Renault prosjekter

Siden oktober 2013 har vi klart å skaffe en del deler. Noen har vi allerede byttet, og noen blir prosjekter fremover. Vi har tenkt og ha bilen i flere 10 år til så noen deler er rett og slett reservedeler. Det vi allerede har gjort er at vi har satt inn et nytt batteri (Boch S3 016 300A 45Ah) og batteriklemmer. Vi har også skiftet defekt drivakselmansjett høyre side (indre og ytre). Ny gassvaier, ny gir foring, nye vindusviskere i krom, nye side speil, nye baklykter, nye frontlykter og selvfølgelig med gule lys. Autobjørn har nå i 2015 hjulpet oss med ny frontrute, krom lister på front og bakrute og en ny støtfanger bak. I tillegg til service og EU kontroll som dessuten Renault 6 gikk glatt igjennom uten noen feil, beviset ser du her. I 2016 med hjelp av Autobjørn blir det bytte av forgasser, slanger, topp pakning, toppdeksel pakning og vannpumpe blant annet. Jakten på forgasseren kan du se under og hefte Kjell kom med kan du se her. Her er den nye lyden av vidunderet. I 2017 har Autobjørn skiftet radiator, overhalt tandstang og montert nye foringer høyre side og justert spissing. Skiftet stift og justert, og justert tenningen. Vi har selv satt inn ny konsoll og tatt litt smårust og lakkert. 2018 hos Autobjørn ble det oljeskift med oljefilter og litt justering på bakhjulet.

Nå har vi riktige dørsylindere, vi har byttet med de vi fikk feil. Spyledyser med slanger skal også byttes ut. Og på Brandbu fikk jeg se at Renault 6 kan ha krom spyledyser, det blir da neste oppgave. Og så var det nye skvettlapper da, men her er vi i mål. Jakten på nye skvettlapper kan du se under.

Her ser du hva vi har og hva vi har brukt av deler. Tror det skal holde bilen i gang i 10 år til minst.

Prosjektet forgasser endte bra takket være hjelp fra andre. Hvor mange turer det ble til Drøbak blir en hemmelighet, men nå går bilen som en klokke. - Kjetil fra Autobjørn ringte meg og sa at den gamle forgasseren er ikke frisk. Men vi har fått tak i en deleforgasser og nå går Renault-en bra. Takket være Trond sitt delelager kjørte vi med en Floride forgasser og kom oss til Brandbu. Men noe var annerledes, når choken er inne er den ute og motsatt – noen som ble klokere? Hjernen jobbet på høygir og forgasser til Renault 6 kom bare Kjell Byman i Forgasser-service opp og han bodde i Drøbak. Han hadde en ny forgasser til denne bilen som han har hatt lenge, men den hadde noen mangler. Hvordan skal jeg komme inn i hjerterota til Kjell så han fikser dette, jo jeg ringer faren min Leif Arne Huseby som var Norges beste delelagersjef og kjente Kjell og spurte om han ville være med på en tur. Den var grei, han ble med, måtte jo bare treffe Kjell. Vel, vi var der, lette etter en membran og plundra med en stang som måtte bankes ut og måtte gi opp til slutt. Kjell beholdt den gamle forgasseren og sendte oss hjem, – jeg ringer når den er klar. Nå har Forgasser-Service flyttet til Oslo, se http://www.forgasser-service.no/

Her kommer historien om skvettlappene, og om Jan Paulsen som lagde de til oss. Vi snakket med han på fredag og lørdag på Ekeberg og lørdag kom han bort til standen vår bare for å kontrollere skvettlappene foran og riktig høyde ble fastsatt. Men ikke bare det, han har en spennende hobby som vi vil gjerne knipse bilder av. Onsdag 18 mai kjørte jeg ned til Mjøndalen hvor han holder til. Under en times kjøring fra Oslo og vips så var jeg hos Jan i www.skvettlapper.no. Her var det mye å knipse, alt fra tennplugger og NAF bøker til gamle sykler, mopeder og biler.