Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Renault Clio service turer

Ikke noe var så morsomt som og ta seg fri på en fredag å reise opp til MotorForum i Elverum å levere bilen på service. Dette gjorde vi i perioden 2015 til 2024. Men så byttet vår personlige mekaniker jobb og fra 2025 så reiser vi til TK Økonomitrimming istedenfor. Vi opplever mye på disse turene, så ta en titt da vel.

  • Renault Clio service »
  • Renault Clio service 10 - 2024
Fra Alnabru og på veien opp til Elverum så var det så mange fly i luften at noen kommer bare på flysiden og ikke her. Dette er SAS med landingshjulene oppe
Litt lengere opp på E6 så ser vi SAS med landingshjulene nede, da er vi rundt Gardermoen flyplass
Jeg skal ikke overdrive med fugler på denne turen tror jeg, men her sitter Skjæra og venter på SAS
Egentlig burde vi ha ringt NAF og fått fraktet opp bilen slik som du ser her. Men når du ringer NAF må du ha en smarttelefon, og det har ikke jeg
Så tar vi en pause ved Mjøsa som fremdeles har litt is på seg, den har et areal på 365 kvadratkilometer og er Norges største innsjø. Jeg har fulgt den fra Hamar og helt ned til Oslo på en tur jeg hadde, ble litt fiasko kan du si
Så hva gjør vi på en rasteplass som dette? Vi venter selvfølgelig på toget
Så kommer toget og jeg må dokumentere, med VY-toget fra Oslo Sentralstasjon til Hamar stasjon tar det litt over en time å kjøre. Da går det raskere med toget enn med bilen
Og med SJ Nord tar det også litt over en time fra Oslo Sentralstasjon til Hamar stasjon. Jeg sjekket litt, og fant ut dette. Nordover får vi dobbeltspor helt til Hamar i 2028. Det betyr en reisetid Hamar–Oslo på under timen, og vi får fire tog i timen
Så kommer vi til Kolomoen bru som er fra 2009 og som ble lyst opp av rosa lys helt til for 2 år siden. Da fikk den lysene gult og blått, i solidaritet med Ukraina
Vi klarte å komme oss til Motor Forum i Elverum med knekt støtdemperfjær. Vi parkerer selvfølgelig ved siden av en Renault Megane E-Tech Electric fra 2022. Den ble lansert i 2022 og er fullspekket med teknologiske løsninger og egenskaper i tillegg til en fantastisk design
Nå var det ingen Renault-er der inne så da holder vi oss utenfor. Til venstre så står det en Renault Kangoo fra 2023, dette er en ekte diesel bil. Den til høyre er en Renault Megane E-Tech Electric fra 2023. Hvem vil leve lengst? Strøm har jo blitt en dyr handelsvare som tidligere var landets ressurs
Men det blir litt fugler på turen også, her ser vi Linerla 12 april og det betyr at våren har kommet til Elverum også
Jeg er litt rar sånn, her har vi Renault og Linerla i ett bilde
Så dukker det opp noen Traner i luften, dem er på vei nordover
Jeg har tatt bilde av både Trane og Gråhegre i luften, den tydeligste forskjellen på en trane og hegre, er hegrenes inntrukne hals under flukt
Så her er halsen ute, altså må det være en Trane
Reparasjonen tar sin tid så vi tar en tur rundt i nærmiljøet, her ser vi en liten fugl som kan være Bokfinken
Vi så også to ekorn på turen, her er den ene
Så kommer det en fugl jeg ikke er helt sikker på, kan det være en Gråsisik?
Jeg for ikke helt tak i denne fuglen, litt for tett skog her
Neste fugl er nok litt mindre, kan det være en Løvsanger?
Jeg holder meg til det, ganske sikker på at det er en Løvsanger
Til slutt på turen ser vi en Spettmeis, den er veldig lett å kjenne igjen
Men nå har fuglene oppdaget meg her inne i skogen, så nå går vi videre
Her står det en gammel lastebil av merke Super, kan det være en gammel Scania fra 1960 åra?
Jegerstien på Vestad, jeg har alltid trodd at det har vært en flyplass her. Men leter jeg etter en historie så havner jeg alltid på Starmoen flyplass som ble opprettet etter en storbrann i 1976
Så ser jeg en Airbus H125 med kamera på snuten, det er fredag og den er på vei mot riksvei tre som er den korteste og raskeste veien mellom Oslo og Trondheim. Har fått noen fartsbøter på den veien der. Men nå reiser vi til Starmoen flyplass og avlegger dem et besøk
Men nå er vi på Starmoen flyplass, jeg beklager at det ikke ble noen bilder på veien, men måtte sjekke om bilen var ok, etter servicen
Men jeg vil ha litt historie når vi først er her. Jeg siterer noe jeg fant. Området som i dag fremstår med en gresslette på nærmere 1200 x 200 meter, var i juni 1976 utsatt for den største skogbrannen i Norge i etterkrigstiden. Ganske raskt etter brannen, begynte en gruppe ildsjeler i Elverum Flyklubb å etablere en grusstripe i brennfeltet...
Men tilbake til nåtiden. Luftsports uka i 2023 var 22-25 juni og i 2024 blir det fra 1-7 juli. Jeg har bursdag 6 juli så kanskje vi kan få til noe som vi gjorde i 2019 når jeg hadde bursdag
LN-HAU er et gammelt slepefly fra 1959, det er faktisk like gammelt som meg. Piper PA-18A-150 Super Cub heter flyet og eies nå av Norges Luftsportforbund
Hva er et slepefly tenkte jeg, så jeg måtte lete litt. Og dette var noe jeg fant. Et slepefly eller taue-fly er et motordrevet fly som benyttes til slep av seilfly, reklamebanner eller et flygende mål for skyteøvelser. Nå har jeg faktisk siktet mot alle disse målene, men det er en annen historie
Men nå vil jeg ikke sitere, jeg vil se på detaljene på mine egne bilder. Som dere ser så hviler seilflyet seg med den ene vingen ned mot gresset
Så setter piloten seg inn i seilflyet og det blir balanse
Halehjulet til seilflyet reiste seg allerede når piloten satt seg inn i flyet, men slepeflyet måtte kjøre noen meter før halehjulet går over bakken
Jeg hører at LN-HAU jobber litt, men motoren maler som en katt
Men vi har jo ikke presentert seilflyet enda, det er LN-GBZ som er en Alexander Schleicher ASK 21 fra 2006 som Elverum Flyklubb eier
Jeg har et register og har funnet ut at alle seilfly begynner med G bortsett fra en som begynner på H
Men nå skal vi følge dem litt mens dem skal opp
Dem skal vel opp til minst 1000 meter høyde tenker jeg
Nå vet dem at jeg står her nede og tar bilder, så kanskje dem ikke flyr så høyt opp
Et luftfartøy som holder på med et slep av en slik art at det sterkt begrenser det slepende og slepte fartøys evne til å avvike fra sin kurs...
Nå tuller jeg bare litt, det tar litt tid før dem er i riktig høyde
Nå blir jeg litt engstelig hvis dere skal fly høyere
Nå må slepeflyet slippe lina snart, eller så klarer jeg ikke å følge dem. Eller er det seilflyet som kobler fra lina?
Når jeg var på Hokksund flyplass var lina hengenes bak på slepeflyet, det ser jeg ikke nå
Men han er høyt oppe og svinger både hit og dit
Jeg kan fremdeles ikke se lina
På slepefly med linevinsj så trekkes lina ut fra slepeflyet i tilstrekkelig lengde for å kunne koble i seilflyet. Slepeflyet taxer så ut resten av lina til...
Nå er jeg sikkert på bærtur, men jeg forsøker da
Legger dere merke til at det er glass eller vinduer i taket også?
Men nå skal han lande, jeg er litt oppsatt på landinger
Han kommer inn veldig bra, det ser jeg
Men nå vet han at jeg står her og tar bilder...
Du kan bli stressa av mindre, hvis du ikke er rutinert
Dette ser veldig bra ut, men så har jeg en forbaska henger i veien
Bare forhjula kommer ned før halehjulet så er det greit. Ser greit ut dette her
Perfekt landing spør du meg
Nå blir jeg litt nervøs, han kommer rett imot meg
Min pappa har seilt seilfly, og har lært meg litt. Der det er et seilfly kan det fort være et annet. Dette er LN-GBZ
Alexander Schleicher ASK 21 har et vingespenn på 17 meter
Jeg må nok vente litt til han kommer lenger ned
ASK 21 er bygget i et glassforsterket plast og er en to-seters seilfly med T-hale. ASK 21 er først og fremst designet for nybegynneropplæring har jeg lest
Så hvis dette er en nybegynner, så kan jeg vente litt på han
Da har han ikke lært seg alt om dette med oppdriften osv.
Det pappa fortalte meg at setene er fallskjermene i seilfly, nå vet jeg ikke om det er sånn i dette flyet
Så fortalte han meg at det er tissehull i seilfly, nå skal ikke jeg gå nærmere inn på det
Men nå følger vi ikke det samme seilflyet, dette er LN-GLA som er en Alexander Schleicher ASW 27-18E fra 2013. Blir også kalt ASG 29E
Det jeg også ser er at dette er et motordrevet seilfly
Nå er vi tilbake til Alexander Schleicher ASK 21
Husk at dem er høyt oppe og vi har solen som også blender meg noen ganger
Mitt mål nå er og få dem sammen i et bilde
Jeg må følge den ene med kamera, og se på den andre med mitt andre øye
Da er det bra at ikke noen andre ser meg nå, må se passe gal ut der jeg står
Men her er dem i samme bilde, LN-GBZ og helt nede LN-GLA
Et seilfly av denne typen har en egenvekt på rundt 360 kg, så det veier ikke så mye
Men at det seiler gjennom luften uten og lage en eneste lyd, er litt rart
Når du ser etter et fly, er det jo gjerne lyden du går etter
Men nå skjer det noe, piloten i slepeflyet spør om jeg vil komme inn, og jeg får lov til å ta bilder
Det første jeg ser er LN-EIC som er en Piper PA-25-235 Pawnee fra 1964. Det er et slepefly og sist jeg så den så var det Norges Luftsportforbund som eide den
LN-TSE har jeg også sett før, men hvor? Det er en Cessna 150F fra 1965. En Cessna 150F har jeg bare sett en av og det er denne, jeg tror det bare er plass til to i den
For 4 år siden så jeg LN-KCH som er en Piper PA-18-150 Super Cub fra 1967. Men den gangen så hadde den ikke ski på seg
Her ser vi ski med utsparing for hjulene, slik at flyet både kan flyes til og fra rullebaner med fast dekke og på snødekte flater
LN-GOR som er en DG Flugzeugbau DG-1000S fra 2021, har jeg ikke sett i luften før. Det er Norges Luftsportforbund som eier den
I kroken så står LN-FAA som er en Piper PA-22-108 fra 1962, jeg har ikke sett en Piper PA-22 før, og jeg tror denne modellen heter Colt
LN-FAB er en god og gammel Taylor J2 Cub fra 1937 som jeg ikke har sett før. Den er amerikansk produsert og minner meg litt om Piper Cub
Jeg har sett mange av denne typen i luften her oppe, men kanskje ikke LN-YLG som er en Bailey/Moyes Dragonfly Tug fra 1994 som Elverum Flyklubb eier
Nå husker jeg, det var på bursdagen min den 6 juli 2019 jeg så LN-EIC her på Starmoen flyplass. Nå får jeg ro i sjela
Men det er på tide å tenke på hjemveien, her fikk jeg også LN-GBZ sammen med sola
Jeg lurte på om jeg skulle vente til han landet, men fikk beskjed om at han kan være lenge der oppe - i flere timer
Da kan han oppdrift, den saken er grei
Fantastisk å se på
Må bare følge den litt til
Svaner i luften lager mer lyd en denne
Men nå ser jeg noe, vi har fulgt LN-GBZ
Men her kommer LN-GLA igjen
Vi kan ikke se motoren herfra, men vi vet at den er der
Nå er vi tilbake til LN-GBZ
Nå håper jeg at det ikke var enda et seilfly der oppe
Noen ganger så kommer han nærmere, men noen ganger så stiger han igjen
Så tiden løper litt fra meg nå
Kanskje du lander, kanskje ikke
Så stiger du litt igjen
Bare litt til nå
Jeg takker selvfølgelig for besøket og at jeg kunne få komme inn på flyplassen
Men nå må jeg dra, takk for oppvisningen der oppe :-)
Jeg er for sent ute og kona tar bilde når jeg ankommer
Det fins to Renault-hus i Våler, dette er det andre huset. Hvor ellers kan du se fire Renault-er på rad og rekke. Kangoo, Clio, Megane og Laguna
Nå er det lørdagsmorgen og vi må hjem i dag, men litt hagearbeid fikk vi gjort i går da
6 måneder og har fått sin egen stol og bord allerede, som tiden flyr
Akkurat, det er en Renault som pynter opp på veggen
Nå skal vi gå en liten tur, kanskje vi ser noen pippiper
Det første vi ser er en traktor av typen Ford 3000, men er den gammel? Jo da, den ble laget av Ford Motor Company fra 1965 til 1975
Det neste vi ser er en hund som bjeffet fælt, kan det være en Drentsche patrijshond?
Men er vi like gode på katteraser? Svaret er vel nei, og du har minst 20 forskjellige katteraser
Men det er mange katter i Våler, det er helt sikkert
Kråka var den eneste vi så på turen
Men nå er det på tide å si farvel, nå reiser vi tilbake til Oslo
Vi passerer Flisa, her satt det en kar i rullestol som jeg kjenner. Men som dere ser så bommet jeg, men han liker amerikanske biler
Vi prøver å følge en Chevrolet Corvette, antagelig fra rundt 1985
Hvor ser du en Citroën 2CV og en Cadillac De Ville ved siden av hverandre? Jo, det er her
Svaner eller gås blir det store spørsmålet her, men dem er store
Ford Granada, dem ser du ikke ofte på veien mer
Så passerer vi en Volvo med fire dører, da har vi tre valg. Enten Volvo 144, 244 eller 264
I Kongsvinger ser vi alltid tog, men hvem er disse? Det er Grenland Rail El 15 nr. 104, Mz 1450 Frøya og Mz 1460 Loke
Nå har vi kommet til kulturparken Nor og ser Schusslers veg 40 som er Nor herregård fra 1859
Schusslers veg 28 tror jeg dette er og alderen er ukjent. Men det er gammelt og nå har jeg adressen
Schusslers veg 20 tror jeg dette er og kan være fra 1858, jeg har kjørt forbi her før, men da fant jeg ikke ut alderen
Så kommer vi til Kongsvinger hengebru som også blir kalt Kongsvinger bru fra 1949. Den første trebrua som stod her var fra 1856 og fikk litt juling under 2 verdenskrig
Men Kongsvinger bru fra 1949 var ikke bra nok til å kunne ta unna trafikken som kom etter hvert, så en ny bru og hovedvei gjennom Kongsvinger ble bestemt. Etter en kamp på 22 år ble det i 1984 endelig vedtatt at den nye brua skulle bygges, det er den du ser her
Så kommer vi til de tre revene på Skarnes, dem heter Esja, Selma og Lubbi og er enten arktisk rev eller det vi kaller en fjellrev
Jeg vet ikke i hvor mange år jeg har kjørt forbi her og tatt bilde av dette bygget her. Men jeg venter bare på at det skal dette ned
Så kommer vi til Ullern Torvstrøfabrikk, her kan det være togspor og det kan være maskiner inne i bygget
Men jeg ser et hull i taket der, hvordan går med med maskinene som da er der?
Her står jeg fast, Ford sin F-serie med pickup er lang og vanskelig, men vi er nok på overgangen 1990 og inn i år 2000
Når så du en slik bil med dobbel bakaksel og en campinghytte av typen Special med begrenset opplag?
Har du prøvd å søke etter trollet langs E16? E16  som også er Oslovegen forvirrer meg på kartet
Så har vi kommet til Kløfta og ser bobla fra E6, selvfølgelig så retter dem opp biler
Det er akkurat ved E6 du kan se rådyr, her ser du to stykker
Nå er vi ved Kaggen gård i Strømsveien på Alnabru, her krangler Plantasjen og Ikea om plassen har jeg skjønt
Her ser vi en Demanor kran på Alnabru, den kan løfte 20 tonn. Alt jeg vet er at den ikke var her for 5 år siden
Her holder MC-klubben Bandidos eller Hells Angels til, bygningen ser litt mer uskyldig ut nå. Enten så har dem flyttet ut, eller så har dem bare malt huset
Innspurten 15, det jeg nå kaller Helsfyr Atrium, skal bli høyere. Problemet er at jeg ikke husker hvor høyt det var når jeg tok forrige bilde
Vi må ta en veteran til før vi er hjemme, denne kjenner jeg godt. Det er en Chevrolet Chevy Van G20 Starcraft fra 1991, det var ikke så lenge siden jeg tok bilde av en fra 1990
Chevrolet Chevy Van ble produsert fra 1964 til 1996, og jeg har tatt mange bilder av dem på mine turer
Men nå er jeg hjemme på Høyenhall og her er det trange veier. Jeg vil anslå at denne VW bobla er fra rundt 1966
Da er nok dette en VW 1300, det var det året hvor bilene kunne startes med samme nøkkel som den man åpner dørene med
Men nå er jeg hjemme og vinterhjulene kan lesses av, nå er det 1 år til neste gang jeg tar turen

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress