Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Fransk Bildag 2022
Nå ser ikke jeg bare på franske biler, kommer det en veteran så tar jeg bilde. Dette er en Mercedes Benz CP 280 SL fra 1969, så her traff jeg blink
Nå kribler det i kroppen min, nå må jeg snart inn på Forsvarets Flysamling
Men jeg snudde meg i 5 minutter og da kom han, han har en tendens til og overaske meg. Men han kom i en Renault 16 TL fra 1972, så da er den registrert også
En Canadair CF-104 Starfighter og en Willys Jeep 1, selv om begge ikke var med på 2 verdenskrig så ble det et fint bilde
Jeg snur meg, nå skal jeg inn på Forsvarets Flysamling. Totalt er vi 69 biler på Fransk Bildag akkurat nå, så for vi se om jeg kan hente meg inn når jeg kommer ut igjen
Det første jeg gjorde var å kjøpe billett og spørre om det var ok at jeg tok bilder der inne. Det var ok, hvis jeg unngikk mennesker på bilde og ikke skal bruke bildene kommersielt. Jeg merker tidspresset så jeg er litt rask, mitt første bilde setter meg allerede fast, LN-FSL gir meg ingen info, så jeg står fast
Jeg bruker litt tid foran denne tavlen hvis jeg kan kalle den det, du skal gå inn her med dyp respekt. Gjenstandene er bevart, men vi mistet mange tapre folk
Nå har jeg ikke sett et så gammelt fly oppe i luften, men det har vært på Kjeller flyplass. Det kom ditt i 1917 og hadde nummer 131 og er et Royal Aircraft Factory B.E.2e
Starten på norsk militærflygning begynner kanskje her, en del info henter jeg fra Forsvarets Flysamling sin hjemmeside. Flyet heter Rumpler Taube og ble ombygget i 1914 til Aeroplan nummer 1
Neste er Farman F.46 med en 80 hk V8 Renault-motor og kom til Kjeller i 1920, men foran har du en V12 Renault-motor også
Det er også mange fine glassmontere her inne, men de er det vanskelig å ta bilde av og jeg hadde ikke tid til å lese all info
Bushfly i særklasse, dette er en Noorduyn Norseman Mk.IV fra 1941 og kom til Norge i 1953. Du kan lese mye mer på hjemmesiden dere, så er det sagt
Legendarisk og vakker, dette er en Supermarine Spitfire PR XI fra 1944 og kom til Norge i 1947. Les mer på...
Vi er i et glassmonter igjen, jeg skulle ønsket jeg leste infoen her også - ta deg en tur, det anbefales
Er dette en tysk røde kors bil under 2 verdenskrig? Den har et norsk registreringsnummer på seg...
Dette er et Lockheed C-60A Lodestar som er et transportfly. Ble litt nysgjerrig på flagget på halen, er det fransk?
Denne så litt tysk ut, Volkswagen?
Dodge WC-54 Ambulanse, var det den jeg tok bilde av i sted?
Lockheed C-130H Hercules, er det den jeg ser inn i nå? I så fall kom den til Norge i 1969
Dakota, eller rettere sagt Douglas C-47A Skytrain, og det kom til Gardermoen i 1950
Dette må være en tysk beltevogn fra 2 verdenskrig, jeg glemte å lese info
Vakttårn, det står Oprop! Til de norske soldater og det norske volk!
Neste fly er et Heinkel He 111P-2 som har en spesiell historie, den ble bygget i 1938
Dette er en populær T-Bird, det er en Lockheed T-33A, du vil finne litt fransk historie her :-)
Neste er Heavy metal, det er et Republic F-84G Thunderjet som kom til Norge i 1954
Northrop RF-5A(G) Freedom Fighter hadde en trapp ved siden av seg, men jeg hadde ikke tid til det
336 skvadron ble opprettet på Gardermoen i juli 1949 og ble planlagt og legges ned inne år 2000, lenger kom jeg ikke
Neste er North American F-86F Sabre og kom til Norge i 1961
Og neste er Northrop F-5A(G) Freedom Fighter som kom til Norge i 1967, her tok jeg meg tid til å gå opp trappen
Mamma mia, her var det mange instrumenter
Denne Spitfire har jeg tatt bilde av før tenkte jeg og det stemte, da hang den i taket på Oslo lufthavn i forbindelse med markeringa av Luftforsvarets 75-årsjubileum
Neste er Heinkel He 111P-2 som har en spesiell historie, jeg har den fra før i en annen vinkel
Tar jeg ikke feil så er dette Westland Lynx Mk. 86 som var Kystvaktens lange arm. Vi er på januar 1977 (etablering av den økonomiske sonen på 200 nautiske mil fra kysten) og denne kom til Bardufoss høsten 1981
Dette er Bell UH-1B Iroquois, og i 1962 var helikoptersituasjonen i Luftforsvaret vanskelig, så fra 1963 til 1965 ble 12 helikoptre levert som amerikansk våpenhjelp
Sikorsky H-19D-4 Chickasaw også kalt Oljeoksen, fire slike helikoptre ankom Horten fra USA  23  april 1958
Allerede i 1916 kom de aller første luftvernkanonene til Norge, resten må du faktisk finne ut av selv
De Havilland of Canada DHC-6 Twin Otter, flyet ankom Norge 22  september 1967, og ble tildelt 719 skvadron
Er dette RC-vognen (Radar Control Van) som de skriver om, ble litt usikker nå
Ser ut som en radar dette her, spør du meg
På Flysamlingen finner du mer enn 1500 modeller av militære fly fra hele verden, jeg har tatt bilder av noen, så ser vi hva vi finner
Japansk Kamikaze, mer fant jeg ikke ut her
Royal Air Force bombefly under andre verdenskrig, kanskje en Lancaster
Er dette en CC-138 Twin Otter, jeg bare prøver meg
Dette er North American F-86D Sabre, det er USAs første jagerfly
Short Sunderland tror jeg dette er, ble bruk av det britiske flyvåpenet fra 1938
Dette er Cessna O-1A Birddog, den kom til Norge sjøveien fra USA den 31 mai 1968
Neste er en Piper L-18C Super Cub, den kom til Værnes den 2 juni 1956. Du har sikkert hørt om betegnelsen Grasshopper
Og den siste her er en SAAB 91B-2 Safir som er et suverent treningsfly, den var i tjeneste fra 1957 til 1982 på Ørland og Værnes
Junkers Ju 87 Stuka tror jeg dette er, men er ikke helt sikker
Kan det være en Heinkel He 115, jeg er på gyngene grunn nå
Litt dum vinkel og ta bilde, men kan det være et Focke-Wulf FW 190?
Dette må være Junkers Ju 52/3m ’Tante-Ju’, det er et transportfly fra rundt 1930 og vi hadde dem i Norge også, Det norske Luftfartsselskap – Fred. Olsen Bergenske hadde 4 av dem
Denne har vi tatt bilde av før, men det er en veldig fin og detaljert modell av hvordan en Spitfire MK.IX framsto i 331 skvadronen
Heinkel He 111P-2 fra 2 verdenskrig har en spesiell historie, ble berget i 1976 og fraktet til Gardermoen
SAAB 91B-2 Safir fra 1950 åra var et suverent treningsfly og er det kanskje enda, ser flere av dem i luften over Høyenhall
Republic RF-84F Thunderflash kjenner jeg ikke helt igjen, men i Norge hadde vi rundt 20 stykker av den i 50 åra, før de ble returnert til USA igjen i 1970 åra
Interstate S.1A Cadet er et to seters skole og kommunikasjonsfly fra 1940, LN-DAV er nok stikkordet her, så kan du lete litt videre
Neste er en Fairchild M-62B/PT-26B-FE, ligner litt på den som flyr over Høyenhall
Berøring av fly er forbudt, men dette må da være et lekefly?
Noen som kjenner til Camp Little Norway som lå i Toronto?
Fairchild PT-19 Cornell med nummer 163 ser jeg over Høyenhall i dag
Tenk og være fotograf og få lov til å ta et slikt bilde...
Det er mange montere her som du må kikke nøye på, og som du ser så kan du trykke på knapper også
Det er samme montere, men fra en annen vinkel. Alt er veldig godt laget
Men nå i dag er Interstate S.1A Cadet med registreringsnummeret LN-DAV et Reims Aviation SA F172M fra 1976
Så har vi de Havilland DH 82 Tiger Moth fra 1930 åra, disse ser jeg stadig vekk over Høyenhall
Så har vi et helikopter som Kystvakt brukte, jeg tror det er et NHIndustries NH90 NFH ASW
Denne er litt vanskelig, men jeg gjetter på Norway to the United Nations og lenger kommer jeg ikke
Dette må være Kystvaktens Lynx helikopter, jeg tar den ikke lenger nå
En tiger på halen, da må det være en Northrop Freedom Fighter
Her har vi en Cessna Bird Dog med nummer 649, jeg har sittet i et sånt fly en gang
Sea King Westland Mk43B, dem ser jeg over Høyenhall enda
Da er vi ute igjen og ser på radartårnet på Gardermoen, det ser like dann ut som det på Haukåsen
Vi må være rundt 100 biler på treffet nå, men før vi begynner å telle så må jeg gjøre en ting til
Akkurat, ballonghuset fra 1945 som ligger på sør Gardermoen, jeg håper du kan lese skiltet selv
Her ser vi bygget, det har blitt tatt godt vare på
Det er to bygg og den andre skiltet glemte jeg å ta bilde av
Hvorfor? Jeg er her for å ta bilder av biler og nå har jeg sporet litt av
Men noen fly som var her, klarte jeg også å ta bilde av til flysiden min
Men nå er jeg tilbake til bilene igjen, og vi må se om det har kommet noen flere, mens jeg var borte
Her ser jeg en, det er en Renault 4 fra 1971 som er godt brukt. Det er fint å se en bil i den stand den burde være
Her blir jeg litt usikker, så vi begynner fra venstre. En Citroen B11 fra 1950, neste til høyre er en Citroen ID 19 Comfort fra 1963 og den lengst til høyre er en Citroen Pallas / DS Serie fra 1973
Citroen merke er stort, i hvert fall på Fransk Bildag. Dem har flere klubber som Traction Norvège, Norsk 2CV klubb, Citroën DS/ID Klubb Norge, Citroën SM Klubb Norge, Norsk CX Klubb og Norsk XM Klubb
L&R Youngtimers stiller opp med tre biler, Peugeot 205 GT til venstre er ikke til salgs, den i midten kan du kjøpe for kr. 29 900,- og Peugeot 305 til høyre, klarer jeg ikke å lese lappen på
Citroen BL 11 fra 1938 til venstre har vi registrert før, Citroen D-Spesial fra 1973 i midten har vi fra før, og Citroen DS-Spesial fra 1975 til høyre har vi fra før
Så da har jeg full kontroll, eller hva tror dere? Har jeg glemt noen?
Forsvarets flysamling her på Gardermoen ble åpnet i mai 2000 og fra 1 januar 2015 er Forsvarets flysamling Gardermoen en del av Luftforsvarsmuseet/Forsvarets museer
Så dette er tidspunktet til å telle, og jeg tror vi er like under 100 biler her i dag
Modellbiler kunne du også fø kjøpe her, dette er bare noen av dem. Selvfølgelig er dem franske alle sammen
Denne tror jeg ble solgt, det var en R5 fan oppe i nord som kjøpte den
Her drar noen allerede, det er en Peugeot 403 som vi kan se på skvettlappene, bilen ble produsert mellom 1955 til 1966 og dette er en 1960 modell
Neste som må reise er en Peugeot 505 SR fra 1986, Peugeot 505 ble produsert fra 1979 til 1992
Men nå gjør vi oss klar til premieutdeling og loddtrekning, klokken er fem på to
De tre fineste bilene, eller spesielle bilene skal kåres, og jeg har valgt meg ut en plass hvor jeg har oversikt - trodde jeg...
Men her er også utkjøringen når noen må dra, her blir en Citroen DS-Spesial ført ut av sjefen for Citroën DS/ID Klubb Norge
Så når jeg har klar bane igjen så er alle tre vinnerne der, to av dem står til venstre ved Bjørketreet og den tredje er bak døra til en Renault 4 på høyre side
Her blir den første premien delt ut, det er til en person som er halvveis gjemt bak en Renaultdør og har hette og røde hansker på seg. Min konklusjon må være at det er en åpen Sitroen...
Neste premie blir utlevert til en person jeg vet hvem er, han kjører en åpen Renault, så kan dere gjette på hvilken bil det kan være
Når den siste premien ble levert ut så var det noen i veien, men det er personen til venstre som holder en flaske, kan det være en Peugeot som vant?
Men nå begynner moroa, nå er det loddtrekningen
Det ble solgt mange lodd den dagen og hvis du ser på logoen på kapsen, så er dette en Renault-mann som for en premie
Neste som vinner er en som kjører Vans, må være sønnen til en eller annen
Men dra meg baklengs inn i loppekassa, vinner han her igjen...
Neste som må dra er en Renault 8 Sport fra 1969, Renault 8 kan du få i mange varianter og produksjonen var fra 1962 til 1972
Men vi er ikke helt ferdig med premieutdelingen, han har et merke på skulderen som jeg ikke kan se helt
Da ser det ut som vi er ferdig med premieutdelingen for denne gangen, en avskjedstale er på plass, og hva skal jeg gjøre nå?
Vi kan jo se på bilene når de drar, dette er en Peugeot Cabriolet 306 fra 1997. Dem har en klubb også som heter Peugeot 306 Cabriolet Klubb Norge
Neste som drar er Ford Comete MONTE CARLO fra 1954, ble produsert fra 1951 til 1954 i Frankrike av Ford SAF
Så drar Peugeot 504 pickup fra 1983, dette er bilen som nekter å dø - jeg har sett mange eksemplarer
Så reiser Peugeot 205 GTI 1.9 fra 1988, det lukter litt muskler her, men vi har noen flagg her også
Første bilen som passere mellom flaggene er en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981, du skal lete lenge etter en sånn bil
Citroen D-Spesial fra 1973 passerer også Renault portalen, da fant jeg det ut
Citroen BL 11 fra 1938 passerer også Renault portalen, jeg må innrømme at jeg ikke kan hele historien her. Du har Standard, Berline og kanskje BL 10 også
Men vi er litt heldige, her kommer det flere av dem gjennom Renault portalen. Dette er en Citroen BL 11 Sedan (AA) fra 1952
Så har vi Citroen Standard fra 1951, dem ser jo alle så like ut
Neste gjennom Renault portalen er en Talbot Samba Cabriolet fra 1985, ble laget i Frankrike fra 1981 til 1986 og så ble den borte
Dette er han som kjøpte så mange lodd at han vant to premier, han kjører en Renault 4 fra 1964. Dette er bilen som ble produsert fra 1961 og sluttet ikke før i 1992
Det har vært en fin dag med mange gamle biler som blir tatt vare på, til og med en Renault 6 var med på Fransk Bildag
Han her kjenner jeg som dere ser, han kjører en Citroen DS 23 Pallas fra 1975 og jeg tok han i hånden når han dro :-)
Det er nok mulig at noen av disse bilene ikke ble registrert inn, og det er derfor jeg også registrerer dem ut. Dette er en Peugeot 308 fra 2016 og er nok en Hybrid
Neste er en Peugeot RCZ fra 2014, denne kan du lure naboen med, jeg har bare ikke helt skjønt hvorfor :-)
Neste som kommer er Citroen Berline 15 Six fra 1951, og da har vi dem alle tror jeg
Neste som kjører ut er en Citroen DS 21H fra 1970, dette er også en bil som kommer til å leve lenge
Neste er en Citroen XM Injection fra 1997 som også har en egen klubb som heter Norsk XM Klubb
Neste gjennom Renault portalen er en Citroen 2 CV 6 fra 1985, dem har en egen klubb dem også
Lurer du på hva klubben heter, vel dette er en Citroen 2 CV 6 fra 1986 og klubben heter Norsk 2CV klubb
Ser ut som vi registrerer flere ut enn inn, dette er en Citroen B 11 fra 1950
Og her kommer det enda en som er en Citroen 11 Sport fra 1939
Og til slutt så kommer det en Citroen B11 fra 1950, håper noen har telt disse bilene, jeg kom til minst 7 stykker
Talbot Horizon? Dette er vel den eneste bilen som setter meg fast...
Citroen Pallas / DS Serie fra 1973, da har vi to av dem her i dag
Peugeot 305 fra 1988, du kan ikke kjøre ut med det skiltet, jeg har et bilde av deg når du kom inn
Så kommer Peugeot 205 GR fra 1989, her var skiltene på plass da
Peugeot 205 GT og han kommer jeg ikke nærmere på, dessuten så har han skjegg også :-)
Neste som kommer er et klubbmedlem som har latt sin franske bil stå hjemme i dag
Og det skjønner jeg godt når du har en Kawasaki 750 H2F fra 1972, og det er så fint vær som i dag
Neste bil gjennom Renaultportalen er en Citroen CX Athena fra 1980, du har også en Norsk CX Klubb
Neste som kommer er en Citroen 11A (Normale) fra 1934, da har jeg en mistanke på at denne klubben heter Traction Norvège
Her kommer det en som tok sin egen vei, utrolige fjæringer på denne bilen som er en Citroen SB AUSF.B fra 1972. Jeg lurer litt på om denne tilhører under Citroën SM Klubb Norge
Neste gjennom portalen er en Citroen 2 CV 6 fra 1986, legg merke til det fantastiske soltaket som ikke kan være helt tett
Blir mye Citroen nå, dette er en Citroen CX 25 Prestige fra 1985
Endelig så kommer det en Renault gjennom Renaultportalen, dette er en Renault 4 fra 1963
Bilen er ikke med på treffet, men jeg ser at det er en veteran og da slipper den ikke unna. Jeg tror det er en Porsche 914 Kabriolet fra rundt 1970
Her kommer det enda en Renault gjennom Renaultportalen, det er en Renault Fuego TX fra 1981
Føreren er min personlige mekaniker på min Renault 6 og barna i baksete er noen av Renaultklubbens maskoter
Neste som kommer gjennom portalen er en Citroen CX 25 Prestige Aut. fra 1985
Så skal vår formann dra, og jeg vet at han ikke kjørte Renault i dag så jeg er på vakt. Denne Mercedes Benz SLK 200 fra 2000 passerer meg og jeg tror at han kjører denne
Men det var feil, han kommer i en Aston Martin DB7 Vantage Volante fra rundt 2000
Han liker å overaske meg, men jeg var på rett årstall da
Men vi er ikke helt ferdig her enda, en Renault Alpine A310-1600 fra 1976 skal gjennom Renaultportalen
Men nå nærmer vi oss slutten, her kommer en Citroen SM fra 1975 gjennom portalen
Like før jeg skal dra så må jeg ha med meg denne Citroen C6 fra 2010
Men før jeg skal dra på jeg stille meg på siden av vinnerbilen når det gjelder Renault, det er nok ikke en tilfeldighet at vi har nesten har lik farge
Jeg holdt på og rygge på en lyktestolpe får å få disse bildene, men det gikk bra
Men her reiser en til, det er en Citroen ID 19 Comfort fra 1963, hører nok til DS klubben tenker jeg
Siste bilen ut Renaultportalen, og det er bruksbilen Renault 4 fra 1971. Dette ble en fin avslutning syns jeg
Så jeg håper at dere har kost dere og at dere likte mine bilder og kommentarer - jeg gjør alltid det beste jeg kan
Så med dette bilde så takker jeg for turen, jeg er hjemme og dette er et fint hus med en fin bil - Volkswagen K 70 L 48 fra 1971

◄ 1 2

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress