Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler 7 oktober 2023
Vi starter turen her på Kløfta. Folkevogn er en norsk betegnelse for den klassiske Volkswagen Type 1, på norsk også kalt Bobla. Bilen ble lansert i 1938 og ble produsert... Vi er nå på taket til SOS Biloppretting på Kløfta. Nå skal vi kjøre riksvei 2 eller Europavei 16 som er en norsk riksvei. Europavei 16 (E16) er en europavei som går mellom Londonderry i Nord-Irland, Storbritannia og Bergen (med arm fra Hønefoss til Sandvika ved Oslo), og Gävle i Sverige. Lengden er 1180 kilometer, inkludert 190 kilometer i Storbritannia, 630 km i Norge og 360 kilometer i Sverige
Så nå skal vi følge Kongsvingervegen som hadde byggestart i 2004 mot Kongsvinger, og den første brua vi kommer til heter Kirkedalsbrua. Det er den lengste brua med sine 244 meter på veien som også heter riksvei 2, du er med nå?
Så kommer vi til Hillern bru som krysser en av de mange ravinene på tvers av traséen til den nye riksvei 2, den er 153 meter lang
Neste er Ulvedalsbrua som også er 153 m lang, vi må komme tilbake til hvorfor disse bruene har fått disse navnene
Så har vi Nygård bru som bare er 45 m lang, men vi er godt i gang med dokumentasjonen nå
Så kommer Flindrum bru som er 79 m lang, jeg tror elgen har mulighet til å gå under disse bruene
Så har vi Nedre Lund bru som er 79 m lang, kanskje ikke så rart at vi ikke ser elg her
Så til slutt har vi Langbakk bru som er 107 m lang, men så havner vi på landsbygda igjen
I Kongsvingervegen 1505 så ligger Burger Bit, så nå er Fresh Pizza historie...
Når du skal ta bilde av et hus, da kan det dukke opp en veteranbil også. Skal vi anslå alderen rundt 1960 åra?
Men her må det bo en engelskmann, bortsett fra de to engelske veteranbilene så ser jeg en Land Rover Range Rover TD6 fra 2003
Så kommer vi til Sandvegen 2 i Oppaker, og huset er gammelt. Her lå det et landhandleri i gamledager på Oppakermoen
Dette er vakkert og jeg ser at solen skinner, men det er en veteranbil der også
Det er en Buick 225 fra 1962, dette er en stor bil og modellåret 1962 er starten på en ny generasjon
Så kommer vi til Sanngrund hvor vi tar en liten stopp, her er Sanngrund Servering og Overnatting og adressen er Oslovegen 910. Her har det vært servering siden slutten av 1960 åra
Vi stod her i august og så at Glomma var stor, men den har gått tilbake igjen nå. Det var den store flommen i 1995 som ble vendepunktet for Sanngrund Servering og Overnatting, da måtte det meste av hytter og diverse byttes ut
Nå er det rene idyllen her, familiehytter, campingvognplasser, glampinghytter og bobilplasser. Men hva ser vi her?
Du kan fiske i Glomma, her kan du få ørret, harr, gjedde, gjørs, og lake blant annet. Glomma er Norges rikeste fiske-elv, og byr på et spennende sportsfiske
Vi fortsetter Oslovegen mot Skarnes og ser bygningen som var Ullern Torvstrøfabrikk i gamledager. Det gikk faktisk noen små tog her også da
Torv var tidligere brukt til strø i mange fjøs, men også til å fyre  med. I eldre tider var det flere torvbedrifter i området. Ullern og Vinger torvstrøfabrikker er fortsatt intakt som bygninger
Vi skal ta noen flere bilder på veien tilbake, det er helt sikkert
Så kommer vi til Oslovegen 138 som ligger i Skarnes, her fant jeg ingen historie
Rett over veien kan vi ha Oslovegen 145 kanskje, huset har ikke noen nummer og ligger mellom Oslovegen 145 og Oslovegen 100 mot Skarnes
Kanskje det har vært en gårdstun her, og så kom Oslovegen...
Jeg må alltid sjekke at de tre polarrevene er på plass, det var en gang i oktober 2019 at en var stjålet husker jeg. Revene i rundkjøringen har fått navnene Esja, Selma og Lubbi
I den andre rundkjøringen har vi en flokk med hvite fugler som flyr i en virvel. Det er kunstnerne Aleksander Stav og Lars Skjelbreia som har laget dem,  og tirsdag 25. juni 2019 ble kunstprosjektet «Landet som ikke er» i rundkjøringene offisielt åpnet
Men nå skal vi videre mot Kongsvinger, og da ser vi selvfølgelig etter elg
Det første som dukker opp langs veien er to svaner som hviler seg, jeg klarer ikke å se om det er Knoppsvaner eller Sangsvaner
Så ser jeg at radaranlegget på Vardåsen fremdeles er aktiv, den skal vekk og da vil det sikkert komme opp nye boliger der. Men det skal komme opp tre nye radarer, så jeg må følge med
Nå ser vi Kongsvinger bru som ble åpnet i 1949, og i 2022 fikk den sandblåsing, maling og nytt dekke på fortauet. Det spørs om den kommer til å bli enveiskjørt denne også
Når vi skal passere Kongsvinger stasjon som ble åpnet i 1862, så ser jeg alltid etter tog. Her står MA 406 Kvitebjørn fra 1954 og venter på meg
Jeg tror det var i 2016 den fikk navnet Kvitebjørn, skiltene ble spesialbestilt fra England og Norsk Transport sier selv følgende om navnet «Kvitebjørn» på lok 406: «Norsk Transport som eier loket har base på Notodden og er opptatt av Norsk Hydros navnetradisjon på sine lokomotiver og alle (nesten) hadde navn fra norske folkeeventyr.»
Reis med Vy tog Type 74 mellom Oslo og Kongsvinger: Billige togbilletter ✓ Gratis wifi ✓ Lademulighet ✓ Bestill en miljøvennlig reise raskt og enkelt i Vy-appen... Nå bare gjettet jeg på type tog
Norsenga bru på E16 i Kongsvinger er en fagverksbru i limtre og stål. Den ble ferdigstilt i 2017 og er 94,5 meter lang - og er fremdeles enveiskjørt
Men her så dukker det opp en spennende bil, er det en Auto Union 1000 fra rundt 1960?
Her ser jeg også en veteran, det er en Volvo 245 fra 1979
Men disse to stod veldig nære veien, en er nok Ford og den andre er jeg usikker på, men begge er veteraner
Når vi ikke ser elg, så kan vi ta med noen hjorter istedenfor. Vi er ved hjortefarmen nå
Så dukker det opp en flokk med svaner igjen, jeg tror dette er Sangsvaner, men er ikke sikker
Og der ute så står det en Chevrolet Impala, som ser ganske sliten ut. Men sjekk de felgene, dette er en ekte raggarbil
Så passerer vi Skaslien Gjestgiveri som har adressen Solørvegen 1127, da er vi i Kirkenær. Det er et spennende sted som har vært her siden 1952, og familien feiret 70-års jubileum høsten 2022
Her ute kan du se mange gamle hus, hva har det vært her i gamledager? Det jeg reagerte på her, var den hvite luken...
Så møter vi på en veteran igjen, det er en Mercedes-Benz L 613 D fra 1977. Jeg tror at denne Mercedes bussen inneholder Soul og Country musikk, nå bare gjetter jeg
Men nå har vi kommet til Flisa og her er Negarden fra 1897, et opphold her er som en reise tilbake til «La Belle Époque» – den skjønne tiden, navnet historikerne gav perioden fra slutten av 1800-tallet og fram til utbruddet av første verdenskrig. Perioden var preget av optimisme, vekst, sorgløshet og framtidstro. Nye oppfinnelser og store framskritt både på vitenskapens og kulturens område gjenspeilet positive samfunnsendringer. Oppfinnsomheten blomstret, dansende linjer, utsøkte detaljer og vakre farger preget både kunst, arkitektur og design. Nå bare siterte jeg...
Negarden er et gammelt Sveitserhus, rammet inn av en stor engelsk hage. Som gammel tobakkselger, så fant jeg også ut at her har det vært en høy sigarføring, helt frem til tidlig 1930 tallet. Mulig jeg kommer til å overnatte her og spørre Eva og Olav om litt historie
Og på veien videre mot Våler så dukker det opp enda noen svaner, det er nok Sangsvaner og den ene til venstre har gjørme på nebbet
Men nå har vi kommet til Våler og en Mercedes-Benz 230 fra 1965 står og venter på meg ved Mobakk Bil og Service
En Mercedes-Benz 230 fra 1965 med runde lykter, da må det være en W110
Men nå er vi framme ved målet vårt, og bestefar er her allerede med sin Renault Fuego TX fra 1981. Denne bilen har jeg mange bilder av kan du tro
Men så dukker det opp en bil jeg ikke har sett før, det er en Renault Megane fra 2013. Den er ikke en veteran enda, men den kan frakte en barnevogn med Kong Gustav i. Vel, nå tok jeg vel litt i, selvfølgelig sitter han i en barnestol av ypperste kvalitet i baksetet, eller forsetet...
Men nå kommer det store øyeblikket, jeg holder Kong Gustav for første gang. Han er bare 5 dager gammel og jeg kan ikke beskrive de følelsene jeg har akkurat her
Så er det bestemor sin tur, nå skal ikke jeg beskrive hennes følelser her, men dem er sterke...
Så har vi bestefar da, jeg har aldri sett han så...
Så har vi tanta da, nye generasjoner vokser opp og vi er så heldige at vi kan få følge dem - med kamera på magen :-)
Flere familiebilder for dere ikke, men på vei hjem igjen så møter vi på en Saab 96 fra 1965. Dette er en to dørs modell produsert i Sverige, du ble overasket nå?
Flere svaner å se på vei hjemover, dem er litt for langt unna
Vi møter også på en Chevrolet Bel Air fra 1966, dette er en driftssikker bil, det er bare å starte og cruise av gårde. Jeg tror det sitter en V8 med PG Automat i denne
Så dukker hjorteflokken opp igjen, vi så noen på veien opp også
Det er ingen av hjortene som har horn, skal ikke noen ha horn da?
Men nå dukker det opp mer enn jeg kan dokumentere, er det esler vi ser her? Og rumpa på en ku, det ser jeg
Da har vi kommet til Kongsvinger igjen, og jeg elsker tog. Da skal vi ta et nærbilde og dokumentere litt
Vi begynner fra venstre. Cargo Net El16 2212 fra 1984, neste er MA 404 Askeladden fra 1953. Vi så MA 406 Kvitebjørn på vei oppover. Den til høyre er Bombardier 119 009-8 fra 2009, her var vi heldige gitt
Schusslers veg 40 som heter Nor herregård  og som er fra 1859 har jeg dokumentert før. Men jeg kan tillegge litt, jeg siterer. Hovedbygningen på Nor ble tegnet og bygget av arkitekt og byggmester Johan Heinrich Günther Schüssler i perioden 1858-1859 for trelasthandler og godseier Arne O. Lunderbye
Kongsvinger hengebru så vi også på vei oppover, men jeg kan sitere litt. Kongsvinger hengebru har vært åpen for myke trafikanter i perioden brua har blitt utbedret. Det neste året blir det betydelig bedre fremkommelighet for myke... Men så kommer denne, jeg siterer igjen. Nødetatenes bekymring for trafikkflyten i Kongsvinger sentrum gjør at fylkeskommunen er villig til å revurdere dagens ordning...
Polarrevene på Skarnes kommer jeg til å se mer av, jeg har en mistanke at vi reiser oftere oppover nå, som Kong Gustav er til
Så bobla på taket til S.O.S. Biloppretting kommer jeg også til å øve meg på, det er en på Ryen som jeg følger og denne her
Men nå er dagsturen over, det ble rundt 35 mil opp og ned på en dag, men skal man møte en viktig person, så tar man denne turen :-)

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress