på veien
Jeg sa jo at dem driver med andre biler også, dette er en Wartburg 311 fra 1958. Da må jeg kanskje forklare litt. Den er produsert i gamle Øst-Tyskland og var vanlig på norske veier på 1950 og 1960 tallet
Men nå er det et truck prosjekt på gang igjen, nå dreier det seg om de to kassene
Dem er tunge som bly, så det må være en grunn til at dem skal flyttes
Mens dem grubler går vi ut og tar en titt på Renault Twingo, bilen som aldri kom til Norge. Hvis jeg sier at den skal bli elektrisk igjen, tror du meg da...
Men nå driver dem med noe annet enn biler, jeg syns at vi tar turen til Brandbu låven nå
Sauene inntar vegen og frustrerer bilistene, kan du lese i avisen på Brandbu. Jeg har ikke møtt på noen sauer
Så kommer vi til krysset med alle veteranbilene, men her bommet jeg totalt. Ikke var dem stilt opp som dem pleier heller
Men nå er vi framme ved Brandbu låven, og den står der den har stått i over 100 år
Lagersjefen ser fornøyd ut, da er det nok ryddig og pent inne på låven
Jeg ser at vår gamle veteran er på plass allerede, med en henger som det er godsaker i
Men nå er det på tide å se på bilene, den til høyre er en god gammel Renault (Dauphine) Gordini fra 1967. Den til venstre er en Renault 16 TX fra 1977. To meget spesielle modeller som du ikke ser så ofte på veien
Så har vi denne da, en Renault 6 TL fra 1975. Du skal lete lenge før du finner en slik på veien
Men her kommer det flere, det er en Renault Laguna III Grandtour fra 2009
Sjekk de felgene da, lavprofil så det holder
Men neste bil er også spesiell, det er en Renault Quariga TH 300 fra 1986, som også er en campingbil
Men spør du meg så syns jeg dette ser ut som en Renault Trafic T1000, så jeg holder meg til det
Men her kommer det en kjenning, det er en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981. Legg merke til at den har nakkestøtter i baksete også
Dette er en bil med elektriske vinduer og elektrisk soltak, det skulle ikke forundre meg at den har cruise kontroll også
Jeg tror det kjører bare en av denne på veien i dag, du må si ifra hvis du ser en til
Tilhengerfeste har den også, han har en båthenger og jeg vet hvordan båt han har :-)
Så kommer det to staute karer med sin Renault 10 1300 fra 1970, dette er en meget spesiell modell av Renault 10
Kan dere se at den er litt lengre enn en Renault 8? Det er litt vanskelig å se...
Alle bilene glinser i dag, dette er en Renault B 1091 Gordini. Legger du til Dauphine og bytter ut B til R, da nærmer vi oss
Så skal du se to slike biler samtidig, da må du reise opp til Brandbu
Sjekk de dekkene da, dem var breie
Hei du! Er du en veteran - nei, her tok jeg feil. Det er en Piaggio Vespa GTS fra 2019, var det mulig og ta sånn feil...
Når det kommer en gul bil, så skriver jeg at gult er kult. Men når det kommer en blå bil, så må jeg skrive at blått er rått
Vi ser på en Renault 16 TL fra 1976, jeg har alltid lurt på om han er en trønder - men det er han ikke...
Men jeg tror han like fly, han reiser alltid tidlig når det er noe på Kjeller flyplass
Se på dette da, solen skinner og alle koser seg
Men her kommer det en rask en, det er en Renault Alpine A310 fra 1980
Den bak er ganske rask den også, det er en Renault Megane fra 2005
Har du noen kroner til overs, så er denne bilen til salgs. Men den koster litt, det er helt sikkert
Når en Renault Megane har to eksospotter bak, er det en RS da? Jeg bare spør...
Men neste som kommer skinner som gull, det er en Renault 16 TL fra 1977
Renault 16 ble kåret til Årets Bil i Europa i 1966, så dette er og var en populær bil
Den har rattgir og nakkestøtter foran og fjærer som en sovesofa
Se hvordan den gynger i svingene, en fryd å se på
Her kommer det også en du ikke ser hver dag, det er en Renault Laguna Coupe fra 2010
At felgene matsjer bilen ser du her, ingen tvil om det
Men nå må vi ta et overblikk, kaffe og vaffelsalget går strålende
Jeg ser minst 14 Renault-er her og vi har strålende vær, men det vil nok komme flere
Renault 16 er nok årets bil her i dag, jeg kan telle tre stykker
Tar vi med fargen så ser vi ikke to like biler her, utvalget til Renault er stort
Neste bil er ikke en Renault, men en Chrysler Stratus fra 1999
Men jeg lurer på om det ikke er et Renault-medlem som kjører bilen
Denne har vi sett tidligere i dag, det er en Renault Fourgonnette fra 1988
Den har ekstra stort lasterom, med en ekstra smart bakdør oppe så du kan få inn lange ting
Men her kommer det en bil fra den andre veien, det er en Renault 18 TS fra 1980
Hele seks ganger har Renault-modeller blitt kåret til Årets Bil, men ikke denne modellen selv om den er pen
Men her ramler dem inn, dette er en Renault 25 V6 L fra 1985
Ikke en bil du ser hver dag, den havnet på andreplass i Årets Bil i Europa-kåringen i 1985
Da reiser en, men vi har vært 17 biler på plassen i dag
Om du tror vi koser oss, så er svaret ja
På tide med en ny oversikt, skulle gjerne ha tatt bort den hengeren der
Det er tre av dem som har soltak, det er Renault 16, Renault 30 og Renault 25
Men dette er ikke en Renault, men det er en veteran, så vi tar den med. Vi ser på en BMW 520L fra 1986
Brandbulåven - Andfossen bruk, hvor lenge kan Renaultklubben få være her?
Da reiser blått er rått også, skal sikkert innom Kjeller flyplass
Jeg lurer på om riktig betegnelse på denne er Renault 25 2.8 V6 Injection, i så fall er den rask
Men nå er det på tide og ta en titt inne på låven, vi gjør alltid det
Her var det god plass i dag, virker som mange vil ha bilene ute litt lenger. Men det står en staselig Citroën 11 C fra 1956 her
Trenger du spesialverktøy til din Renault, så kan du finne det her. Virket litt rotete her nå, mulig at noe akkurat har kommet inn
Her står Renault Clio 16V fra 1992 og venter på og få norske skilt på seg, kanskje til neste år
Her står det en Renault Clio til og en kjenning i kroken, som er en Renault Juvaquatre, hvis jeg husker rett
Skal du ha en analyse eller test på motoren din, da har du kommet på rett sted
En Renault F4, kanskje en dag du kommer på veien igjen
Men vi må opp en tur på loftet også, her er det mye rart kan dere tro
Hvordan dem for opp delene i den loftstrappa er meg en gåte
Her er alt på stell, blir ikke utsolgt med en gang
Café Dauphine er folketom i dag, det er jo så fint vær ute
Vet dere at det er en Café-Restaurant Dauphine i Amsterdam? Cafe-Restaurant Dauphine ligger i den tidligere Renault-garasjen overfor Amstel-stasjonen. Navnet 'Dauphine' refererer til den vellykkede Renault-modellen fra 1950-tallet og kan beundres på terrassen vår - skriver dem
Men det er flere, det ligger en i New Orleans som heter Cafe' Dauphine, og selvfølgelig en i Paris, som heter Cafè Dauphine
Men nå må vi ut igjen, vi må ta en titt i hengeren til Renault-veteranen
Har du en Renault 16 så finner du en komplett grill og luftfilter til bilen din her
Men her kommer bil nummer 18 inn på plassen, det er en Renault Megane Scenic fra 2010
Men nå skal det skje noe, jeg håper hun ikke glemmer vaflene. Jeg syns det begynner og ryke litt
Første bilen opp rampen, ingen dramatikk her. Var rene plankekjøringen
Men det er ikke flere biler som skal opp i dag, tenk deg å kjøre opp her. Det er bra det er en bred låvedør og pilen kan være god å ha, hvis du er i tvil
Men her kommer det en veteran, jeg tror det er en Harley-Davidson
Men her står det også en veteran, det er en Skoda Octavia Combi fra 1970. Dette er faktisk 1 generasjonen vi ser her
Noen som har sett prototypen av Renault 25? Den ligner faktisk på en Renault Fuego :-)
Det er faktisk t-skjorte vær, i hvert fall for noen. Det er en tøffing dette her
Tre lekre biler, men bare en er til salgs. Gjett hvilken...
En er ikke Renault, men den er for enkel
Da reiser en til, Renault 30 var den dyreste modellen med størst motor - skriver noen
Luksusbilen Renault 30 ble generelt ansett å være en overpriset bil, men jeg syns da ikke det...
Men her kommer det en overraskelse. Akkurat, det er trønderne som har tatt den lange turen ned til oss. Men til neste år skal vi ta turen opp til dem :-)
Når panseret, soltaket og sidedøra er oppe, hva er det dem diskuterer da?
Hvor mange Renault Megane Scenic har du sett i dag, dette spørsmålet kan lure deg hvis du ikke har fulgt med
Så da blir mitt neste spørsmål som kan hjelpe deg med mitt forrige spørsmål. Hvor mange røde biler har du sett her i dag ved låven?
Legg merke til trønderne når en Renault 25 kjører forbi dem, det er bare Renault 10 som gjelder for en av dem :-)
Den forsvant som et olja lyn, skulle tro den var senket bak...
Det er på tide og ta farvel, det er en vaffel igjen og sjefskokken står med ryggen til - skal jeg våge...
Selvfølgelig så stal jeg ikke den siste vaffelen, vafler og speilreflekskamera er en dårlig kombinasjon. Særlig når du må ha syltetøy på
Så et liten stikkpille til våre politikere. Fossilbiler er snart helt ute av bilde, nå skal det bare kjøre EL-biler på norske veier. Dem er tyngre, går på autokontroll og har et stort display på dashbordet - er det derfor vi må bygge bedre veier?
Men nå er jeg endelig hjemme igjen til kjære Oslo, her fjerner vi gater og parkeringsplasser. Her skal det bygges hus på bekostning av alt annet. Men det var et fint treff da, syns dere ikke... Takk for turen :-)

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress