Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Fransk Bildag 2022
Jeg starter fra Oslo før klokken 09.00, da skal jeg ha god tid til Fransk Bildag som begynner klokken 11.00
Været er fint og det er fint, når vi skal feire at Fransk Bildag har holdt på i 20 år
Hvem tror du tok initiativet i 2002? Jo, det var klubben min det - Renaultklubben. Her passerer vi Polarstjernen som egentlig heter Kepler-stjernen som Vebjørn lagde og landet på Gardermoen Næringspark i 2000 tror jeg
Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet i oktober 1998, og jeg må innrømme at jeg ikke har vært så mye her
Men det er noe som heter Kulturpark her, så noe gammel historie må finnes her
Flytårnet på Gardermoen er 89 meter høyt skrives det, men når de skriver Gardemoen så stoler jeg ikke helt på infoen
Eller het det Gardemoen i gamle dager og Gardermoen i nyere dager?
Men her kan jeg kanskje finne noe historie, Ullensaker museum som skal flytte innen 2025, kan kanskje fortelle meg noe
Ullensaker museum ligger ved en av Norges eldste ekserserplasser, Lilleplassen, som ble anlagt i 1740 - kan det være her?
Dette er Tunvegen 1 og ser gammelt ut, men Ullensaker museum ligger visst i nummer 15 og så langt inn kjørte ikke jeg
På den andre siden har du Tunvegen 8 til 16, det er fem like hus hvor vi ser noen av dem, og bygningene her ser faktisk enda eldre ut
Så dette her må være de bevarte bygningene fra den gamle militærleiren, sånn tolker jeg det
Bygningene ble renovert i 2015 og brukes til vanlige boliger, det skulle vært artig å finne ut alderen på disse
Det var synd jeg ikke hadde mer tid, men jeg må jo ikke kommer for sent til treffet. Men nå skal det kanskje dukke opp en tredje rullebane et sted her, så jeg er glad jeg svingte innom
På vei ut igjen så syns jeg at jeg ser en fransk bil på hjørnet der, kanskje en Talbot? Vi skal jo tross alt på Fransk Bildag litt senere
Jeg tar en rask stopp foran Ravinevegen 7 for å se om jeg kunne finne noe historie, men det fant jeg ikke
Men da er vi tilbake igjen til her hvor vi skal ta til venstre mot Flysamlingen, treffet skal være der. Ser du flyet Norwegian like over rundkjøringen, da kan jeg fordrive tiden litt, mens jeg venter på bilene
Selvfølgelig klarer redaktøren i Renaultklubben og komme før meg i sin Renault 4, han er alltid tidlig oppe
Men nå har jeg plassert meg strategisk til, så kan vi ta bilder av fly mens vi venter på bilene. Dette er SAS Scandinavian Airlines som skal lande
Nå skal ikke jeg plage dere med for mange flybilder på turen, men noen må vi ta med. Dette er Danish Air Transport (DAT) som skal lande med sitt ATR 42-500
De kommer jevnt og trutt, dette er Norwegian som skal lande
Men her kommer den første bilen som er en Citroen 2 CV med modellbetegnelsen 6 og er fra 1985, det blir ikke den eldste bilen her inne i dag kan jeg love deg
Mens vi venter på de neste bilene så kommer SAS Scandinavian Airlines med sin Airbus A319-100 og skal lande
Så kommer det en meget bereist bil som dere kan se, det er en Renault F4 Fourgonnette fra 1983
Hakk i hel så kommer det en bereist til, det er en Renault 4L fra 1966. Det er Renaultklubben som skal arrangere i år, så da må de være tidlig ute
Neste som kommer er en Peugeot 504 pickup fra 1983, det ser faktisk ut som den er til bruk daglig
Beklager, nå kommer det et fly igjen, det er Flyr som kommer med sitt Boeing 737-800 og skal lande
Det kommer flere fly enn det kommer biler, men det er litt tidlig enda. Her kommer det to fly samtidig, men nå holder det med fly
Dere må forresten hilse på Kaia som holder meg med selskap mens jeg står her
Neste som kommer er den eldste hittil, men det vil komme mange biler til. Dette er en Citroen Berline 15 SIX fra 1951
Neste som kommer er en Citroen CX Athena fra 1980, dere er vel glad for at det ikke kommer flere fly nå...
Så kommer det en sportsbil, det er en Renault Alpine A310-1600 fra 1976
Men her kommer det en som er veldig gammel, det er en Citroen 11A (Normale) fra 1934. Det spørs om noen er eldre enn denne
Men nå er det på tide og bevege meg bort til plassen hvor vi skal være. Fransk Bildag er for alle franske biler uansett alder som dere vil legge merke til senere
Det var Renaultklubben som startet Fransk Bildag i 2002 og så ble det fordelt på Citroen og Peugeot i tur og orden, og nå har det gått 20 år siden det startet
Men her har vi en som må ha kommet tidlig, det er en Ford Comete fra 1954. Nå spør dere meg sikkert om hvorfor det står en Ford her, og da kan jeg fortelle dere at denne er lagd i Frankrike av Ford SAF
De to helt til venstre har vi presentert, men redaktøren Renault 4 GTL fra 1983 som også er meget bereist, fikk vi bare et lite glimt av. Og helt til høyre ser dere min Renault 6 TL fra 1975, som ikke har vært på farten slik som de andre
1-2-3-4 Citroen-er, 1 Peugeot og 5 Renault-er hittil, logistikken på antall biler tror jeg blir vanskelig å følge her i dag
Forsvarets Flysamling skal vi også ta oss en tur inn, jeg har aldri vært der inne før, så det blir spennende
Utenfor på plassen står det en en Northrop F-5B Freedom Fighter fra 1966
Den ble produsert i flere varianter av Northrop mellom 1962 og 1987 og var basert på det supersoniske treningsflyet Northrop T-38 Talon, og var tenkt som et lavkost-jagerfly, noe det norske luftforsvaret her hjemme ikke var enig i
Den andre som står her ute, har ikke stått her så lenge. De har holdt på og restaurere den og det er en Canadair CF-104 Starfighter som kom til Norge i 1973, men ble kjøpt brukt, så den er eldre
Canadair CF-104 Starfighter er en modifisert versjon av Lockheed F-104 Starfighter, som er et supersonisk jagerfly, bygget i Canada av Canadair under lisens
Men hva betyr supersonisk, har det noe med lydmuren og gjøre? jo, det betyr overlydshastighet som vil si at et fly beveger seg raskere enn lydens hastighet, det vil si over 340 meter pr. sekund eller 1224 km/t
Så da gikk jeg og hentet gamlebilen og stilte meg siden av denne her, bilen min er jo olivengrønn
Hvis dere tror at jeg har gått her nede å surra nå i en time, så er det feil. Jeg følger med på hva som skjer bak meg også
Antall Citroen-er er akkurat det samme foreløpig, men jeg vet at de blir flere
Så jeg benytter anledningen mens det er litt rolig, her ser dere profilbilde
Men så kommer det en bil, det er en veteran som heter Talbot. Og siden den kommer her på Fransk Bildag så må den være fra mellom 1979 til 1986, kan det være en Talbot Horizon?
Neste bil er en Peugeot 205 GR, som er en variant 4 og er fra 1989
Peugeot er morsomme i dag, to skilt på en gang som ikke sier meg noen ting. Jeg tror det er en Peugeot 205 GT og da er vi mellom 1983 og 1993
L & R Youngtimers kommer kanskje ikke inn med sin Peugeot 305 fra 1988, nå bare tuller jeg, men den hadde skiltene sine i orden da
Og her kommer Renault Alpine A310 som vi har registrert før, hvor har den vært, bak en kontainer?
Og her kommer en nyere bil, som jeg fortalt før. Her er alle franske velkomne og dette er en Peugeot 508 fra 2019
Neste bil som kommer er ikke hvem som helst, han startet Renaultklubben og kommer i sin Renault Floride fra 1962
Når det kommer en gul bil, så skriver jeg alltid at gult er kult. Dette er en Peugeot 106 Rallye 16V fra 1999, det ser ut som formannen slipper den inn
Neste bil er av en nyere variant, det er en Peugeot 508 fra 2012
Så er jeg litt spent, blir dette den eldste bilen? Det er en Citroen Standard fra 1951, men når jeg ser på bilen så kan den være eldre
Renault Floride fra 1962, slipper han inn? Tidligere forman mot den nye formannen, har de en god tone? Svaret er ja...
Neste som kommer er min favoritt Citroen, vi kalte den Padda. Dette er en Citroen DS-Spesial fra 1975
Jeg sa jo at det ville komme mange Citroen-er her, dette er en litt nyere variant. Dette er en Citroen C5 fra 2006
Jeg var litt spent nå på om Citroen DS-Spesial kom inn, men det ser ut som det går bra
Men nå tar redaktøren på seg en dansk Danfa hjelm, skal han ut å fly?
Har pyntet litt ved bilen min, synd at den ikke ble en salgssuksess
Men her kommer det også en sportsbil, det er en Renault Alpine V6 Turbo fra 1985
Hvis det er nå vi skal begynne å telle så ser jeg 7 Renault
Men vi kan ikke telle sånn, vi må få telt ordentlig
Hvis vi teller fra bilde så har vi 8 Peugeot, men hva om det står en Talbot i mellom dem?
Jeg teller 7 Citroen-er på bilde, men tenk om de er flere...
Men fra bilder og hittil, 7 + 8 + 7  = 22 biler hittil, men vi må også telle med den franske Ford-en
Denne V6 Turbo har jeg kjørt, var ingen ting mot min R6 :-)
Men det vil komme mange flere biler til, så her er det bare å følge med. Dette er en Citroen 2CV type 6 Club fra 1986
Det vil komme mange Citroen-er her, jeg har vært på Fransk Bildag tidligere. Dette er en DS som jeg har sett tidligere i vår, det er en Citroen D-Spesial fra 1973
Nå kommer det så mange her at jeg henger litt etter, dette er en Citroen 11-BL fra 1952
Neste som kommer er en Citroen CX 25 GTI Turbo fra 1986, jeg ser faktisk at det står Turbo på siden
Men vår Citroen 2CV type 6 Club fra 1986, måtte stoppe ved kontrollposten og da ville den ikke starte igjen
Men der hvor det er fransk treff, der finner du også fransk kjærlighet, så dette ordnet seg
Og før neste bil kom fikk den startet igjen, og kjørte på egen maskin
Men nå må jeg være litt effektiv, dette er en Citroen CX 25 Prestige fra 1985
Neste er en Citroen CX 25 Prestige med Automatgir fra 1985
Neste er en Citroen CX Prestige fra 1976, nå ser formannen på meg om jeg følger med...
Neste er en Citroen CX 25 Prestige med Automatgir fra 1984
Neste er en Citroen SM fra 1975, ser at formannen slapper av litt nå
Nybil og han smiler, dette er en Citroen C6 fra 2010
Neste er en Renault Megane GT fra 2016, ganske ny denne også
Formannen går nesten like fort som denne Citroen DS 19 fra 1968, syns det var sprekt av han
Og den neste er en Citroen Xantia Activa fra 1995, men nå må vi få summet oss litt
For nå kommer det vanskelige spørsmålet, hvor mange har kommet nå og hvor mange har jeg ikke sett. Jeg skal prøve å lage en fasit så langt i treffet
Jeg kan telle 8 Renault-er hittil, men det er enkelt
Med denne Peugeot-en så teller jeg 8 stykker, men husk at jeg bare er et menneske. Jeg glemte å presentere bilen, det er en Peugeot RCZ fra 2014
Men når vi kommer til Citroen så kommer det noen utfordringer, de er mange og så langt vil jeg anslå ca. 19 stykker
Men det kommer flere og dette er en Peugeot 505 SR fra 1986
Det er alltid noen som kommer inn litt senere, dette er en Renault 18 TS Automatic fra 1979
Jeg har også lyst til å rusle litt rund og ta bilder, denne har jeg registrert
Jeg skal jo også inn på Forsvarets Flysamling, koste hva det vil
Men jeg må holde meg i nærheten, det kan komme flere biler
Som her, det er en Peugeot 205 GTI 1.9 fra 1988
Jeg kjørte om kapp med en slik bil en gang (min bil til venstre) og det gjør jeg ikke en gang til, det virket som bilen min stod stille
Han her skulle jeg gjerne ha tatt en langtur med, men han vil absolutt ikke ha meg med på en tur
Dette er en fotografs mareritt, masse trær og du kan ikke ta et samlebilde
Men vi har det fint her, her har vi 9 Renault-er og en Northrop F-5B Freedom Fighter fra 1966
Det er litt historie på denne grunnen også, disse stolpene er gamle
Men du må ikke tro at vi er ferdig med registreringen, her kommer det en ny gjeng
Den første er en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981
Den andre er en Citroen 2 CV 6 fra 1986
Den tredje er en Renault 4 L fra 1963
Så kommer det en Citroen BL 11 fra 1938
Dem er tidsriktig kledd, så disse folkene har nok hvert med på treff før
Men vinner dem noen premie i dag, det gjenstår å se
Neste bil er en Citroen SB Ausf. B fra 1972, akkurat her ble jeg litt usikker på infoen jeg fikk
Neste er en Citroen Berlingo fra 2004
Citroen SB Ausf. B fra 1972 er en SM, jeg måtte bare dobbeltsjekke
Neste som kommer er en Citroen DS 21H fra 1970
Citroen DS ble produsert fra 1955–75, det er 20 år det
Fransk Ford med franske linjer, står det Monte.Carlo på siden av den?
Neste er en Citroen G Special fra 1980, og du kommer alt for sent. Eller gjør den det? Treffet begynner klokken 11.00 og varer til 15.00, og det står ingen ting om når du må komme
Men du legger deg fint i profil, selv om du kjørte litt for langt. Er dette en GX serie?
Du rygger litt, så nå kan du kjøre inn :-)
Neste bil som kommer er en Renault 8 fra 1969, dem liker å kalle seg R1136, da dette er typebetegnelsen
Du snakker om jålebukker, men felgene var veldig tøffe da :-)
1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Store fly 2022 del 4
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Knut og Mortens fly side
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress