Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Renault Clio service turer

Ikke noe var så morsomt som og ta seg fri på en fredag å reise opp til MotorForum i Elverum å levere bilen på service. Dette gjorde vi i perioden 2015 til 2024. Men så byttet vår personlige mekaniker jobb og fra 2025 så reiser vi til TK Økonomitrimming istedenfor. Vi opplever mye på disse turene, så ta en titt da vel.

  • Renault Clio service »
  • Renault Clio service 7 - 2021
Så mistet jeg Renault Fuego da de svingte inn på parkeringsplassen, men neste er Volvo 244 DL fra 1979
Her må vi ta de to fremste bilene, først en Volvo PV 544 Sport fra 1964 og den bak er en Chevrolet Impala Sport Coupe fra 1962
Det er bra at dem kjører sakte for ellers så hadde jeg ikke klart å få med dem alle. Dette er litt av et syn og den fine motorlyden jeg hørte også i samme slengen
Her må vi også ta de tre fremste bilene, først en Pontiac Le Mans fra 1966, så kommer det en Cadillac Sedan De Ville fra 1967 og til slutt en Chrysler 300 fra 1966
Nå køer det seg litt da parkeringsplassen begynner å bli litt full, spørs om jeg for til dette her da
Her må vi ta ta de to fremste, den første er en Chevrolet Bel Air fra 1963 og er i kategorien raggarbil den også, neste er en Chevrolet Can.16469 A-3.02 fra 1965
Nå går det så sakte at jeg rekker å ta bilder av noen svaner som flyr over oss
Her for jeg et lite problem, men vi tar de tre fremste først, først så kommer Chevrolet Bel Air fra 1965, den bak er Chevrolet Belair fra 1963 og bak den igjen en Chevrolet Impala fra 1963
Chevrolet Bel Air fra 1963 har ikke mye bakkeklaring, men for en gromlyd den hadde
Hvis jeg skriver Chevrolet Impala 283 fra 1965, bommer jeg stygt da?
Chevrolet Bel Air fra 1965, er den på vei til å bli en raggarbil eller er taket det siste som skal lakkeres?
Her tar vi de to fremste først, foran har vi en Chevrolet Camaro Z-28 fra 1969 og bak kommer det en Chevrolet Bel Air fra 1964
Hvor mange Chevrolet vi har tatt bilde av i dag kan vel bare gudene vite, men mange er det
Litt historisk preg over dette, denne dagen kommer aldri igjen og jeg har dokumentert den :-)
Nå nærmer vi oss slutten, vi må bare ha med oss de tre siste sportsbilene
Litt fint å få dem i samme bilde, vi begynner fremst. Først så kommer Triumph Stag fra 1971, neste er Datsun Fairlady 2000 fra 1970 og til slutt en Mercedes Benz 450 SL fra 1972
Jeg har klart å få med alle sammen og ikke hoppet over en eneste bil. Jeg var sikker på at dette ikke ville gå når jeg så alle bilene som kom imot meg. Flotte gamle biler, hver eneste en og det er fint at noen har interessen og tar vare på dem
Kunne godt tenkt meg å knipse noen nærbilder til av disse her, men avtrekker fingeren er litt sliten
Og nå roper noen på meg så det er på tide å avslutte
Stakkars motoren til Alpine, seks dyser som trenger nye pakninger, men vi skal passe på deg vi
17 april 2021. Det er 44 år siden Solørs store artist nemlig Håkon Banken spilte her og nå skal det lages en dokumentarfilm om livet hans. Det har aldri vært så mange folk på Bøndernes Hus da han spilte i 1977 og kanskje det ikke har vært så mange biler foran dette huset i dag
Men nå må jeg reise videre, vi skal hente en henger som Renault Alpine skal fraktes hjem på
Da er vi på vei, men ser dere det samme som meg? Det er en stor Bjørn foran tipiteltet
Golf, boble, boble og en Chevrolet? Bilder i fart gir aldri gode detaljer, men alle er veteraner
Pajero? Hvordan i all verden har de klart å få den oppå der?
Vi nærmer oss Flisa hvor hengeren står
Hengeren sikres og sjekkes slik at den sitter ordentlig på
Da vil det snart se slikt ut, bare at vi kommer til å ha en mye tøffere bil bak på hengeren
Arneberg bro fra 1920, det originale skiltet er på museum, det har jeg sjekket tidligere
Sundenga Idrettspark også kalt Hof Idrettspark som også har to hoppbakker, det har jeg også sjekket opp tidligere
H. Lundes Autoverksted på Arneberg, bilen til høyre stod der i fjor også, men Volvo er ny
Da er vi tilbake til Hof sentrum hvor Alpine står, men den bilen som kommer mot oss har jeg ikke dokumentert. Det er en Chevrolet Belair fra 1963
Da skal den bare kjøres på baksiden slik at vi for den på hengeren
Åh, nå er kalesjen nede på Fairlady også, jeg kribler etter å gå bort og ta bilder
Men jobben kaller, hentingen må dokumenteres i tilfelle noe går galt
Først så må jeg sjekke om de setter sperrerøret riktig, personlig ville jeg hatt den lengre fremme
Men jeg har øyne i nakken og snurrer meg rundt, du slipper ikke unna. Dette er Lincoln 9 EL fra 1949 som prøvde å snike seg forbi, men jeg hørte deg :-)
Dette kommer aldri til å gå bra, junior og senior skal samarbeide
Spør du meg så kommer dette til å bli skeivt, de har jo aldri hatt styringa
Spør du meg så kommer en av eksospottene til å ramle av
Det skraper og jeg ser at junior lytter, men han har jo aldri hørt etter...
Ok da, det har gått bra så langt, men dere er ikke framme enda
Hva sa jeg! Dette gikk nesten galt :-)
Hva sa jeg, dette ble vel ikke bra? Du er alt for langt ut på siden, at dere ikke kan høre på meg
Nå er det jo slik at dette skriver jeg etterpå, så det hadde ikke hjulpet noen ting
Arctic Cat Alterra TRV 700 XT også kalt Alterra T3, dette trodde dere ikke, men jeg er ganske god på traktorer
Men nå er min oppgave å passe på at ikke Renault Alpine velter, den står jo alt for langt ut på siden
Men dette går greit og jeg kan lete etter veteraner istedenfor. Bare så dere vet det, dette er en veteran jeg for bare ikke tak i den da han kjører så fort
Her ser jeg to veteraner, først en campingvogn Matkaaja 7000 fra 1986, og Land Rover Pickup er nok en Defender og den produksjonen startet i 1983
Har du sett, og her oppe bor det folk :-)
Den røde der borte er en veteran brannbil, det er jeg helt sikker på
Dette lille bygget her kan ha vært en bensinstasjonen da disse bensinbuene er veldig like. Jeg har fått litt hjelp og stikkordet er O.M Enger på fylkesvei 210 som kanskje var en riksvei på den tiden
To Traner i luften, disse kan veie opp til 6 kg, tenk på det du
Her fokuserer jeg ikke på bilen men på huset, det var et fint gammelt hus og så vedlikeholdt
Er det Koronaviruset som har fått folk her oppe til å sette opp tipitelt i hagen sin?
Men nå må jeg passe på litt igjen, nå skal bilen av hengeren og det kan by på utfordringer
Ikke kan han svinge for bilen er allerede alt for langt ut på siden, selv senior holder pusten nå
Men så kommer de ikke lenger, når du har så mange som fire eksospotter så klarer de og stoppe deg
Jeg bare tulla, dette gikk så fint så, gutta hadde kontroll hele tiden
Vakkert? Renaulthuset kaller jeg dette :-)
Ikke sant? skal vi begynne fra høyre... halv Renault 4, hel Renault 12, nesten hel Renault Estafette, hel Renault 21 og til slutt en vakker Renault Alpine V6 Turbo
Men nå må vi levere hengeren igjen og er på vei til Flisa, jeg er glad i tog men ingen tog å se
Bilene har vi jo dokumentert, men jeg lurte litt på campingvogna og traktorene. Campingvogna er en Hobby og garantert en veteran men traktorene klarer jeg ikke
Haslemoen strekka, vet dere hvorfor disse stripene er her? Veien er nemlig bygd for at jagerfly skal lande her og da må vi ha striper slik som det er på en flyplass
Inn et sted her skal jeg inn etterpå, det er nemlig noe som heter Haslemoen flyplass fra krigens dager
Jeg kan ikke begripe hvordan de har fått den bilen oppå der, har de brukt en traktor?
Da er hengeren levert og jeg tar et bilde og håper den er en veteran. Men etter litt leting så finner jeg ut at det er en Peugeot 306 XN fra 1995. Da kom jeg fire år for tidlig
Men jeg vil ha en veteran her på Flisa så jeg kaster meg rundt og for se en Cadillac Eldorado Convertible fra 1976 så da er jeg fornøyd
Da er Haslemoen flyplass og jeg lurer på hva jeg vil se der ute og hva jeg klarer å finne ut
Vi er nødt til å tenke på hvilken veier som er kjørbare så vi svinger inn ved Sjøli
Det første jeg tenker på er at her har tiden stått stille
Men har du parabol så er det liv i leiren
Mangler litt maling men ellers helt greit
Synd med den bakketoppen, den bussen der borte er en veteran
Tar jeg ikke helt feil nå så er vi ved Gjesåsen og her svinger vi til venstre
Når vi er ved Gjesåsen og ser et vann så det må være innsjøen Gjesåssjøen. Det er distriktets beste fiskevann, hvis du er ute etter abbor eller gjedde
Nå er vi ved Ranumsvegen hvor Torvdriftsmuseum ligger, her er det mye historie, men nå er det flyplassen og vi svinger til venstre
Rett over gaten for Tater-Millas hus på fylkesvei Fv496 345, tar jeg dette bilde her, bare for å kjenne meg igjen. Litt synd at det ikke var veteranbiler her i dag
Ett minutt senere tar vi inn en grusvei og jeg aner ikke hvor vi er men vi har retning Haslemoen flyplass
Det er skytebaner her og jeg har hørt om Våler Skytterlag har fått kjøpt rundt 400 daa
Det er flere skytebaner her og det skal være en lerduebane og pistolbane her også
Skytterlaget har dyrket opp og leier ut areal under kulebanene i sitt område, så det er sikkert noe av det vi ser her
Men nå er det like før vi er framme, skal bli spennende å se hva som er igjen av flyplassen fra 1944
Jeg har lest at flyplassen ble ferdig i august 1944 og fikk da  betegnelsen Fliegerhorstkommandantur E 217/111- Vaaler
Flyplassen skal ha en 1800 meter lang flystripe og en 4500 meter lang rullebane med tilhørende flyparkeringslommer, vi for se hva som er igjen nå
Her er hangaren og jeg har lest at Solungen Mikroflyklubb holder til her nå og bruker 700 meter av gressbanen til flystripe
Det er en vindmåler på andre siden av veien vi kjører på og noen høyballer så det er nok litt åker her også
Det ligger noen store oransje tønner langs rullebanen, det er sikkert markering istedenfor med lys
Noen er oransje og noen er blå, kan det ha med avstanden avstanden og gjøre tro?
Dette området strekte seg i fra Storskjæret (Haslemoen) i vest til Haslåa og Åsnesgrensa i øst
Men så er det blå og oransje om hverandre, skjønner ikke helt logikken
Tyskerne overtok arealene til den framtidige flyplassen i 1943 og hangar nr. 105, jeg vil komme igjen og undersøke mer
Dammen vi ser like ved her er kunstig anlagt når flyplassen kom, men dammen har potensiale for amfibier så her skal vi kikke litt nærmere senere. den ligger ved Tverrvegen
Om dette har noe med Paintball som Hedmark avdeling av Norges Airsoftforbund drev med her tidligere, er jeg ikke sikker på
Det er ikke alle veiene vi kan kjøre på grunn av snø og is, og det er våroppløsning og vi kjører en tung varebil
Men en dag skal jeg kjøre her alene før de andre har stått opp og da er det greit at jeg har noen holdepunkter. AT-veien, Spulsåsen og Bane 2 A
Som denne veien her tør vi ikke kjøre inn, men her inne kan det være spennende ting når vi nærmer oss sommeren
Nebbveien fins ikke på kartet, men da har jeg ihvertfall bilde av skiltet
Men jeg har hørt at Finskogen Paintball tidligere hadde noe som het Fort Haslemoen og dette er kanskje noen rester fra den tiden
Men nå er vi på et gammelt område, har lest at det fins både splintvoller og løpegraver her, men er det, det vi ser her?
Denne er litt gjengrodd, men dette er kanskje restene av en løpegrav?
Denne er av nyere dato så her har det nok noe å gjøre med Paintball som de drev med tidligere
Men disse gropene er nok fra krigens dager, kanskje dette vi ser nå er splintvoller
Kan det ha vært en tanktårn i disse her?
Det er for mye snø og is til å lete grundigere, men vi kan jo se etter kommandobunkeren  og brannstasjonsbunkeren istedenfor
Da er kanskje dette brannstasjonsbunkeren, den ligger lavt i terrenget for ikke å synes så mye
Det er en stor åpning i brannstasjonsbunkeren, lurer på hvordan brannbilen så ut
Det er ikke alle gropene jeg forstår, men dette er kanskje ingen grop
Jeg leste at det var russiske krigsfanger som gjorde grovarbeidet på flyplassen, jeg lurer på om de også jobbet her
De russiske krigsfangene arbeidet under ledelse av den tyske "Organisation Todt". 17 av disse mistet livet i forbindelse med dette samt at flere ble skutt som represalier
Her kan vi se hvor godt gjemt bygget ligger i terrenget, det var nok en grunn til det
Dette er nok av nyere dato og tilhører Paintball gutta
Men nå har vi kommet til kommandobunkeren,  flyplasskommandant for Lager Vaaler var Oberst Heinrich Maushake
Men her nytter det ikke å gå nå, så det for vi ta på neste tur
Siste bilde av kommandobunkeren, nå må vi tenke på og ta turen tilbake
Her finner vi et spor, en "rødfis" som er en øvelsespatron i rød plast med løsammunisjon
Jeg ser meg tilbake her også, bygget er godt gjemt i terrenget
Man går tilbake i hjulsporene som er her, liten mulighet til noe annet nå
Her har vi vært før, dette er krigens dystre minner fra en tid vi ikke vil ha igjen. Men det er viktig og ta vare på dette slik at ting ikke glemmes
Blikkskur kan vare i hundre år så disse er kanskje fra krigens dager, dette er nr. 97
Blikkskur nr. 96, det kan vel ikke være mannskapsboliger fra den tiden?
Jeg tenker på alle flyene som har vært her, har lest om at det var  Junkers 52/3m, FockeWulf FW 200 Condor, Heinkel He 111 og Messerschmitt BF 108 Taifun
Blikkskur nr. 99, Fort IIII skiltet har nok med Paintball og gjøre. Tenk at til sammen 40 fly var stasjonert på Haslemoen
Adressen hit er Nebbveien, dette blir enkelt til neste gang håper jeg, selv om veien ikke finnes på kartet
Så nå reiser videre og passerer Månelandskapet og Måneveien hvor Haslemoen Motorsport Klubb holder til
Så må vi finne AT-leiren til neste gang, men det er neppe her. Det er tett vegetasjon rundt de bygningsrestene som ligger ved Spulsåsen
Så her hvor vi kjører ut kjører jeg inn neste gang, ved Haslemoen militærleir som er lagt ned nå. Kanskje vi skal ta en tur inn der også neste gang?
Men nå er vi endelig tilbake igjen og nå orker jeg ikke å ta flere bilder i dag, nå vil jeg bare kose meg
Men naboen fyller 30 år, vi må bare ta et bilde av det, de har gjort det så fint foran inngangsdøren
Så er det middag og vi skal grille, se den tenneren, ungdommen kan det med å grille
Så skal vi spise, og vi koser oss, må bare ta et bilde av det
Så skal Cato reise hjem, og det må jeg ta bilde av, men jeg fikk ikke helt tak i bilen hans
Så endelig lyser øynene til ugla på verandaen, og jeg løper inn og henter kamera
Men nå skal jeg legge meg og tar et siste bilde av månen, da sier jeg god natt og så ses vi i morgen tidlig
Etter en god natts søvn er jeg klar til en 3 timers tur ned til Glomma. Jentene gikk tur der i går, så nå skal jeg prøve meg med kamera da jeg aldri har vært der nede før, å se hva jeg finner ut
Det å gå gjennom Våler sentrum klokken 07 på morgenen og ingen mennesker er å se ute er en deilig følelse. Her fant jeg en veteranbil også, tror det er en Volvo Amazon stasjonsvogn også kalt Herregårdsvogn fra rundt 1960 tallet
Her bygges det nytt, det er Nye Våler Skole og Aktivitetshus som kommer opp her tror jeg, med svømmebasseng og bibliotek til og med
Men nå er vi nede ved Glomma, jeg ser at det er lav vannstand og det passer meg godt
Det første jeg for se er en Kvinand hann og en hunn som koser seg i morgensolen
Selv om skiltet lå på bakken ga det meg en positiv følelse, tenker det blir koselig å gå langs med stien her
Jeg går stille og rolig og ser Kråka følger med på hva som skjer langs elvebredden
Her dukker det også opp en liten fugl, jeg tror faktisk det er Rødstrupa, den er litt rød på brystet
Her er enda et skilt og det ligger ikke på bakken, det heter visst kjærlighetsstien her nede
Tre Sangsvaner flyr oppover Glomma i morgensolen, dette er vakkert å se på
Men her er en liten fugl jeg ikke helt klarer navnet på, kvistene er i veien
Jeg rusler videre og stopper opp, det gjør denne karen også
Jeg zoomer meg inn, da jeg håpet på at det var en Rev, men det var det ikke
Det er en katt, men den var veldig skeptisk når den så meg
Noen Stokkender flyr nedover langs Glomma, jeg tror begge er hanner
To måker langs elvebredden, det eneste jeg kan se er at det ikke er Hettemåker
Så dukker Blåmeisen opp, dette er morsomt, har jo sett mange fuglearter allerede
Selvfølgelig dukker Skjæra opp også, den ser jeg jo over alt
Så kommer det 6 nye Sangsvaner nedover Glomma og jeg bestemmer meg for å følge dem litt
Det er interessant å følge den i luften, de er som store fly
Vi skriver 18 april, da er det lavvann i Glomma. Ikke rart dette blir kalt rivieraen i Våler
Men her kommer Hettemåka, lett gjenkjennelig oppover Glomma
Snart så kommer vi til noe som heter Mariakirken minnelund, jeg lurer på hva jeg finner av historie der
Men først så må vi dokumentere Kjøttmeisen, det går strålende dette her
Men så dukker det opp en gapahuk, her var det fint, det er grill og jeg ser faktisk blomster der også
Det heter Ole´s Plass og hvorfor det? Grunneier var nemlig Astrid og Ole Vaaler og sønnen Kjell Anders som har overtatt er veldig positiv til ideen med kjærlighetsstien
Sjekk denne da, her oppe bygger de solid og pent
Rusler videre nedover og tar bare noen bilder på veien
Glomma er så rolig og jeg kunne ha stått hele dagen og zoomet inn her, men det har jeg ikke tid til
Men hvilken fotograf kan unnvære å ta bilder av svaner, der de svømmer oppover
Sangsvaner er disse to her, de er faktisk sammen hele livet
Stokkand hann og en Stokkand hunn, de bytter nok partner litt oftere
En Kvinand hann i luften, det er ikke så lett å ta bilde av den i luften
Men jeg følger den litt, og dette bilde ble tydeligere
Jeg sa jo at jeg ikke skal stå her for lenge å ta bilder, men noen må jeg ta
Det å se en Sangsvane ta av, jeg elsker du små plaskene i vannskorpa
Blir som en Boeing  747 som tar av
Jeg bare elsker disse øyeblikkene
Jeg følger dem litt, det fine med dette her er at jeg trener meg på å ta bilde av ting i luften
Det er litt lange avstander her ute, så når Kvinand hann er nærme nok så tar jeg bilde
Jeg prøver jo alltid å få bilde av Kvinand hann og Kvinand hunn i et bilde, men de svømmer alltid litt fra i hverandre
Nå kan dere lure, men de er snart klar for å ta av
Her kommer plaskene jeg snakket om, dette er bare så kult
Er bare nødt til å følge dem litt
Helt utrolig, de er bare noen centimeter over vannet
Men nå har vi kommet ned til skiltet hvor det står litt om Maria-kirken (Kirke og gravsted 1022-1805). Jeg legger bare ut noen stikkord, så må dere lese resten selv. Solørdalen 1022, Kongen tok sin bue og skjøt, og Olavs-pilen

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress