Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Renault Clio service turer

Ikke noe var så morsomt som og ta seg fri på en fredag å reise opp til MotorForum i Elverum å levere bilen på service. Dette gjorde vi i perioden 2015 til 2024. Men så byttet vår personlige mekaniker jobb og fra 2025 så reiser vi til TK Økonomitrimming istedenfor. Vi opplever mye på disse turene, så ta en titt da vel.

  • Renault Clio service »
  • Renault Clio service 8 - 2022
Vi starter i 10 tiden og den første bilen som dukker opp på E6 er en Volkswagen 1600 Cabriolet fra 1978, da fant vi en fin veteran på første bilde
Bane Nor sin doning står der den alltid står, ved Bane NOR sitt skinnelager
Vi tar en kort stopp ved Andelva rasteplass nordgående og beskuer bilen vår litt
Noen Grågås hviler seg ved elvekanten og vannstanden er lav
En Blåmeis synger i treet så pent og vakkert
Men nå må vi videre, bilen skriker etter service
Vi passerer Kolomoen bru som ble åpnet i 2009 og er 82 meter lang
Vi har kommet til Brennerikrysset hvor kunstverket Fire står, det har vært litt diskusjoner om disse langs den nye veien
Her har vi den 14 meter høye skulpturen i limtre som står i Løten, like ved Myklegard
Men nå er vi i Elverum og må finne noen veteraner, her har vi en Volvo 240 stasjonsvogn fra 1991. Her klarte vi oss akkurat
Her har vi to veteraner hvis du ser nærmere etter, vi tar den nærmeste først. Det er en Volvo Amazon 121 fra 1969, den vi ser bakenden av er også en Volvo Amazon 1969
Men nå er vi inne hos Motor Forum og ser på en ny bil med merke Hongqi
Den er kinesisk og er et luksusmerke der borte og se den gode plassen da
Sjekk det rattet da, skulle hatt en prøvetur med denne...
Og se på den girspaken da, den var kort og jeg som er vant med paraplygir på gamlebilen
Den er 5,2 meter lang, 2 meter bred og 1,73 meter høy, men hold dere fast nå - den veier 2,7 tonn
Dens fulle navn er Hongqi E-HS9, men nå går vi utenfor og finner noen veteraner igjen
Men nå snakker vi, her står en Renault 4 fra 1972. Her er det paraplygir som jeg skrev om litt tidligere
Men her har vi en Renault som er reservert, kan det være en Renault Laguna V6 fra 2001?
Bommet litt på veteran her, men den var tøff
Det var nesten, men litt bom her også. Det er en Volvo 940 fra 1995, dette er vanskelige biler og dokumentere
Her står en Hongqi E-HS9 til ladning, men vi tør ikke å prøvekjøre den, kanskje neste gang
Vi må fordrive tiden litt, så vi finner oss litt lesestoff
Biler fra 1930 tallet, nå snakker vi. Slike biler er det ikke mange av på veien lenger
Men nå rusler vi oss en liten tur igjen, jeg ser det står en Renault Captur E-Tech til ladning der borte som ikke er en veteran, men en hybrid
Det var ikke mange veteranbiler å se, men jeg fant en. Det er en Volkswagen Variant type 36 fra 1971
Men nå er bilen snart ferdig, vi går inn igjen og finner oss noe lesestoff igjen
Nå ble jeg forelsket igjen, både i Brigitte Bardot og den lekre bilen hun kjører, som er en Renault Floride
Ved rundkjøringen ved riksvei 3 i Elverum, står det en elgku og en kalv. Disse ble avduket 1 juni 2018 i samarbeid med Norsk Elgsenter, Scandic Elgstua og Elverum kommune
Men elgoksen og elghunden ved Elgstua har stått der lenger, Elgstua åpnet i 1959 og elgen var tidlig på plass foran inngangen
Her passerer vi kornsiloen på Vestad i Elverum, ble nok bygget etter krigen en gang
Så passerer vi Norsk skogmuseum som også har elger og som ble åpnet i 1971 av kong Olav V
Se her da, noen er sikkert veteraner, men det ser ut som om alle har fått litt juling
Her har vi Fossenvegen som går over Glomma og Skjefstadfossen kraftverk ligger her
Og her ser vi Sorma steinhvelvbru, den er bygget i ca.1910 og er på Solørbanen og krysser elva Sorma
Men nå tar vi av til Våler i Solør og her langs veien kan vi finne gamle hus. Nå skal jeg ikke påstå at det bor noen her, er nok heller en lagringsplass
Neste hus er nok fra før 1900 tallet, jeg ser faktisk at det er gardiner i vinduene
Er nok et gammelt hus dette også, men er under rehabilitering ser det ut som
Tenk deg hvordan de bodde her i Vålgutua i gamle dager og mange av byggene står her enda
Men nå er ikke jeg så lokalkjent at jeg kan beskrive bygningene så godt, denne låver har nok hatt en storhetstid en gang og vi ser togskinnene til Solørbanen i forgrunnen
Men dette bygget kjenner jeg til og har fulgt i noen år. Det er det gamle administrasjonsbygget Bjørke som skulle rives, men som nå er solgt og skal settes i stand igjen, etter mange års forfall
Jeg kjenner en her som samler på biler, men de er nok ikke veteraner enda
Dette huset kjenner jeg også litt til, det er bevaringsverdig og er fra 1907
Jeg ser at Vålgutua 235 er til salgs, oppført i 1925. I gamledager var det en sport og en gavebutikk der
Dette er vel en Volvo 760, hvis jeg har rett så ble den serien produsert fra 1982 til 1992, og er da en veteran
Men det er flere Volvo-er her, dette er en 740 GL fra 1984, da fant vi enda en veteran
Men her fant jeg en virkelig veteran som har stått i mange år, det er en Volvo Amazon (121) herregårdsvogn. Den kan være fra 1964 til 1970 sånn cirka
Våler stasjon åpnet 4 desember 1910, før 1921 ble navnet skrevet Vaaler
Her står det en Volvo Amazon 121, og da må jeg sitere: Jeg påstår at Volvo 121 Amazon er et av verdens vakreste bil-design, både inspirert av tidlige femtitalls amerikanere og italienske sportsbiler
Men nå er vi framme hos Renault junior, og jeg ser med en gang at trappa opp til verandaen ikke er ferdig enda
Men nå skal vi til Flisa og sjekk disse her da, alle er veteraner
Giraffen på Flisa, eller har vi ikke kommet så langt enda
Jo da, vi er på Flisa og dette er en Volvo 240 GLE fra 1990 og en veteran
Kaffegata er ca. 1 km lang, men jeg skal ikke nedover der nå
Men vi skal selvfølgelig spise litt mat og det blir på Folkets Steakhouse
Jeg har tittet på denne bilen før, det er en Volkswagen Polo som ble produsert mellom 1975 til 1981
Så passerer den en Ford Fiesta 1.1 fra 1982, da fikk vi tak i enda en veteran
Det var denne vi kom i, en Renault Laguna fra 2002, ikke en veteran enda
I rundkjøringen på Flisa kan du registrere mange veteranbiler, her er en av dem. Kan det være en Chevrolet Impala?
Nytt bygg i Skolevegen, rett bak Sundmoen 51. Her var det bare en tomt før, men jeg fant ikke ut noe mer
Ved Holmbakken like nedenfor Libergsfossen ser vi både den nye og gamle Libergfoss bru som går over Flisaelva mellom Kjellmyra og Knappum. Årstallet på den gamle brua fant jeg ikke
Her kan man også se forskjellige dyr i naturen, men det eneste jeg så var en katt
Vestre Gjesåsveg 5 tror jeg adressen er til dette gamle huset. Men hvor gammelt, fant jeg ikke ut
Østre Gjesåsveg 189 er nok et gammelt hus, men hvor gammelt fant jeg ikke ut
Ved Østre Gjesåsveg 275 står det et gammelt hus, men jeg tror ikke det har et husnummer
Her bommet jeg litt, men vi er på Østre Gjesåsveg. Vi hadde nok ikke funnet ut noe allikevel
Dette er Tater-Millas hus som har adresse Fv496 345 eller Glesmyrvegen. Her kan du få høre historien om Tater-Milla, Jenny Emilie Pettersen som levde fra 1886 til 1976 og var datter av den legendariske «taterkongen» Stor-Johan
Nå har det blitt lørdagsmorgen og før vi spiser frokost skal vi montere sammen en dobbel forgasser til en Renault Alpine
Men vi skal på tur i dag og her står guiden vår Bente med sin Rhodesian Ridgeback som heter Charlie
Og her går det ikke i sakte tempo, jeg tror skogen her heter Solvangskogen og eller Stasjonsskogen
Hvordan fuglelivet er i skogen her vet jeg lite om, men dette tror jeg er en Gulspurv
Vi går så fort at jeg har problemer med og holde følge. Denne fuglen kunne jeg ikke vente på, så det ble bare stjerten
Men her dukker de første jernbanesporene opp, Våler er kjent for sin torvindustri før 1900 tallet og ble styrket senere
Gardsmyra i Våler hadde spesielle egenskaper og Det Norske Myrselskap fikk tilsagn av Stortinget til opprettelse av en torvskole. Den andre i Norden, og 26 mai 1918 ble de første 32 elevene tatt imot på den nye torvskolen ved Gardsmyra i Våler
Foruten skolen, var det også en betydelig forsøksvirksomhet på grunn av Gardsmyras spesielle egenskaper. Skolen ble nedlagt etter få år, men Myrselskapets forsøksarbeid fortsatte og strøtorvfabrikken som var bygget i tilknytning til skolen, var i drift frem til 1979
Jeg siterer litt nå fra forskjellige sider. Våler Torvdriftsmuseum i Våler ble åpnet 19 august 1995. Veksttorvfabrikk med utstyr for produksjon av torv som dyrkingsmedium, ble åpnet 19 juni 2007
Her går riksvei 2 over som før 2010 var en stamvei, hvor gammel denne veien er vet jeg ikke, men Haslemostrekka ble ferdig rundt 1964
På Glesmyra i Våler i Solør ligger det et lite jernbanenett for seg selv. Her finnes sporveksler med spor i flere retninger, med sporvidde på 600 mm. Anlegget stammer fra torvdriften på Glesmyra som var ganske omfattende og hadde egen bane fra torvtakene og ned til Solørbanen. Banen starter (eller ender, ettersom man vil…) ved et omlastingsanlegg nede ved Solørbanen ca. 1 km nord for Våler stasjon. Her ble torven lastet over i jernbanevogner for videre transport
Fra omlastingsanlegget går banen først på fast trase i skogen, men når vi kommer opp på selve myra blir det mer sumpete underlag. Her ute brer sporene seg utover myra der hvor det var behov for dem. Denne delen av banen var “variabel”, sporene ble flyttet og lagt ned etter behov
Her ser vi flere rester, kan det ha vært en trekkvogn?
Jeg blir ikke helt klok på alt jeg ser, må nok ta meg en tur opp til Våler Torvdriftsmuseum også
Jeg har hørt at det sitter en gammel Volvo motor i denne her, da blir det store spørsmålet - går den på bensin eller diesel?
At det er jakt her i Våler er det vel ingen tvil om, her har jeg sett elg, rådyr og rev, til og med en bever
Når du er i Våler i Solør så er skog - skog. Men jeg er ganske sikker på at dette må være Solvangskogen
Jeg ble litt usikker på den jaktposten der, den syntes ganske godt i terrenget. Dem driver ikke med Paintball her?
Alle ser på rovfuglen som jeg ikke fikk se, jeg lurte litt på disse steinene. Litt mystisk sted egentlig
Det var faktisk noen som satte opp en fuglekasse her inne i skogen, men det må være for 50 år siden
Noen trær er faktisk trolske, jeg tror at det kan bo noen her
Hvis dette ikke er baksiden på en gapahuk, så vet ikke jeg
Enten så er vi inne på militært område, eller så er det en lekeplass
Ikke kan den være så gammel heller, her er fuglehuset i orden
Her må jeg bare sitere: Solørbanen går fra Kongsvinger til Elverum. Banen var ferdig 4. desember 1910 (Kongsvinger–Flisa ble åpnet i 1893). Siden persontrafikken på banen ble nedlagt i august 1994 går det kun godstog, for det meste tømmer og flis. Strekningen mellom Elverum og Braskereidfoss har noe mer trafikk enn resten av banen
Tømmertoget Tågab TMZ 108 er et svensk diesellokomotiv fra 1970
Men om det har fraktet torv her i Våler, det må du spørre andre om
Furunabben Gapahuk er satt opp av Furunabben barnehage, vi er altså ikke på en militær leir
Furunabben barnehage ble bygget i 2008, da må denne doen være nyere
Furunabben barnehage ligger nede i Våler sentrum og så tar dem turer hit hele tiden, ikke rart at dem er spreke i Våler i Solør
Så ser jeg noe spennende her, det er en Kindling Cracker som er en vedkløyver fra New Zealand. Jeg siterer: Eleven Ayla regnes som den unge og dyktige oppfinneren av dette fantastiske produktet, som i dag er etterspurt over hele verden
Sopp som vokser på stubber kalles ofte for Stubbeskjellsopp, som er en meget vanlig skivesopp
Svarttrost er også veldig vanlig her hos oss, den er blant de største trostefuglene her i Europa
Blåmeisen er en art i meisefamilien og en av våre minste meiser. Blåmeisen er vanlig i lavlandet og helt til nord i Finnmark, og finnes ofte på fuglebrettet
Soppen har vi allerede dokumentert, men her var det flere
Så da er turen i skogen ferdig og hvis du titter nøye etter, så kan du oppdage mye rart
Det gidder jeg ikke å høre på, du må finne på noe mer spennende
Du kan lage en pizza for eksempel, jeg er sulten
Ok, men da må vi ha en pizzaovn som går på propan. Oonis er en fantastisk pizzaovn som ungdommen bruker
Denne ovnen blir meget varm og pizza-en stekes veldig fort, jeg tror ideen kom fra Finland
Som du ser så tar det ikke mange minuttene før den er ferdig, her må du bare følge med
Denne katten heter Pondus og vet at den må vente på resultatet. Men nå må vi videre, etter at maten er spist
Vi skal til Renault senior hvor vi blir møtt av en Pontiac Bonneville fra 1966, vi må faktisk overnatte her
Hvorfor han heter Renault senior ser vi her, du finner vel ikke noen eldre Renault Estafette noen steder med en så fin historie
Renault garasjen i Våler i Solør, bare vent - den er ikke ferdig enda
Så går lørdagskvelden, og vi prater om det ene og det andre - det meste dreier seg om penger
Så blir det lørdagskvelden på meg, nå skal jeg gå og legge meg
På søndagsmorgen så bestemmer jeg meg for ikke å gå en morgentur, men istedenfor dokumentere de nye bilene hans. Jeg tror dette er en bil i 1/43 skala som er en elektrisk Renault 5. Den har jo ikke kommet enda, men når den kommer...
Neste er en Renault Caravelle som ble produsert mellom 1958 til1968
Neste er en Renault 4 Safari Cabriolet som det er veldig få av i Norge, han har nok kjøpt denne i utlandet i 1/43 skala
Dette er en Renault Alpine A310, men det er noe som er rart med den - Renault Alpine V6?
Nå ser vi på en Renault Floride, hvorfor jeg vet det er da den har kjøleribber på sidene
Du kødder ikke med Gendarmerie Nationale som kjører en Renault Alpine A310, og nå er vi på 1970 til 1980-tallet
Men når Gendarmerie Nationale kjørte Renault 4, så var dem ikke så farlige
Men så kommer den siste bilen som jeg ikke finner ut av, det nærmeste jeg kom var Renault Bugatti og den ligner ikke
Men nå har endelig dem andre våkna og jeg kan få se hvordan det er her inne. Her skal det komme en løftebukk som kan løfte opp bilen din
Det er derfor det er så høyt opp til taket, jo eldre du blir så jo mer mo blir du i knærne
Det ser ut som en arbeidsplass nå, men her en det plass til minst 3 Renault-er
Jeg for ta en liten titt opp i andre etasje, her har han mange planer gitt
Men nå er vi på vei hjem igjen, og veien og bygningene vi passerer har en historie
Vi møter en Volvo Amazon 121 fra 1969 og kjører videre
En vakker dag så skal jeg kontakte folkene oppi her og spørre dem om litt historie, dette finner du ikke på web
Så møter vi kjentfolk, det vil si at jeg har tatt bilde av bilen før. Det er en Ford Zephyr 6 fra 1962 og den skal jeg ha et bilde av sammen med bilen min - en gang
Dem som er kjent oppi her vet at du ikke må parkere bilen din sånn at jeg kan se den fra veien. Dette er en Cadillac DeVille fra 1972
Huset er gammelt, men modernisert. Men det kommer en veteranbil også. Det er en Datsun 200 L fra 1980
Jeg kjører ikke mange meterne før en ny veteranbil dukker opp, det er en Datsun Bluebird 1.8 GL fra 1981
Så kjører du her oppe så kan du oppleve mye rart, jeg må bli litt mer sosial - tror jeg
Neste er nok en bil jeg har tatt bilde av før, dette er en rånerbil som heter Chevrolet Impala og er fra 1964
Det er første mai i dag, det er derfor dem flagger
Det ene flagget etter det andre, dette er et bygdetun som er gammelt
Så passerer jeg en gammel Volvo som ikke for mer bensin, lokket er fjernet
Ta bilder av fugler i fart er nok ikke det lureste du kan gjøre
Men er du en rype? Jeg bare lurer...
Politihøgskolen har Toyota Hiace enda, og det syns jeg er kult
Det er ikke lett og ta bilde av en rovfugl i fart, men jeg klarte det
Vi har passert Kongsvinger og en dag så blir disse bildene historiske
Jeg tror også at disse vindmøllene for en kort historie, ikke spør meg om hvorfor
Skarnes, jeg liker alltid og ta bilder av disse 22 polarfuglene som egentlig er ryper
Disse tre arktiske revene teller jeg alltid, men revene og rypene er et skikkelig løft for Skarnes- skrives det
Jeg følger alltid med dette bygget som ligger tett inntil veien, når ramler det ned?
Ved Skarnes bilhoggeri ser jeg også på et bygg, hva er historien?
Skarnes bilopphoggeri sin historie må vi nok spørre om, den finner du ikke selv
At folk her oppe bruker flaggstanga si på 1 mai, er det ingen tvil om
På Vormsund ser jeg en Volkswagen VW 1300 fra 1973 fyller bensin, da har dem nok 98 oktan her
Hver gang jeg passerer her så prøver jeg og finne noen nye biler, mulig at jeg fant en American Motors American fra 1967 og en Munsterland 500F fra 1988 her
Når du møter disse tre bilene ved rundkjøringen ved Fuglefjellvegen , så venter du. Det lukter Mercedes lang vei
Vi passerer Kløfta og bobla på S.O.S taket er der enda
Så passerer vi Skedsmokorset, her er det Land Rover så det holder
Så kommer vi til Oslo, Velkommen til Oslo - hvorfor det?
I Oslo så rives gamle bygninger, så kommer det nye bygninger som er veldig høye. Merk dere tomta her, jeg tror det heter Kaggen gård
Ved Alnabru har vi noen bygg, som nok er en torn i øyet til våre politikere
Jeg kunne satt en adresse, men her lar jeg det være
Så passerer vi Tvetenveien 28 som er Bryn fordelerstasjon, jeg bare siterer: I 1901 ble det startet kraftoverføring i privat regi fra Kykkelsrudfallene i Askim til Aker. Aktieselskabet Glommen Træsliberi stod for utbygging av ledningsnett og transformatorstasjoner. Innenfor Aker bygde selskapet transformatorstasjoner ved Tonsen, Bryn, Lambertseter, Ris og Lilleaker. Transformatorstasjonen ved Bryn er senere utvidet flere ganger
Men nå er jeg hjemme og takker for denne turen, det og dokumentere hvert eneste bilde du tar kan være utfordrende

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress