Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Høsttreff på Brandbu 2019
Hei! Nå skal vi på høsttreff på Brandbu, vil du være med?
Selvfølgelig dreier det seg om Renault, skulle bare mangle
Men selvsagt tar vi med litt kultur og fugleliv på veien
Og vi skal dokumentere alt vi ser så dette kan bli riktig spennende
Vet du for eksempel hvor gammel Brynstunnelen er? Den er fra 1969
Den er 267 meter lang og var den første tunnelen som ble bygd på Store Ringvei
Vi har passert Økernkrysset og kjørt igjennom Lørentunnelen og er rett før Sinsenkrysset. Sinsenkrysset er et mareritt for mange, men da skulle dere ha sett hvordan det var i gamle dager
Nå har vi kjørt Trondheimsveien oppover og ser Røverkollen i det fjerne, du ser en fugl over lysmasten også, kanskje en ørn. TV-masta kaller vi by-gutta denne som står på Røverkollen
Men nå er vi ved Hagantunnelen som er 2595 meter lang og åpnet i 2003. Her er det nedoverbakke så jeg må holde tunga rett i munn
Endelig frisk luft igjen og vi kan se på naturen igjen, men glem det - det er ingen Elg der, har sjekka
Nå har vi heller ikke sett noen elgeskilt enda, så vi ser heller på tåkebankene
Men nå er vi ved Rotnes og skal ha litt kultur, her er Mølleparken hvis jeg ikke tar helt feil
Rotnesfossen, så for å slippe å skrive så mye kan dere lese selv
Det er et skilt til her så jeg tar med dette også, skal gi dere noen bilder også
Her ser vi da anlegget som er Nittedals best bevarte industriminne
Og her er det mye fisk, jeg har fisket i denne elven siden jeg var ung. Her nede sør for Rotnes kan du få Gjedde, Abbor og flere karpearter
Stein, betong og ekte stål, det er det vi ser her. De kunne bygge i gamle dager, det holder den dag i dag
Når vi kikker oppover så ser vi dammen, ovenfor Rotnes kan du fiske Ørret, men da må du opp mot Hakadal
Men vi må videre, vi skal jo på Renaulttreff, men vi er ute etter Elgen også på vei oppover. Og vi er jo opplært til å stole på trafikkskiltene
Nå du ikke finner en Elg på dette bilde etter å ha studert det i 20 minutter sier jeg det igjen - Elgen er oppskrytt!
Åneby, het bor det rundt 1500 mennesker
Jeg har enda til gode å ta et bilde av et menneske i krysset
Men her har vi Åneby sin største inntektskilde, er sikker på at dette går rett inn i kommunekassa
Men vi kjører videre, vi lar oss ikke stoppe av Åneby
Varingskollen og Døli, der kan du fise forbi i 70 km i timen. Skjønn det, dem som kan
Men her skjer det også utbygging, så snart er det 50 km i timen på denne strekningen også
Har dere hørt om en golfbane her ute, hvis ikke så kommer det snart en
Men nå er det like før, vi må skru av mobilene ….
Vi passerer Telenor sin forskningspark, og i disse dager har jeg fått fibernett hjemme av dem. Vet jo aldri hva de finner på
Dette liker jeg, 70 er opphørt og det er fri fartsgrense. Men det er selvfølgelig et skilt under som gjør meg litt bevist
Det har dukket opp en ny type radar, blir litt skeptisk nå. Den gamle er dekket til
Nå har vi kommet til Oppland fylke og kjører inn i Lunner kommune hvor det bor nesten 9 000 mennesker. I følge skiltet der fremme kan vi møte på kuer også her
Vi møtte ingen kuer, men har nå kommet fram til rasteplassen vår ved Stryken. Mer grus har blitt skuffet vekk siden i våres
Og til han som har glemt å smekke igjen låsen på kjettingen, på plassen bortenfor, koden på låsen er 2804
Renault 6 er en selvskreven bil å ha lunsj i, mangler bare kaffetrakteren. Men vi har med termos da
Mens vi spiser lunsj ser vi et SAS fly som flyr faretruende lavt og har retning mot et stort tre
Men synet kan bedra, det var god klarning
Nå manglet vi bare månen og en fugl, så kunne bilde bli bra det. Men nå må vi dra videre, kan ikke stå her å vente på fly
På turen oppover ser vi hvor fort det kan gå galt når man bygger for fort. Legg merke til bokstavene på taket til det bygget foran oss. Det står Velkommen og det står opp ned!
Men nå må vi passe på, vi har kommet til en strekningsmåling hvor du skal, på nesten 4 km holde nåla på 80 km. Dette krever konsentrasjon skal jeg love deg
Her begynner galskapen, du kan selvfølgelig ligge på 70 som er vår marsjfart, men da blir de andre bak deg sure og kjører forbi og tuter
Og når du samtidig kjører, og tror du ser en Elg, kan foten fort trykke litt hardere og så sitter du i saksa
Da kommer dette kamera til å ta bilde av deg så for du et hyggelig brev i postkassa. Men det jeg har lurt på, det røde lyset bak, vil det lyse hvis du har kjørt for fort?
Vi kjører videre og kommer til Gruatunnelen, jeg husker før når vi ikke hadde disse tunnelene
Den er 1390 meter lang og åpnet i 1992, var 33 år den gangen så jeg husker det
Men ikke før du kommer ut av tunnelen så kommer det en ny tunnel. Den heter Røstetunnelen og er bare 1097 meter lang og ble åpnet samme året. Men skiltet sier at den er 1,2 km lang, det er 103 meter uenighet som gjelder her
Så skilt er ikke alltid til å stole på, elgeskilt som viser Elg men det er ikke noen Elg å se. Og tunneler, hvor de som har skritteller for angst da de skulle ha vært ute av tunnelen for lenge siden. Men retningsskilt er til å stole på, her har jeg aldri opplevd feil - tror jeg
Fulgte skiltet og er på rett vei, men merk mine ord. På dette jordet er det for det meste vann, så her blir det snart bygd noe. Det nytter ikke å få noe til å gro her. Det er en landingsplass for fugler som vi har tatt bilder av mange ganger før
Men nå er det på tide og registrere litt igjen, her ser vi en bergningsbil av typen Man TGM fra 2014
Neste bil eller skal vi si buss er en veteran, men jeg er ikke kar om å si verken modell eller årstall
Det er vakkert landskap her, når vi kjører oppover. Og noen bønder vil ikke ha plastikk rund sine runde høyballer og det er fint
Vakkert, men det burde ha vært en Elg her på dette bilde hvis skiltene stemmer
Broom!  - Nå er vi på den nye veien og skal inn i Granstunnelen som er 1 700 meter lang, eller er den det?
Den åpnet i juli 2017 og har to løp. Så her inne er det enveiskjørt
Jaren, her skal vi ta av. Det bor nesten 5000 mennesker her og så har de en egen togstasjon
Så kommer vi til Strand Unikorn som vi har i Oslo også, på Sjursøya riktignok
Så hva gjør du når du også har togdilla? Jo, du stopper i veikrysset og tar bilder. Den eneste som ble litt sur var turistbussen som kom, men hva gjør en turistbuss her oppe? Kanskje sjåføren bor her oppe, det tenkte jeg ikke på
Vi kjører videre, men det hindrer ikke oss i å ta flere bilder av togene
Togstasjonen Jaren ligger 207,2 meter over havet - men det er bare hvis vi kan stole på skiltet. Når ble dette målt og med hvilket utstyr?
Det står en tøff bil rett foran oss på Bilgaarden i sølv, men kan ikke  se hvilke bilmerke det er. Men gjetter BMW
Men her har vi noen spennende saker, Gjøvik henger`n i midten, og kan det være to Opel Kadetter på hver sin side?
Redningsbilen bak er ikke så spennende men bilen til høyre er det. Her ser vi en Chrysler Sunbeam 1600 Super fra 1977, en god gammel veteran dette
Men nå er vi framme, Brandbulåven eller nå Renaultlåven. Storlinna 125 eller er det 123? Het det Andfossen Bruk eller Tårnhuset før? Det lå også en Kvernhus-mølle her før, hvor er den? Spørsmålene er mange, men nå ser vi også en bil der borte
Helt ensom og forlatt står det en Renault 10 der borte
Den ser veldig fin ut, jeg tror det er en 1970 modell
Og den er til salg for kr 30 000,- og kjenner jeg eieren rett så er den strøken, som det heter
Men her dukker det opp et par gule biler av typen Renault, det er unge spreke karer som kjører disse
Han første passer på bilen vår og han her passer på datteren vår, kan de være brødre tro?
Vi tar den første bilen først, det er en Renault Alpine A310 fra 1979 med masse hestekrefter
Den neste er en Renault 17 TL fra 1972, og det er heller ingen sinke dette heller
DSC_0101_01
La oss presentere bilen som har fartet langt i sin tid, det er en Renault F4 fra 1983
La meg presentere familien med mange Renault-er i Hagen, og nå er vi 5 Renault-er på plassen allerede
Jeg lover at det ikke skal bli mange fuglebilder i dag, derfor tar jeg 33 i samme slengen over Brandbu
Mannen foran er formannen, damen bak er vaffelselgeren og til slutt, bakerst kommer vaffelrøra
Club Renault Norvège også kalt Renaultklubben, er en klubb med liv og røre
Men nå blir jeg litt skjelven, ikke av han som kommer foran, men han som står bak og ser på Renault 6
Han har nemlig kjøpt seg en Renault 6 TL fra 1976 og driver og gjør den i stand.  Da kan det hendte at til neste år står det 3 Renault 6 på plassen her. Og ruller vi ut den som står inne på låven blir vi 4, har det hendt før?
Men her kommer det enda en bil, både bil og eier er faste gjester her på treffene. Bilen er en Renault 8 fra 1970
Så kommer Renault senior med sin Renault Fuego TX fra 1981. Han har med seg Renault junior med frue også
Her ser vi dem, Renault-er i hagen har dem også, og fruen er fast gjest i Greta Molander æresløpene
Neste er heller ingen smågutt, det er en Renault Dauphine B 1091 Gordini fra 1962. Jeg traff en på Ekeberg nå sist, som også hadde kjøpt seg en Renault Dauphine og lurte på om jeg så mange av den
Men her kjører det en virkelig veteran forbi, det er ingen Renault men fin var den
Men å kjøre uten skilt betyr at vi ikke klarer å finne ut hvilken bil du er, men vi gjetter på en Ford
Neste som kommer er en vakker utgave av en Renault 16 TL fra 1977. Veldig fin farge på bilen og interiøret
Men her kommer det noe spennende, en Renault 4 på henger som vi ikke har sett før
Trekkvogna er også en Renault, så vi må ta med den også. Det er en Renault Trafic Dci 100 fra 2006. Men 4-ern på hengeren ser da ikke så verst ut eller?
Vel, innertaket kunne kanskje ha vært i bedre stand, men dette er jo bare kosmetiske bagateller
Men når mosen ser slik ut ved vinduskarmene blir det kanskje litt verre
Og når vi ser ved panseret blir vi ordentlig bekymret, kan denne komme på veien igjen?
Kula på hengerfeste så blankt ut, men ellers rundt er det mer grønt enn blankt
Men hva med taket da, ser det greit ut? Tror ikke det, vi må prøve fra en annen vinkel
Her må enten redaktøren vår komme med en soltak løsning, har lest noe om at han er ekspert på det feltet nå. Eller, akkurat - det blir vel heller …. eller.....
Så da tar jeg bare noen skritt bakover og ser hva de andre mener om dette her
Vi trenger vel ikke si noe hva ekspertene på låvebrua mener, er det Renault så er det håp, et eller annet kan brukes
Og det er det, kanskje motoren vil starte, kan være en mulighet for det. Så var jo hjulene fine
Eller kanskje ikke, de gamle hjulene til bilen ligger her
Men fra undersiden er det ikke like galt som på taket og så har den reservehjul
Mens gutta tenker ut en plan så tar vi oss en tur inn
Våre trofaste vaffelselgere kunne dessverre ikke stille opp i dag, men vi har en fabelaktig reserveløsning. ST selgerne kaller jeg dem og vaflene var kjempegode og kaffen også
Lagersjefen har bodd på låven en uke og ryddet helt alene, derfor hodelykten på og vaffel i belønning. Men det dukket opp en belønning til, som vi skal se litt på senere
Nå er det så ryddig her at vi kan titte oss litt rundt, her står det jaggu en Renault Juvaquatre til salgs
Og det er ikke en, men to, og prisen er 12 000,- som ikke er galt når du tenker på at dem er fra 1937. Det er lenge siden det
Som perler på en snor, er det ikke sånn de sier det?
En Renault 17, den er støvete men kanskje vi en dag ser den på veien
En Renault 6 TL som også er litt støvete, men kan vi rulle den ut på plassen til neste år er jeg fornøyd :-)
Denne veggen har aldri vært så pen før som jeg kan huske, men nå må vi ta oss en tur opp på loftet også
Det første vi møter når vi går opp trappa er en ny vegg med masse deler
Nå kan du faktisk se hva som gjemmer seg inne i krokene
Her ligger alle dubbedingsene på rad og rekke nå
Du kan faktisk ta deg inn her med rullator nå hvis det trengs
Vi kan jo ta en quiz når vi først er her oppe, hvilken bil tilhører denne? PS. Jeg har ikke svaret
Vi rusler ned igjen, lagersjefen har gjort en durabelig jobb her, ingen tvil om det
Men nå må vi ta en oversikt, hvor mange er vi hittil? Vi ser 10 biler, men da er vi 11 på plassen nå før kl. 12.00 på formiddagen
Kjører du Renault og passerer oss må du regne med å bli tatt bilde av, dette er en Renault Captur fra 2015
Tårnhuset har en bjelle og siden dette var en fabrikk i gamledager ble den kanskje brukt når det var lunsj og slikt?
Forkortelsen A.B. er da sikkert for Andfossen Bruk, og årstallet 1919-1925, er når det startet men 1925 fant jeg ikke ut av
Og så kan du få info hvor nord-sør-øst-vest er. Tårnhuset på Andfossen Bruk, det var tider det
Men når vi først er på litt kultur, skal vi ta en titt på Molstadkvern mølle også?
Den er fra 1915, mye eldre enn bilene våres
Her kommer en liten bekk fra elven Vigga, så nå vet du hva elven bak låven heter også
Vil du lese mer så tok jeg et bilde av tavla så kan du lese resten selv
Det lave påbygget lang forsiden har blitt bygd på senere når jeg ser på de originale bildene fra den tiden
Men har jeg på turen gått glipp av noen biler eller sånt, det har jeg sikkert
Men jeg rakk akkurat denne som er en Renault 18 TS Automatic fra 1979. Ikke en bil du ser på veien så ofte dette heller
Men nå må vi se om det har kommet noen flere biler som vi ikke har fått med oss. Til venstre her er en, det er en Renault 15 TS fra 1973. Vi skal ta et bedre bilde av den senere
Her har vi også en som står mellom de to store bilene, men den er så liten at jeg ikke ser hvilken type det er. Gjetter på en trehjulssykkel Dantoy
Så 13 biler er vi til sammen nå, og alle er Renault
Her borte har det vist blitt oppdaget nye ting
Det gror faktisk mose inne i bilen også, dette er heller ikke noe du ser hver dag
Når vi først ser inne i førerrommet så kan vi jo ta en titt på dashbordet også. Vi har vel sett det verre - tror jeg
Men her kommer det en morsom og fin bil, det er en Renault Caravelle fra 1965
Her står det også en veteranbil og selv om det ikke er en Renault må vi kikke på denne også. Det er en Chevrolet Styreline fra 1952 og eieren har hatt den hele tiden
Så var vi en Renault igjen som er litt spesiell, det er en Renault R4 fra 1988 med kun en eier den også
Da er det på tide med et overblikk igjen, hvor mange er vi nå? 15 Renault-er kommer jeg opp i nå, vi ser ikke 10 ern som står ved låveveggen
Var det ikke en slik Brigitte Bardot kjørte? Nei, det var en Floride hun kjørte, men du ser jo nesten ikke forskjell på de bilene
Chevrolet Styleline De Luxe er bilens fulle navn når jeg ser litt bedre etter
Og denne bilens fulle navn blir Renault R4 Fourgonnette da den har opphøyd lasterom
Ikke en gang vindusviskere har du - stakkars liten
Kanskje panseret kan brukes? Skulle gjerne ha sett motoren, men av hensyn til plantene - ja du vet
Grillen er borte også, men hva er det jeg ser her?
Et sneglehus, skulle ikke forundre meg om at den lever også, gode vekstvilkår i denne bilen
Blir det for tørt er det bare å krype inn langs kanalen hvor det er vått og kjølig
Renault Caravelle ble produsert for det europeiske markedet og Renault Floride for det Amerikanske og Britiske markedet fram til 1962
Hvem som har motor bak og hvem som har kjøling både her og der, har jeg gitt opp for lenge siden
Og dashbordet er sikkert det samme på dem begge, men se på detaljene her da, Renault radio og greier
Når vi først er i rumpa på den ene kan vi jo kikke på rumpa til denne også. Ikke det nei, Stay of my ass! står det på skiltet
Men her parkerer det også en Renault, den må vi få med oss. Det er en Renault Megane fra 2005, var veldig pen i lakken
Men siden jeg ikke fikk være i rumpa på den kan vi jo ta en titt inni, bilen er helt original tydeligvis
Hva sier gutta nå, når jeg tar så mange bilder av en ikke Renault?
Jeg blir sikkert tilgitt, dette er jo tross alt en veteran
Men nå over til vår nye generasjon, vi må jo ha noen som skal ta over etter oss
Flere runder rundt meg nå så blir jeg svimmel
Hun har solgt vafler i hele dag, dette er jenta si det
Men hvordan går det inne på kafeen, jo her har de det bra
Lovet et bedre bilde av denne Renault 15 TS fra 1973 og her kommer det. Men hva er det som ligger på taket?
Det er jaggu en Renault 15 dette også
Modellen må være mellom 1971 til 1979, det var da Renault produserte Renault 15
Tøft sidespeil på denne Renault 8, kan det være originalt?
Men nå er vi tilbake til Renault 10 som er til salgs, jeg gikk glipp av en ting. Lagersjefen fikk en belønning til, en Renault Cognac i original eske for rydding på lageret
Men når vi først er her, la oss ta en titt inni også. Ser fin ut den, med kassettspiller og radio også
Så nå er det bare å løpe å kjøpe, så blir du med oss i gjengen du også
Renault 10 har motoren bak, merk deg det
Og foran har du et stort bagasjerom
Her kan du få mye moro for 30 000, det er bare å ringe
Men hva er det som skjer nå? Det er ingen Renault på hengeren
Men her ser jeg en kjent kar, tro hva han har med seg nå?
Det er en cabriolet som sikkert er Renault, se de forsterkningene ved dørkanten
Når han kommer med en slik, er det helt sikkert den eneste i sitt slag
Vi tar en titt ned i motoren og her ser det pent og rent ut
Klarer du å lese? Til salgs for 33 000,- + 2 000,- for hjulene som står på
Her kan du se modellen, det er en Renault R5 cabriolet. Men årstallet vet jeg ikke
Men det ser ut som en første generasjon, hvis det er riktig må årstallet ligge mellom 1972 til 1985
Men det er noen andre veteraner her også, vi må ta dem med. Dette er en Volvo 164 fra 1972
Og den andre er en Chrysler Stratus fra 1999, her bommet jeg med 10 år gitt
Noen deler finner veien ut av låven, skal vi prøve å gjette hva det er? Ja nå må du gjette da ….
Og noen deler finner veien inn på låven, dette ser du vel hva er?
Men nå er det tyngre deler som skal inn på låven
Du løfter ikke disse delene her hvis du tror det, den ene så veldig ny ut også
Så vi lar dem ligge til noen for en glup ide

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress